היסטוריה

האיש המשותק שנפגש עם סטאלין

יוסף ג'י נעלם בברית המועצות לאחר שנכלא במזרח גרמניה, שנים לאחר שכיכב בחסות ישראל באירועים חשובים קרוב לאנשים מפורסמים

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

שנים: שנות ה'תש"ך. המקום: ברית המועצות. היתכנות: איש קג"ב.

יוסף ג'י הוא אדם שבמשך חמש עשרה שנה שאחרי קום המדינה, הופיע שמו בעיתונות כשהוא נראה במקומות שונים בארץ ובעולם, נוכח ומעורב באירועים חשובים וקרוב לאנשים מפורסמים. לפי הדיווחים הוא היה איש קשר בין ישראל לשועי עולם ופעל למען יהודי ברית המועצות עד שנעלם ברוסיה שמאחורי מסך הברזל. הסיפורים הללו יוחסו לאיש אחד נמוך קומה, שידו השמאלית משותקת, ורגלו השמאלית נגררת בצליעה. העיתונאי והסופר חיים גורי פרסם סיפורים על מעלליו לאחר שפגש אותו במלחמת תש"ח, לצידו של מפקד הפלמ"ח, יגאל אלון.

האיש שוטט רבות בעולם, נפגש בשם ישראל עם שליט סין מאו טסה-טונג, עם ראשי השלטון הסובייטי ואף צולם יחד עם נשיא ברית המועצות יוזף סטאלין האימתני. כך גם נראה עם ראשי ממשלת צרפת וקשר עימם קשרים, ושוטט בעולם מהודו וסין עד שטוקהולם. אך מקורו, מיהו ומה הרקע שלו לא היו ברורים. היו כאלה שהעלו את האפשרות כי ג'י הינו סוכן של שירותים חשאיים והשלטונות בישראל הגדירו אותו כ'סיכון ביטחוני', אסרו על גורמים רשמיים להיפגש איתו, והזהירו ישראלים השוהים בחו"ל מפני האיש המנסה לקשור עימם קשרים למטרות לא ידועות.

זהותו של האיש התפוצצה כאשר הופיעה ידיעה בעיתונות לפיה נעצר יחד עם איש עסקים אמריקאי והושלך לכלא במזרח גרמניה. השניים הואשמו בהברחת סחורה לתוך המדינה הקומוניסטית, ונדונו לתקופות מאסר. אז נודע שמו האמיתי - יוסף גבעון גוטמן.

הוא נולד בציריך, שוויץ, בשנת תרפ"ו. שם לקה בפוליו, שהותירה אותו משותק ביד שמאל וברגל שמאל פגועה. בימי מלחמת העולם השנייה עסק בהברחת פליטים יהודים וזייף דרכונים עבורם וכך הציל את חייהם. הוא עלה לארץ לאחר קום המדינה אך השאיר לעצמו שורה של דרכונים מזויפים כולל דרכון פולני, צרפתי ורוסי. באמצעות הזהויות השונות, כולל הדרכון השוויצרי הכשר שלו ואזרחותו הישראלית, רכש חברים ועמדות שונות במדינות רבות בעולם. הוא המשיך גם לעסוק בהברחות, אך הפעם לא הברחות יהודים אלא הברחות בלתי חוקיות.

ג'י הצליח לשטות באנשי השלטון במדינות שונות עד שנעצר במזרח גרמניה, נשפט אך למעשה לא ריצה זמן רב מעונשו. הוא שוחרר במפתיע ועבר לברית המועצות, ואז נעלמו עקבותיו. 

תגיות:תעלומות יהודיותיוסף ג'י

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה