פורום מומחיות

הילדה לא מוכנה להתקלח

מה עושים עם ילדה שלא מוכנה להתקלח? למה הילד חושש מארוחת ערב? ואיך מונעים מהילד להציק לאחיו?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לי ילדה בת 9, שלא מוכנה להתקלח, ולא שומרת על היגיינה בכלל (לא מורידה מים בשירותים, לא שוטפת ידיים וכו'), לא מוכנה שיורידו לה תוויות מבגדים חדשים – אם זה נעשה, היא צורחת. היא לומדת קורס הגנה עצמית וכדורסל – זה מה שמעניין אותה. כיצד צריך להתנהג איתה?

לעיתים מערכת התחושה של הילד איננה מאופסת, וכך מערכת התחושה חווה בצורה מוגזמת מגע, ריח, רעש וכו'. מצב זה נקרא היפרסנסטיביות. לחילופין, מצב הפוך – שבו המערכת איננה חשה בתדרים הרגילים. מצב זה נקרא היפוסנסטיביות.

יתכן מצב מורכב שבו חלק מהמערכות חשות באופן מוגבר, כמו השמיעה, וחלק – באופן חלש, כמו המגע. אז נראה ילד שלא מסוגל לשמוע רעשים כמו לעיסה, אך דורש חיבוקים חזקים .

יכול להיות שילדה זו סובלת מהיפרסנסיטיביות, ולכן המגע של המים על גופה מציק לה, הרעש של הורדת המים אינו נעים לה או שהיא חוששת שישפריץ עליה, ומצד שני – המערכת של התחושה העמוקה היא בתדר נמוך ודורשת "תזונה", ולכן היא נהנית מריצה, קפיצה ופעילות פיזית מסיבית. כדי לאבחן זאת ניתן לגשת למרפאה בעיסוק .

יתכן גם שהבעיה עמוקה יותר ובפן הרגשי. יתכן שלילדה יש מחשבות לא בריאות ולא אמיתיות בנוגע למציאות, ולכן היא מסרבת להסיר תוויות מהבגד (ילדים כאלו יכולים, לדוגמא, לפתח מחשבות שבגד ללא תווית הוא מזוהם, וכן הלאה). היא נמצאת בפחד אמיתי ומבקשת לגונן על עצמה ולא להעלים דבר מחייה, אפילו בשירותים, מפחד של אובדן שליטה עצמית.

מקרה זה הינו חמור ועלול להגיע למצבים נפשיים לא בריאים, ולכן אם מתברר שלא מדובר בקושי תחושתי, כדאי מאוד לגשת מידית לפסיכיאטר ילדים. 

(מרב יפתח, מרפאה בעיסוק ומרכזת חנ"מ בבית יעקב)

* * *

אני בת 30. לפני 9 שנים עברתי תאונת דרכים לא קשה. מאז התחיל לרדת לי הביטחון בנהיגה, אך חזרתי בכל זאת לנהוג. לצערי, לפני 3 שנים בערך עברתי שוב תאונה (יש לציין שבעלי נהג ולא אני). הילד בן ה-3 חודשים היה איתנו ברכב. תודה לשם שלא קרה לנו כלום, אך מאותה הפעם אני לא מסוגלת לנהוג, ואפילו לא שבעלי ינהג. אפילו אם אני צריכה לנסוע במונית נסיעה שהיא מחוץ לעיר – אני כולי בלחץ וחרדות, מנסה לא לנסוע, וכשאני ברכב – אני דבוקה לספר תהילים, לא מסוגלת להרים את הראש. איך מטפלים בזה?

אכן, עברת סיטואציה לא פשוטה של שתי תאונות דרכים. החרדות הגיוניות בהחלט, וגורמות לך להימנע כמה שאפשר מנסיעות.

בעצם התרחשה אצלך למידה חדשה – המוח למד שהנסיעה היא דבר מסוכן מאד. ודאי שאם כך – את כביכול אמורה להימנע מהסכנה.

לתהליך למידה זה קוראים התניה קלאסית. אך מה שמשמר את הלמידה השגויה שנוצרה אצלך זה בעצם המשך ההימנעויות שלך מנסיעות נוספות, או נסיעות בלחץ רב ובאילוץ .

מה שכדאי לך לעשות ע"מ להכחיד את הלמידה השגויה, וממילא את החרדות מהנסיעות, זה לחשוף את עצמך לנסיעות בהדרגה ובליווי מתוך הסכמה לאי הנוחות שנגרמת מהחרדות, עד שלאט לאט ובהדרגה רבה, המוח ילמד מחדש שאומנם עלולות לקרות תאונות – אך זה לא חייב לקרות וזה לא בסבירות גבוהה.

ברגע שתרכשי את הלמידה החדשה יפחתו החרדות באופן משמעותי, ותרגישי משוחררת לנסוע בלי פחד.

כמו כן ניתן להיעזר במטפל קוגניטיבי התנהגותי מוסמך, שיעזור לך בתהליך. 

(רבקה פינקלשטיין, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מומחית לטיפולCBT  מערכתי)

* * *

יש לי ילד בן  שלש שיש לו אח בן שנה. הוא כל הזמן מציק לקטן, שופך את האוכל שלו, מושך לו בשערות ומכה אותו. אנחנו נותנים לבן ה-3 הרבה נשיקות וחיבוקים, מדברים אתו על זה – וזה לא עוזר. מה לעשות?

אחים רבים ביניהם. זה דבר רגיל. אבל עלינו, ההורים, לעמוד על המשמר ובפרט כשהילדים כל כך קטנים וצעירים.

בגיל הזה אסור להשאיר את השניים לבדם. עלייך להיות כל העת במחיצתם. להסתכל עליהם ולראות שהגדול לא נוגע לרעה בקטן, ולמנוע את הבעייה לפני שהיא מתחילה.

להורים שנמצאים עם הילדים ובאמת מתעניינים בהם, יש עיניים מיוחדות. עיניים הרואות כל מה שהולך להיות. עיניים שצופות כל מה שהולך לקרות.

פתחי את זוג העניים האלו, שלך, ותשימי לב שהילד בן ה-3, לפני שהוא עושה משהו לאחיו, מתכונן לכך. עליך לתפוס את הרגע הזה שהוא שוקל אם ללכת ולהכות את האח, או להציק לו באופן אחר,  לגשת אל בן ה-3, להסיח את דעתו בצורה עקיפה, או ללטף את ראשו, סתם כך. כך תמנעי את ההתכתשות הבאה. כשהילדים בגילים של ילדיך, כלומר ממש קטנים, אנחנו יכולים למנוע בגופנו את ההצקות. כשהם גדלים – הדבר הרבה יותר קשה.

את כותבת שאת מדברת ומסבירה לו הרבה מאוד שאסור לעשות זאת. הוא כבר יודע שאסור, נכון? ככל שתסבירי שוב ושוב – כך הוא ירגיש טוב עם זה שאת מתייחסת אליו, וימשיך במעלליו.

פחות הסברים, ויותר מחשבה תחילה. 

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:מקלחתארוחת ערבפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה