טורים אישיים - כללי

הטור של משה חיים: התחזקות מתוך אהבה

מה קורה כשאחד מבני הזוג חלש יותר בתהליך התשובה? כיצד מתקרבים לבורא עולם תוך כדי שמירת שלום בית - שלמענו מוכן ה' למחוק את שמו? טור עם הרבה תובנות על זוגיות וקדושה

  • כ"ה תשרי התשע"ה
אא

כפי שכבר סיפרתי, אני מנהל בפייסבוק דף לזיכוי הרבים. הודעה שקיבלתי השבוע מאחד החברים גרמה לי לרצות להעלות נושא חשוב - ובמקרים מסוימים גם כאוב. זה מקרה שכל אחד ואחת בתהליכי תשובה יכולים לחוות.

אספר בקצרה: מדובר ביהודי יקר שאיבד את אביו. הוא הרגיש רצון עז לקרוא עליו קדיש לאחר שנפטר - על מנת לזכות את נשמתו. בזמן תקופת הקדיש, החל אצלו רצון לגלות את נושא התורה והמצוות, והוא מספר שנגלו אליו דברים מדהימים שלא ניתן להסבירם במילים. לראשונה הוא ראה וחווה חוויות שאין כמותן, ושהוא ממש מאושר מהחיים החדשים שלו והקרבה לבורא עולם. בהמשך הוא מספר שהוא נשוי, ומרעיף מחמאות עד אין סוף על אשתו. לאורך כל תקופת ההתחזקות והתשובה - אשתו תמכה וכיבדה אותו, ואף החלה לקיים מצוות בעצמה.

לאחר תקופה מסוימת, הוא החל לשים לב שאשתו כבר ממש שבעה מכל סיפור התשובה, ומתחיל להיות לה קשה. היא שומרת את השבת בעל כורחה, מכיוון שהוא שומר, ולעיתים אף מתקשה בכך.

לאחר תקופת מה הם ניהלו שיחה בנושא שבת. היא אמרה כי אינה מבינה מה הטעם בשמירת השבת ובדברים הנלווים לכך. הוא ממשיך וכותב כי ניסה כל דרך אפשרית על מנת לקרב אותה לתורה ומצוות, והכול באהבה והבנה.

את המכתב הוא מסכם בבקשה לעזרה ועצה, ושואל מה דעתו של הרב זמיר כהן בעניין.

אתחיל בכך שהרב זמיר בדרך כלל, ממליץ לזוגות במצב כזה ללכת לסמינר בסופי שבוע, שם יש הדרכה מעולה עם רבנים מומחים לנושא זוגיות, ויכולים לענות על שאלות מורכבות בצורה כל כך מאירת עיניים.

גם אני כשלעצמי עברתי תהליך תשובה, והדבר הראשון שהמליצו לי חכמים בתחילת דרכי היה - אל תאמר לאישה דבר בנושא ההתחזקות שלה, למעט דברים הקשורים בי באופן שאני יכול לחטוא והם נידה, אוכל כשר, שמירת שבת וחגים (זאת אומרת שלא יבקשו ממני בשבת או בחג דברים שאסור לעשות). החיבור לה' יתברך צריך להגיע מהאישה, כאשר לך, כמובן, יש השפעה גדולה עליה, אבל לא באופן של להורות לאישה הלכה, או לכוון לה את הדרך. זו טעות הבאה מעצת היצר. צריך לקרב את האישה דרך דוגמה אישית, להראות לה כמה אתה שמח בתורה, כמה היא משפיעה עליך ומשנה אותך לטובה, ולאפשר לה להתקרב בקצב שלה, כמובן להרבות בתפילה לשלום בית, ולבקש מבורא עולם שיאפשר לך לקיים בית יהודי כשר מתוך אמונה שלמה.

חשוב לזכור כי האישה מבחינתה לא בחרה בדרך הזו, ולזקוף לזכותה את מה שהיא כן עושה, מה שמראה את מידת הנתינה הענקית שלה. זאת הקרבה גדולה מאוד מבחינתה, ולכן גם אתה צריך להקריב למענה את הסבלנות שלך.

אני מכיר זוגות שחיים כך כבר כמה שנים. פעם הגבר יותר חזק, ולפעמים האישה יותר חזקה - ויש מקרים שבני הזוג ביחד מתחזקים. באופן אישי אני יכול להגיד שבסופו של דבר, הסבלנות מאוד משתלמת, במיוחד כשאתה רואה שהאישה מתחזקת מתוך אהבה.

להתקרב וללכת בדרך ה' זאת בחירה אישית פרטית של כל אדם, זה בינו לבין בורא עולם, וחשוב שזה ייעשה מתוך אהבה ויראה. את האהבה צריך לשדר לצד השני - והיראה תבוא מעצמה, כאשר בן הזוג יתחיל להבין את גודל ה' ואת עוצמתו. זה תהליך שאין לו זמן וחוק, כל אחד בקצב שלו... צריך גם לזכור שה' מוכן למחוק את שמו למען שלום בית, ומזה אנחנו לומדים שחייבים להתפשר, ובראש ובראשונה לדאוג לשלום בית - תוך התחשבות בשני הצדדים.

כשזה קשור לשלום בית תמיד תתפשר. אין גבול לפשרה. הגבול היחידי זה לעבור על ציווי ה', וציווי ה' זה לקרב את האישה באהבה ולא לכפות עליה את הדת. כל עוד אתה מקיים מצוות ומתגבר על ההפרעות מצד היצר, הבית יתקיים וגם ישתפר עם השנים. זה סוג של תיקון שהרבה אנשים עוברים בתהליך ההתחזקות, אולי בשביל שנצליח לטפס למעלה בקצב הנכון. האישה היא המראה של הגבר. היא מווסתת את קצב ההתחזקות, היא החצי השני של הגבר, משלימה אותך - ואתה משלים אותה. ביחד אתם אדם. מצד שני, אם לא נשאף לטפס למעלה, זה יכול גם לעכב. אני תמיד ממליץ להתחבר לרב שיכול להוביל את הזוגיות לדרך הנכונה. אחת ההמלצות המועילות היא להיפגש עם יועץ נישואים תורני, גם אם לא רבים ויש אהבה זה תמיד מועיל.

ממליץ גם לקרוא את הספר 'הבית היהודי' של הרב שמחה כהן, והספר 'בגן השלום' של הרב שלום ארוש. הבית הוא עולם שלם, וכדאי ללמוד איך לחיות נכון בחיק המשפחה, בהרמוניה ובאהבה עם צביון יהודי על פי ההלכה.

נקודות לסיכום:

1. הרבה סבלנות סובלנות ואורך רוח.

2. לכבד את בן/בת הזוג באופן הדדי.

3. שלום בית מעל הכל.

4. מומלץ לצאת לסופ"ש לסדנא יהודית לחיזוק הזוגיות.

5. לזכור שאתה/אני גם היינו במקום בו נמצא בן או בת הזוג.

תוכנית שהגשתי בערוץ "הידברות" בנושא "יועץ זוגי" עם הרב שמחה כהן 

תגיות:משה חייםזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה