בריאות ותזונה

אינסומניה - לא למבוגרים בלבד

פעם חשבנו שנדודי שינה זו בעיה שהיא נחלתם של אנשים מבוגרים בלבד. אולם היום נראה שיותר ויותר צעירים סובלים ממנה והיא הפכה להיות נחלת הכלל ממש. אז מה אפשר לעשות כדי לישון סוף סוף טוב יותר בלילה?

אא

האם תהיתם לאחרונה, כיצד זה שבדור הזה אנו שומעים עוד ועוד על אנשים צעירים שסובלים מאינסומניה - תופעות של נדודי שינה, בעוד שבעבר רוב האנשים שסבלו מבעיות אלו, נמנו על אוכלוסיית המבוגרים?

סיבות רבות עשויות לגרום לאינסומניה

1. מחלות למיניהן -  מחלות כליות כבד ולב, בעיות בבעיות העיכול ומחלות כרוניות למיניהן.

2.תרופות שונות - גם תרופות שונות כגון גלולות הרזיה, קפסולות להפחתת לחץ דם, סטרואידים ותרופות כימותרפיות 'תורמות', לא פעם, להחרפת המצב ולחוסר איזון בשעות השינה.

3. מצבי סטרס ודכאון - זאת ועוד, מחקרים שנעשו בתחום הוכיחו כי גם מצבי סטרס ודיכאון, עלולים אף הם להדיר שינה מעיני הסובלים מהם. חישבו למשל על נשים בעשור הרביעי לחייהן. כאלה שנמצאות בעיצומה של בניית קריירה, טיפוח זוגיות, מנהלות בית, מגדלות ילדים ואולי גם לומדות, תומכות בהורים ומה לא. כמה הן סוחבות על כתפיהן, וכמה זה עשוי להיות קשה לפעמים לשים את כל זה בצד בלילה -  ולהירדם בקלות;

4. 'שיבוש' בשעון הביולוגי - גם אנשים שטסים בתדירות גבוהה או עובדי משמרות - עלולים אף הם עלולים לסבול מבעיות שינה, כתוצאה משיבושים בשעון הביולוגי הפנימי שלהם;

5. שימוש בחומרים מעוררים לפני השינה – המנטול למשל, שהוא החומר שגורם לטעם וריח של מנטה, שנמצא במשחות שיניים רבות, מוגדר כחומר מעורר. ובינינו - מי מאיתנו לא מצחצחת שיניים לפני השינה (אני אגב את המשחה שלי רוקחת לבד ללא מנטול)?

6. תזונה לקויה - מחסור בויטמינים ומינראלים; עודף קפאין; צריכת אלכוהול; תזונה “לבנה” נטולת ערך תזונתי; משקל עודף – כל אלה ועוד יכולים להוביל לבעיות שינה. גם קפאין שבקפה, שוקולד ומשקאות אנרגיה מעוררי אלכוהול, מתחרים על אותם אתרי ספיגה עם סרטונין, שהוא אחד מההורמונים שמשתתפים במנגנון שינה. בנוסף, מגנזיום וסידן הם שני מינראלים חשובים שמאפשרים הרפיית שרירים, ומחסורם בתזונה יוביל לקושי בהרפיה והירדמות. צריכת דגנים לבנים (כמו קמח לבן, אורז לבן, פסטה לבנה) או דברי מתיקה לפני שינה יגרמו לרמה גבוהה של סוכר בדם, הספקת אנרגיה זמינה ומיידית וקושי להכניס את הגוף למצב של רגיעה.

אז איך בכל זאת אפשר למנוע אינסומניה?

קודם כל, חשוב שכל אחד שסובל מנדודי שינה - ינסה להתחקות אחר הסיבות הגורמות לכך, ובעת הצורך חשוב מאוד להיוועץ ברופא. בהקשר של שיפור התזונה מותאמת ונכונה למשל, יש מספר המלצות שכדאי ליישם ועשויות לעזור למי שסובל מחוסר שינה כתוצאה מחוסרים תזונתיים או תזונה לא מתאימה:

- לצמצם צריכת קפאין, משקאות אנרגיה, שוקולד ואלכוהול.

- לצרוך מזונות עשירים בסידן (ירקות ירוקים, דגנים מלאים, שומשום, סויה, גזר, כרוב, פטרוזיליה, ברוקולי, אגוזי ברזיל).

- להוסיף לתפריט מזונות עשירים במגנזיום כגון אגוזים, קטניות, טופו, אבוקדו, דגים ובננות.

- לדאוג לתזונה עשירה בטריפטופאן – חומר מוצא להורמוני שינה – קוטג’ (למי שצורכת מוצרי חלב), אבוקדו, ביצים, תירס, דגים, שיבולת שועל, חומוס ואגוזי מלך.

תגיות:אינסומניהנדודי שינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה