שומנים? זה תלוי

השומן מאפשר ספיגה של ויטמינים שונים, וחיוני לייצור הורמונים שונים החיוניים לגוף. אולם כשאנחנו מדברים על אכילת שומנים החיוניים לבריאותנו - יש מספר תנאים לכך

אא

נפתח בעובדה מפתיעה: השומנים הם אחד מאבות המזון, ועלינו להקפיד על אכילתם. אך שמא תשאלו: הרי השומנים גורים להשמנה, ומדוע רצוי לצרוך אותם?

לשומן ישנם מספר תפקידים. השומן משמש כמקור חשוב לאנרגיה. הוא מאפשר ספיגה של ויטמינים שונים וחיוני לייצור הורמונים שונים החיוניים לגוף. אולם, כשאנחנו מדברים על אכילת שומנים החיוניים לבריאותנו יש מספר תנאים לכך:

א. רצוי שהשומנים יהיו ממקורות צמחיים ופחות מהחי. הסימן לדבר הוא, שכאשר השומן הופך להיות מוצק בטמפרטורת החדר הוא שומן חי, וכאשר ממשיך להיות נוזל הוא צמחי. דוגמאות לשמן צמחי הן שמן זית, פשתן, שומשום ועוד. דוגמאות לשמן מן החי הוא שומן של בשר ועוף. 

ב. קיים בשוק גם שמן צמחי שהפך למוצק: מרגרינה. זאת משום שהשמן עבר תהליך שהפך את השמן למזון שאינו רצוי ואף מזיק לבריאותנו.

ג. רצוי שהשמן ואפילו מהסוג הבריא לא יעבור תהליך של חימום, בישול, טיגון, ואפיה עד כמה שהדבר ניתן. חימום בדרגות חום גבוהה פוגע בפוטנציאל הבריאותי שלהם. ועוד יתירה מכך: הם הופכים לחומרים מזיקים. לאור זאת, השמן המועדף לשימוש הוא שמן ´בכבישה קרה´, כלומר, שהפקת השמן נעשתה בתהליך שאינו כרוך בחימום.

ד. הדבר הרצוי ביותר הוא לקבל את השומנים בצורתם הטבעית כשהם חלק מהמזון, כגון: אגוזים, שקדים, שומשום וכדומה, ולא להפריד בינם לבין השמן. וגם אותם אין לחמם ולא לקלות.

אך שימוש מוגבר בשומנים מזיקים עלול לפתח בסוף מספר מחלות ידועות, כגון מחלות לב וכלי דם, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי, השמנת יתר - ואפילו מחלת הסוכרת שעלולה להתפתח מאכילה עודפת של שומנים, וכן עוד מחלות שונות.

 

הבעיה היא שיש שיאמרו: אבל זה טעים! איך אפשר לוותר על מטוגנים ומאכלים עסיסיים? נכון, ולכן צריך להתחיל להתרגל למזון בטעמו הטבעי והפשוט בלא הצורך בטעמים החזקים והמגרים, ועם הזמן מגלים שהוא אפילו טעים ומספק.

תגיות:בריאותשומן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה