חדשות בעולם

מצמרר: עצמות יהודים שנרצחו בשואה נפלטו מתוך אדמת מחנה ההשמדה "חלמנו" בפולין

שברי עצמות מגופות הנרצחים הובאו לקבורה בטקס מרגש, שנערך ביוזמת מכון "שם עולם", המוקדש לחקר עולם הערכים, האמונה, חיי הדת והרוח וההתמודדות בשואה

טקס הקבורה על אדמת "חלמנו " (התמונה באדיבות מכון "שם עולם")טקס הקבורה על אדמת "חלמנו " (התמונה באדיבות מכון "שם עולם")
אא

תופעה נדירה ויוצאת דופן התגלתה לאחרונה על אדמת מחנה ההשמדה "חלמנו" שבמערב פולין: 76 שנים לאחר שהושלכו לתוך קבר אחים, נפלטו חלקי עצמות ושברים של שלדים מתוך אדמת המחנה. מדובר בשרידיהם של יהודים, שגופותיהם נשרפו ועצמותיהן נטחנו לפני שהושלכו לשוחות. שברים וחלקים זעירים, שבמבט ראשון כלל לא נראים כחלקי גופות, צצים ועולים כל הזמן מתוך האדמה. השרידים פזורים על פני שטח נרחב במתחם המחנה, בתוך קרחת היער.

מחנה ההשמדה "חלמנו" היה מהאכזריים שהוקמו במלחמת העולם השנייה. היה זה המחנה הראשון שהוקם לצורך השמדתם השיטתית של היהודים, במסגרת "הפתרון הסופי" של הנאצים. הרצח במחנה זה בוצע באמצעות שימוש במשאיות גז. כ- 320,000 יהודים נרצחו בדרך זו. את אלפי הגופות שנערמו מדי יום במחנה, שרפו וכתשו בהמשך. השרידים הושלכו על ידי אנשי הזונדר קומנדו, שאולצו לנהוג כך, לתוך קברי אחים עצומים שהיו פזורים בכל רחבי המחנה.

משלחת מיוחדת של מכון "שם עולם" בראשות ראש המכון, הרב אברהם קריגר, הגיעה לאחרונה לאזור. היא גילתה כי מדי יום עולים שרידי גופות נוספים אל מעל פני האדמה, וכי מדובר בתופעה נרחבת, הנובעת מהימצאות רבה של חלקי גופות מתחת לאדמה, בכל שטח המחנה.

הפולנים הפכו את שטח המחנה לפארק ולמקום בילוי בימי הקיץ, מכוסה במדשאות ושבילי גישה. כאשר גילו הפולנים את התופעה, הם החליטו להניח חצץ ואבנים בצורה סתמית ומגושמת, במטרה לכסות את השרידים ולהעלימם בחזרה אל מתחת לאדמה. "כשהגענו לשם, גילינו ואספנו בעצמנו מהאדמה חלקי עצמות שהיו מפוזרים ובתחילה לא זיהינו כשברי שלדים", סיפר הרב קריגר. "שטח המחנה משמש כיום כפארק והפולנים מסתובבים שם עם עגלות וילדים, ובוודאי דורכים גם על חלקי גופות יהודים שנרצחו שם. הפולנים בחרו לטפל בזה בצורה מזלזלת שלא מכבדת את זכרם של היהודים, וכך זה נראה".

בני משפחתו של הרב קריגר – אח של אביו, אשתו וילדיו – נספו במחנה "חלמנו", עובדה שהפכה את טקס הקבורה למצמרר ומרגש עוד יותר עבורו. "אחרי שאספנו את חלקי העצמות שמצאנו, הבאנו אותם לקבורה יהודית, קראנו קדיש וערכנו אשכבה. המחשבה שאולי אני קובר את שרידי הגופות של אחד מבני משפחתי הייתה מטלטלת, אולי הקשה ביותר שעברתי מכל עשרות הפעמים שהגעתי ל'חלמנו'", שחזר הרב קריגר.

התעלמות הפולנים מהתרחבות התופעה המזעזעת והדרך בה בחרו לטפל בנושא מדגישה את הלך הרוח בפולין, בראשות הנהגת המדינה, שמנסה להרחיק, לטייח ולטשטש את עקבות המלחמה ואת רציחתם של מיליוני יהודים על אדמת פולין. "הייתי מצפה ליחס יותר מכבד לגופות יהודים שנרצחו על אדמת פולין, לא לטאטא את העצמות מתחת לשטיח", הוסיף הרב קריגר. "הפולנים בחרו לטשטש ולהתייחס לשרידי הגופות בצורה מזלזלת, רק כדי לצאת ידי חובה. ההתייחסות שלהם במקרה הזה מצטרפת לאווירה הכללית בפולין של התנערות מאחריות ואדישות מוחלטת לזכר היהודים שנרצחו שם".

תגיות:פוליןשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה