סלבס בהתחזקות

"משפט אחד מהרב זמיר שינה לי את החיים": איך משה חיים עשה תשובה?

"הגעתי אל הרב זמיר עם בני אור בן השנתיים. הרב זמיר הסתכל עליו ואמר: 'הנה, אתה רואה - הנה כל המיליונים שלך'. ואז הבנתי שיש דברים אחרים". סיפור התשובה המיוחד של משה חיים

משה חייםמשה חיים
אא

משה חיים (53) תמיד חשב שדתיים לא יכולים ליהנות, וחי בתחושה, כפי שהוא מגדיר "כוחי ועוצם ידי". לאחר 11 שנות נישואים מתוקשרים עם פנינה רוזנבלום הם התגרשו, וכיום הוא נשוי לאשתו דקלה. יש להם 3 ילדים משותפים, והדבר היחיד שמעניין אותו כרגע הוא זיכוי הרבים. 

בשנים האחרונות משה חיים כמעט ולא נחשף לתקשורת, מלבד דרך עמוד הפייסבוק שלו – שם יש לו מעל 70,000 חברים. כולם, אגב, הצטרפו רק לאחר שיצרו אתו קשר אישי והוא אישר את בחירתם.

רבים ממכריו הם חבריו מהעבר, מהימים שבהם טרם חזר בתשובה, והיה שקוע בבוהמה הישראלית ובנגיעה בזוהר. אך יש גם רבים מאוד שהכירו אותו דווקא לאחר שהתחזק ומצא את האמת, דרך שיעורי התורה שהוא מארגן והפעילות הרבה שלו בתל אביב.

אז איך עשה משה חיים תשובה, וכיצד נטש את עולם הזוהר והעושר – וכיום הוא בעל שאיפה אחת בלבד: "לקדש כמה שיותר שם שמים", כדבריו? ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים מראיונות שהעניק האיש המופלא לכלי תקשורת שונים.

 

ניצני התשובה הראשונים – כשאחיו יעקב חזר בתשובה

ניצני התשובה של משה חיים החלו לראשונה בשנת 2009, כשאת הקפיצה אל הים החל אחיו יעקב, שחזר בתשובה ועבר ללמוד בישיבה של הרב זמיר כהן בביתר. "הרגשתי שאחי מחובר למשהו מאוד עוצמתי, וזה דיבר אליי, סיקרן אותי", הוא מסביר. "הוא עורר בי איזו התבוננות בחיים, דבר שבדרך כלל אנחנו לא עושים ביומיום. הוא הכיר לי ולפנינה את הרב זמיר.

"ככל שתהליך התשובה שלו קרם עור וגידים – מצאתי עצמי מתחזק מיום ליום, עד שבשלב מסוים – היה לי ברור שזה השינוי שאני רוצה לעשות בחיי", הוא מוסיף ומספר.

כך התנהלו הדברים במשך 3 שנים, עד שבוקר אחד, תקופה קצרה לפני הגירושים, התעורר משה מוקדם בבוקר, לאחר לילה קשה מאוד. "כבר הבנו שהנישואים עומדים להתפרק. יצאתי מהבית עם האופנוע, נסעתי באיילון ולא ידעתי לאן. פתאום עצרתי בצד. זה היה רגע מאוד קשה. הסתכלתי לשמיים. נשברתי. בכיתי. אני לא בוכה אף פעם, אבל כאן לא יכולתי להתאפק. התחלתי לדבר עם אלוקים. אמרתי לו שאני רוצה להתחיל משהו אחר בחיים שלי, משהו אחר. הרגשתי שכל הזמן טיפלתי בשוטף, ופתאום כשהלבד התקרב, הרגשתי שאין לי כלום. כשאדם בונה משהו במשך הרבה שנים, ופתאום הכל קורס ביום אחד – זה נותן תחושה של חוסר אונים. אמרתי לאלוקים 'זהו, רק אתה נשארת לי. עכשיו תוביל אותי בכיוון אחר'.

משה חיים (צילום: יח''צ)משה חיים (צילום: יח''צ)

"היה לנו הרבה מאוד כסף", הוא מספר. "מטבע הדברים האדם מרגיש חזק מאוד, וכמעט כל יכול. לשמחתי, הדבר הזה התנפץ מאוד מהר. ואז, כשהבנתי שאני הולך להתחיל הכל מחדש, אמרתי לעצמי שאין דבר כזה 'כוחי ועוצם ידי', וכמה שאדם מרגיש חזק – יש כוח עצום שמנהל את העולם. את תהליך ההתחזקות התחלתי עוד לפני הפרידה שלי מפנינה. כולם חושבים שעברתי משבר אחרי הגירושים, ומאז התקרבתי ליהדות. זה לא נכון – את הרב זמיר הכרתי עוד קודם, דרך אחי יעקב שהחל לשמור מצוות וללמוד בישיבתו של הרב זמיר. הוא הכיר לי ולפנינה את הרב זמיר.

חיים חוזר לתאר את הקושי הגדול שחש בימי הנישואים האחרונים שלו. "התפרקתי באיילון בבכי לבורא עולם. משם נסעתי לאחי הגדול, הייתי אצלו חודש ימים, למדתי כל מיני דברים ביהדות. הייתי די מבולבל בכל מה שקשור לדת כי רציתי לקבל הכל מהר מאוד – גם ללמוד את ההיסטוריה, גם הלכה, גם להעמיק בנושאים שונים. תוך זמן קצר הבנתי שאני יודע רק חלק קטן מהתורה. הדברים האלה חידדו אצלי את המשיכה".

מה הביא את משה חיים, בעלה של פנינה רוזנבלום לשעבר, לגזוז את המחלפות, לחבוש כיפה שחורה, ולהיות ממובילי בניית בית הכנסת החדש של רמת אביב? צפו בראיון המרתק, מתוך התכנית "בכיוון אחר" עם העיתונאי דודו כהן.

 

משפט בלתי נשכח מהרב זמיר – "הנה כל המיליונים שלך"

"אחי חזר בתשובה, זה השפיע עלי מאוד, כמובן, אבל אני עדיין לא חזרתי בתשובה. ואז הכרתי דרכו את הרב זמיר כהן. היו לי איתו לא מעט שיחות.

"הדבר שהכי השפיע עלי, ואני זוכר אותו מאוד בכל מה שקשור בכבוד הרב זמיר, היה זה כשבאתי אליו עם הילד שלי, אור בן השנתיים, הוא הסתכל עליו ואמר 'הנה, אתה רואה - הנה כל המיליונים שלך'. ובאמת הבנתי שיש דברים אחרים חוץ מכל מה שקשור למרדף היומי שלנו אחרי הדברים הגשמיים, העושר או הנוחיות. בסך הכל טבעי שהאדם רוצה לדאוג לעצמו, ורוצה להתפרנס. אבל דרך הרב הצלחתי לראות כיוונים נוספים, הצלחתי להבין דברים יותר רוחניים, יותר משמעותיים, ומאז בעצם התחלתי להתחזק".

"דיברתי הרבה עם אחי, והייתי בשלבי התחזקות. הייתי מניח תפילין פה ושם. אז הכרתי את אשתי דיקלה  והבנתי שהחיים שלי הולכים לכיוון אחר. ביחד התחזקנו מאוד. יש לנו ב"ה 3 ילדים. לאחר הנישואים, הגעתי לישיבה של חב"ד. הגעתי לשם להתפלל וללמוד. הצלחתי להתחבר למקום והתחזקתי.

משה חיים מוסיף עוד: "מעולם לא האמנתי שאני אחבוש כיפה, אלבש ציצית ואשלח את הילדים שלי למוסדות דתיים. נחשפתי לעולם שנותן לי להסתכל בפרספקטיבה אחרת על החיים שלי ועל המשפחה שלי.

"המרדף אחרי הגשמיות צריך להיות עם פרופורציה", מוסיף משה חיים ואומר. "חשובה לי הפרנסה והעתיד של הילדים שלי, אבל אני כבר לא נמשך לכסף. עדיף לי לבזבז את השעות כדי לעשות למען הקהילה וכדי לקדש שם שמים, מאשר לעסוק בפרנסה. השאיפה שלי היא שתהיה התחזקות כמה שיותר גדולה בכל ישראל. אני מצייר לעצמי ציור בראש – אנחנו עם סגולה, אור לכל הגויים. אמורים להדריך את כל העולם. אני מרגיש שאני מחזק ומקרב עוד יהודי – ופה אני רוצה לראות את עצמי עושה כמה שיותר למען עם ישראל".

"כדי להיות מאושר, אדם צריך לשאול עצמו שאלה אחת בלבד: מה החותם שאני רוצה להשאיר בעולם? אם התשובה היא 'כסף', אתה עוד לא התחלת להבין את החיים. מי שהולך עם ה', יד ביד, לא צריך לדאוג לתגמול. לקב"ה יש אינסוף דרכים יצירתיות לפרגן לך עם תגמול הוגן, בדברים שאתה לא מעלה על דעתך. אתה תעשה את שלך, ותן לו לעשות את שלו", הוא אומר. וניכרים הדברים שיוצאים מהלב הגדול.

 

הגשת תוכנית בהידברות ופעילות למען בית הכנסת

יחד עם התחזקותו המשמעותית, החל משה חיים להגיש תוכנית בערוץ הידברות. היתה זו התוכנית הראשונה בערוץ. בתוכנית, אירח משה את הרב שמחה כהן, בשאלות על זוגיות.

משה חיים והרב שמחה כהן משוחחים בענייני שלום בית ויחסי משפחה:

 
משה חיים והרב שמחה כהן בתוכנית, והפעם: אמון בזוגיות. צפו:
 
מדוע אנו זקוקים למערכת נישואין? משה חיים מארח את הרב שמחה כהן. צפו:

בית הכנסת הגדול "תהילת אביב" ברמת אביב הוקם בעשר אצבעותיו של משה חיים, בתוספת חיידק "זיכוי הרבים", שלא שוקט אצלו לרגע. מדובר במבנה גדול ומרשים, המכיל מאות מקומות לתושבי השכונה. כבר שש שנים שהרב זמיר מעביר שיעור קבוע מדי יום חמישי.

לרגע אפשר לשכוח שמדובר ברמת אביב, ואי אפשר שלא לתהות איך המתפללים הצעירים והמשכילים מצאו את עצמם כאן, קרובים לשפע פיתויים מעבר לכביש. "הרוב המכריע של עם ישראל רואה בית כנסת אחת לשנה, ברוך השם", אומר חיים. "יש יום אחד שמוציא את כולם מהבית, ונותן לכולם פרופורציות. יש כאלה שזה נשאר איתם עד לפעם הבאה, ויש כאלה שמחליטים לשלב את האמונה גם ביומיום. נכון שיש כאלה שלא מוכנים לחוות את היהדות, אבל בסופו של דבר מי שטועם נשאר. בינתיים אנחנו מהווים קהילה של ממש, ומדי פעם גם יוצאים לטיולים משותפים לקברי צדיקים ומקומות קדושים. אנשים מבינים כאן שצריך אהבת חינם, שצריך לפרגן אחד לשני".

"האמת היא שפעמים רבות חשבתי לעזוב את צפון תל אביב, אבל בכל פעם מחדש הכריעה הכף של הרצון החזק שלי להמשיך לעסוק בזיכוי הרבים בתל אביב, ובעיקר בשיעור של הרב זמיר כהן, המתקיים מדי יום חמישי בשעה 8:30 בערב. כולם מוזמנים באהבה". לאחר השיעור ניתן לגשת ולשוחח עם הרב זמיר בפרטיות. שיעורי הרב מצולמים על ידי משה חיים ומועברים בשידור חי באתר הידברות. לחצו כאן למעבר לשיעורים המצולמים.

 

טוריו האישיים של משה חיים מכילים מגוון הרהורים מרתקים. בין התכנים:

מה קורה כשאחד מבני הזוג חלש יותר בתהליך התשובה? 

מה עדיף, פאב לא כשר או שיעורו של הרב זמיר כהן באלנבי?

רשמים מכיפור עם הרב זמיר כהן: כשלא הצלחתי לשלוט בדמעות, שזלגו ללא הרף

כיצד מנהלים דף פייסבוק, עם 70,000 חברים, והכל לזיכוי הרבים? 

כשאתה בין אנשים מצליחים אתה נמדד בעושר וכבוד, ואין מקום לערכים כמו חברות ואמת

לטורים נוספים של משה חיים באתר הידברות, לחצו כאן.

תגיות:משה חייםכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה