הלכה

מדוע לא מניחים תפילין בשבת? שו"ת תפילין

מדוע לא מניחים תפילין בשבת? מהן התפילין של רבנו תם? האם מותר להניח תפילין מבלי להתעטף בטלית? ומתי יניח אדם שעובד בלילה וישן ביום?

אא
שלום רב. רציתי לדעת בבקשה, האם מותר להניח תפילין מבלי להתעטף בטלית/ציצית? ואם קרה והנחתי תפילין ללא ציצית, האם תפילתי תתקבל?
שלום וברכה. אין איסור, ותפילתך תתקבל. אולם חבל להפסיד מצווה יקרה זו כציצית.
 
שלום לכבוד הרב. לאחרונה קניתי תפילין חדשים, והתחלתי להניח כל בוקר. תהילים אני קורא כבר די מזמן כל יום. האם יש פסול בקריאת תהילים כאשר התפילין והטלית עדיין עלי, או שאני חייב להוריד אותם קודם?
שלום וברכה. אשריך שהנך זוכה בכך. מצווה גדולה לומר תהילים גם עם התפילין, ואין בכך כל פסול.
 
 אני נשוי כשנה וחצי, בעל תשובה 5 שנים. האם אני מחוייב להניח תפילין רבינו תם? מה הטעם בהנחת תפילין אלו? האם מדובר בחיוב או בהידור מצווה?
שלום וברכה. כך כותב הגר"ד יוסף בילקוט יוסף: במסכת מנחות הובאה מחלוקת רשי ורבינו תם בענין סדר הפרשיות והנחתן בתוך הבתים של התפילין. לדעת רשי הפרשיות הן כסדרן בתורה: קדש לי, והיה כי יביאך, שמע ישראל, והיה אם שמוע. ואילו לדעת רבינו תם, הויות באמצע, כלומר: קדש לי, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע ישראל. ומרן פסק להלכה בשלחן ערוך כדעת רשי. וכן מנהג העולם. אך מאחר שרבים מגדולי הפוסקים עומדים בשיטת רבינו תם, ולדעתם התפילין שנעשו כשיטת רשי פסולות, וכן לאותם רבים העומדים בשיטת רשי, לדעתם התפילין שנעשו כסברת רבינו תם פסולים מן התורה. לכן כתב הסמג, שהירא את דבר ה יניח ב זוגות של רשי ורבינו תם. וכן כתבו הטור ומרן השלחן ערוך שירא שמים יצא ידי שניהם, ויניח ב זוגות של רשי ושל רבינו תם. ובכדי שלא יעבור על איסור בל תוסיף, יכוין בהנחתן שבאותן שהן כהלכה הוא יוצא ידי חובת מצות תפילין, והשאר הן כרצועות בעלמא. (ואין מברכים על הנחת תפילין דרבינו תם). אף על פי שמרן השלחן ערוך כתב, שלא יניח תפילין דרבינו תם אלא מי שמוחזק ומפורסם בחסידות, וכן נהגו רבים וכן שלמים להניח רק תפילין דרשי, מכל מקום בזמן הזה שהנחת תפילין דרבינו תם נפוצה גם אצל אברכים ובעלי בתים יראי שמים, אין לחוש יותר משום יוהרא. ולכן מצוה שכל אחד ואחד יחוש לדברי גדולי הפוסקים, שסוברים כדעת רבינו תם, ומה גם שכן מבואר בתלמוד ירושלמי, ולא יכנס חו בספק של קרקפתא דלא מנח תפילין. ומכל מקום בחורים רווקים נכון שלא יניחו תפילין דרבינו תם, אלא אם כן יודעים בנפשם שמחשבתם טהורה כל זמן שהתפילין עליהם.
 
מדוע לא מניחים תפילין בשבת?
שלום וברכה. מבואר בגמרא שהתפילין הם אות שאנו עם ה, ושמירת השבת היא גם כן אות בפני עצמה. לכך ומאחר ויש לנו את אות השבת אין לנו צורך באות התפילין.
 
אם אני קורא רק את הפרשות ואהבת + והיה אני יוצא לידי חובה תפילין? או שמא רק אם אני קורא את 4 הפרשיות אני יוצא לידי חובה?
שלום וברכה. בעצם הנחת התפילין על ידך ועל ראשך, אף לרגע אחד, יצאת ידי חובת מצוות תפילין. ראוי מאוד לקרוא אז את פרשיות שמע כדי לצאת חובת מצוות קריאת שמע של שחרית, ועל פי האר"י ראוי לקרוא את כל הפרשיות.
 
יש לי ולאמי ויכוח - האם מותר לבנות להניח תפילין?
שלום וברכה. בנות אינם מניחות תפילין, מפני שהיא מצות עשה שהזמן גרמא. ואם הנשים רוצין להחמיר על עצמן, מוחין בידם.
 
שלום כבוד הרב. בגלל עבודתי אני נוהג ללכת לישון בשעות מאוחרות של הבוקר (9:00-10:00) ובגלל זה לעיתים קורה שאני מתעורר לאחר שקיעת החמה וצאת הכוכבים. בעבר מישהו אמר לי שלא טוב להניח תפילין לפני שהולכים לישון, כי זה מבטל את המצווה או משהו כזה. לכן מאז שהתחלתי לעבוד ולחיות באורח החיים הנוכחי, אני לא שלם עם הנחת התפילין לפני שאני הולך לישון כי זה מהדהד לי בראש ולא נוח לי. כבוד הרב , האם יש אמת בדברים? ואם כן מה עליי לעשות?
שלום וברכה. אין אמת בדברים! חשוב מאוד להניח תפילין לפני השינה, ובכך אתה מקיים את המצווה מן המובחר.
 
מדוע מלפפים את התפילין דווקא על האמה?
הטעם לקשירת רצועת התפילין על האצבע האמצעית הנקראת אמה הוא ג"כ על פי דברי הזוהר הק, והטעם מבואר על פי הקבלה. סיבוב הרצועה סביב האצבע הוא בסוד הקידושין הניתן מהקב"ה לכנסת ישראל.
תגיות:הלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה