הורים וילדים

הורים: תחמיאו, אל תגזימו

מסתבר שגם למחמאות בחינוך הילדים יש גבול: מחקר מגלה כי עודף מחמאות עלול להזיק לילדיכם ולגרום לו להתרכז אך ורק באתגרים שבהם הוא מצליח. אז מה המינון הנכון? פרטים בפנים

אא

כל הורה שואף לחנך את ילדיו בצורה הטובה ביותר. כהורה, טבעי שנרצה להחמיא לילדים על כל הפעולות הטובות שהם עושים ובכך להעצים את ביטחונם האישי ואת תחושתם הטובה, אך עלינו לדעת כי עודף מחמאות עשוי בהחלט גם להזיק ולהשיג תוצאה הפוכה מזו שקיווינו לה.

מממצאים שעולים ממחקר חדש שנעשה באוניברסיטת אוהיו, עולה כי תחושת הפגיעות והרגישות נוצרת דווקא אצל אותם ילדים שמקבלים מחמאות רבות מהוריהם ומסביבתם הקרובה. עוד עולה מן המחקר כי אותם ילדים המקבלים עודף מחמאות, במקום להפיק מן המחמאה את החיזוק הדרוש לביטחונם האישי - הערכתם העצמית צונחת ואף יכולתם להתמודד עם אתגרים מתמעטת.

אז איך מזהים מצב שבו סאת המחמאות עולה על גדותיה? כיצד נמצא את הדרך הממוצעת בין חיזוק בטחונו העצמי של ילדינו לבין ערעורו? לפי תוצאות המחקר, התשובה טמונה בדקויות, במילה או שתיים 'מנופחות' שאנו מוסיפים למחמאה מבלי להרגיש, כדוגמת 'מדהים', 'מושלם' ועוד.

בראד בושמן, שהשתתף במחקר, התבטא ואמר כי ילדים שדימויים העצמי נמוך מקבלים מנה כפולה של מחמאות רק משום שהוריהם חושבים שהם זקוקים לכך, אולם מחקרים אחרים שנעשו בתחום מוכיחים שהפרקטיקה הזו שגויה מיסודה.

"ילד בעל דימוי עצמי נמוך שמקבל שבחים מוגזמים על דבר טוב שעשה עלול 'להיתקע' באתגרים שבהם הוא מצטיין מבלי ליזום ולקבל על עצמו אתגרים חדשים, מחשש שמא לא יעמוד בהם", מציין בושמן. "הורים מוכרחים אם כן ללמוד ולהפנים את התובנה הזו שמחמאות מוגזמות ומנופחות גורמות לנזק הרבה יותר מאשר מסייעות להעלאת וחיזוק בטחונו העצמי של הילד".

תגיות:חינוך ילדיםמחמאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה