הלכה

מדוע אין נשים שותות בהבדלה?

בכל מוצאי שבת אנו נוהגים שרק בני המשפחה (הגברים) שותים מכוס ההבדלה. ואף שהנשים נוהגות לשתות מכוס הקידוש, בכוס ההבדלה הן נמנעות מלשתות. מה הסיבה להימנעות זו?

אא

כתב בשו"ת קרית חנה דוד (ח"ב, לרבי דוד הכהן סקאלי זצ"ל דיין במרוקו): "מנהג הנשים שאינן טועמות מכוס של ההבדלה, נראה לומר הטעם משום שאמרו שסחטה חוה ענבים לאדם הראשון ונתנה לו, ובזה היא גרמה להתערב טוב ברע ואנחנו בכח מצוותינו ומעשינו אנו מבדילין בין טוב לרע, ולכך מבדילין על היין לתקן מה שנתעוות ביין של האשה, ומבדילין בין אור לחושך ובין קודש לחול. ומשום שהיא גרמה להתערב, לכך אינה טועמת".

ובשו"ת הר צבי (ח"א סימן קנה) כתב בשם הגאון הגרא"ז מלצר זצ"ל, לתת טעם גם מבחינת הלכה על זה שנהגו הנשים שלא לטעום מיין ההבדלה, "משום דאנו חוששים דשמא הלכה כשיטת האומרים דנשים פטורות מהבדלה, ולשיטה זו עניית האמן שהיא עונה על ברכת האור וההבדלה זה הפסק בין בורא פרי הגפן שיוצאת מפי הבעל לשתייה", אך הקשה על זה: "ויש לעיין קצת בזה דהרי סוף כל סוף היא חייבת להבדיל מספק, וגם חיוב מספק הוי חיוב ותו לא הוי הפסק".

והמהר"ז סופר בתשובותיו כתב, שנשאל מרב נכבד אחד לברר טעם המנהג שנהגו הנשים שלא לטעום מכוס הבדלה. והביא הטעם דלעיל, שחוה סחטה לאדם ענבים וכו´, אך כבר כתב לדחות טעם זה, דהרי חטא עץ הדעת היה בערב שבת קודש, ויין של קידוש הרי גם הנשים טועמות, ולפי זה היה להן להימנע מלשתות גם יין של קידוש? והביא מקור למנהג זה שלא ישתו נשים מכוס הבדלה, משום שהלכה היא שהמבדיל הגם שכבר יצא ידי הבדלה מוציא אחרים, שאף על פי שיצא מוציא, ומוציא גם בברכת היין של הבדלה, כמו בקידוש, שאם אחד מהשומעים כבר יצא ידי חובת הבדלה, אז לא יוכל לצאת בברכת היין של המבדיל, ואם כן בנשים - שספק אם הן מחויבות בהבדלה, אם כן יש גם ספק, אם יכולות לצאת בברכת היין של המבדיל, ולפי זה לא יוכלו לטעום מכוס של הבדלה מחמת ספק, שאם הן מחויבות בהבדלה, אם כן יצאו ידי הבדלה על ידי שמוציא אותה המבדיל, וממילא יוצאות גם כן בברכת היין של הבדלה, ואם תטעם מכוס של הבדלה אינה צריכה לברך עליה. אבל אם נאמר שנשים אינן מחויבות בהבדלה, אם כן מאחר דלא שייך בהן מצות הבדלה, לא יצאו גם כן בברכת היין של הבדלה, ושוב אם תרצה לטעום מכוס של הבדלה צריכה לברך עליה, ולכן מחמת כל זה עדיף שלא יטעמו מכוס של הבדלה. 

לסיכום: ישנם כמה טעמים שיש נשים לא שותות מכוס ההבדלה: ראשית, חוה החטיאה את אדם הראשון ע"י שסחטה ענבים ונתנה לו. שנית, בנשים יש אומרים שאשה לא חייבת בהבדלה וממילא יש ספק אם

יכולות לצאת בברכת היין של המבדיל, אבל יש לדעת שנפסק להלכה ולמעשה (שו"ע סי´ רצו, ח) שאשה חייבת בהבדלה כמו קידוש.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

תגיות:נשיםהבדלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה