בריאות ותזונה

לקראת יום השבץ הבינלאומי – כל מה שאתם צריכים לדעת

מי נמצא בסיכון לשבץ, מהם התסמינים ומה צריך לעשות במקרה שהם מופיעים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שבץ מוחי הינו מצב חירום רפואי בו מתרחשת הפרעה באספקת הדם למוח ועלול להיגרם נזק נוירולוגי. מקום הפגיעה במוח הוא זה אשר קובע את אופי התסמינים ואת הפגיעה כתוצאה מהשבץ. כיום, מדובר באחד מגורמי התמותה המרכזיים במדינת ישראל ובעולם וגורם משמעותי לנכות במבוגר.

 

מי נמצא בסיכון לקבלת שבץ?

לחץ דם גבוה – אנשים עם היסטוריה רפואית של לחץ דם גבוה, הינם בעלי סיכון גבוה פי 2.5 לסבול משבץ, מאשר אנשים ללא היסטוריה רפואית של לחץ דם גבוה.

פרפור פרוזדורים – פרפור פרוזדורים יכול להופיע אצל אדם בוגר בכל גיל אך שכיחותו גוברת עם השנים (נפוץ בכ-10% מאוכלוסיית המבוגרים בני 75 ומעלה). ללא השגחה או טיפול, התופעה עלולה לגרום לסיבוכים רפואיים חמורים כגון אי ספיקת לב ושבץ מוחי. הסיבה לכך היא שקצב הלב הבלתי סדיר גורם לדם להצטבר בחלל בעליות בלב שנקרא אזנית, וכתוצאה מכך עלול להיווצר קריש דם אשר עלול להגיע אל כלי הדם במוח, לגרום פגיעה בזרימת הדם לאזור במוח וכך לשבץ מוחי. בישראל מתרחשים  20,000 מקרי שבץ מוחי בשנה, כאשר כ-4000 מהם קורים על רקע של פרפור פרוזדורים. עבור חולים אלו, מתבצעת הערכה רפואית הנקראת CHADS-VASC, אשר מסייעת לאבחן את רמת הסיכון של המטופל ללקות בשבץ מוחי ואת הטיפול המונע בדילול דם שמתאים לו. ההערכה משקללת גורמי סיכון כמו גיל עם התייחסות לחולים צעירים, יתר לחץ דם, סוכרת, אירוע מוחי קודם ומעניקה ניקוד לכל נבדק ישנה גם התייחסות למחלות קרדיו-ווסקואלריות ומגדר.

מעשנים – העישון מהווה זרז להתפתחות טרשת עורקים ולהעלאת רמות גורמי הקרישה בדם, ואף מקדם את הנזק הנוצר בדופן כלי הדם בצוואר במוח. מכאן, למעשנים סיכון כפול ללקות בשבץ מאשר לא מעשנים.

סוכרת – סוכרת שאינה מאוזנת עלולה לגרום לחסימה בכלי הדם הקטנים באיברי הגוף השונים כמו מעיים וכליות ולחסימת כלי דם במוח המובילים לשבץ מוחי.

עודף משקל – הסיכון ללקות בשבץ מוחי גבוה יותר בקרב באנשים בעלי עודף משקל.  הסיכון הגבוה ביותר קיים בקרב אלו הנוטים להשמנה במרכז הגוף, השמנה ביטנית - כרס גדולה בהשוואה להיקפי ירכיים צרים.

מהם התסמינים לשבץ?
התסמינים לשבץ יכולים להופיע ימים ושבועות או דקות בודדות לפני הופעת השבץ ויכולים לכלול חולשה ביד רגל או פנים, הפרעה בתחושה , קושי פתאומי בדיבור או בהבנת מילים, טשטוש ראייה פתאומי, סחרחרות, קושי פתאומי בהליכה, איבוד שווי משקל, צניחה של זווית הפה. במידה והבחנתם באחד או יותר מהתסמינים הללו יש לפנות מידית לבית החולים לקבלת טיפול. במקרים אלו, ישנה חשיבות מכרעת בהגעה מהירה על מנת להעניק טיפול יעיל למזעור הנזקים. כמו כן, פעמים רבות אין סימנים מובהקים לשבץ, לכן יש צורך בבדיקות הדמיה הכוללות CT  מוח עם חומר ניגוד המדגים את כלי הדם המוחיים, דופלקס קרוטיד – סוג של אולטרסאונד המודד את זרימת הדם בעורק הקרוטיד המוביל דם למוח, ובדיקות נוספות הכוללות אק"ג, בדיקות דם ובעת הצורך MRI .

ד"ר דוד אוריון הוא מצנתר מוח ונוירולוג, מנהל מרכז השבץ בבית חולים שיבא.

תגיות:שבץמוחבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה