פורום מומחיות

דיאטה בגיל ההתבגרות

על מה חשוב להקפיד בדיאטה, איך מוצאים זמן לילדים, ואיך מטפלים בכאבי גב?

  • כ"ד תשרי התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני אמא לתאומות בנות 15, ובשבוע האחרון שתיהן החליטו להתחיל בדיאטה. איך אדע שהתפריט שלהן מאוזן?

גיל ההתבגרות מהווה תקופה בה עוברים על הגוף והנפש שינויים רבים.

במקביל לשינויים הורמונאליים, קיימת האצה ניכרת בצמיחה לגובה, וכן חל שינוי במבנה הגוף והרכבו. לכן, גם אם רוצים לרזות – חשוב שהתוכנית תהיה מאוזנת, כזו שנכתבה על ידי איש מקצוע אשר מומחה בעניין.

התוכנית חייבת להכיל את כל אבות המזון וכל הנדרש לגיל שלהן. אצל נערות, בעיקר בגיל זה מתחוללת צמיחה מואצת, כאשר הגדילה המשמעותית ביותר בגופן היא ברקמת השומן ובעיקר באזור האגן. הגוף עלול לעצור את הגדילה לגובה כאשר ישנו מחסור בקלוריות ובחלבון. לכן יש להימנע מדיאטות הרזייה כל עוד צומחים לגובה, ורק לנקוט בתפריט המכוון לתזונה נכונה ומכיל את כל הנדרש.

הדבר החשוב ביותר והנכון ביותר בגיל זה הוא מעבר לתזונה נכונה ורכישת הרגלים נכונים. יחד עם זאת המשקל יתאזן, אך לא באופן קיצוני ומבלי לפגוע בתהליכי הגדילה.

כללי האכילה הנכונה לגיל ההתבגרות יכללו 5 ארוחות ביום. יש להימנע מדילוג על ארוחות; להקפיד  על ארוחת סנדוויץ אחת בבית הספר; לשלב ירקות ופירות בארוחות; לצרוך 5 מנות חלב ביום; ולהקפיד על ארוחת בוקר שהינה מומלצת ולא כדאי לוותר עליה. היא מסייעת בהעלאת רמות הריכוז במשך היום ומפחיתה את הרעב בשעות מאוחרות יותר.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

אני אמא עסוקה. כואב לי שאין לי זמן לילדי – מה אוכל בכל זאת לעשות?

קודם כל יישר כח על פנייתך. עצם השאלה מוכיחה שאת אמא אכפתית וילדיך חשובים לך ואני בטוחה שהם מרגישים את זה.

גם ברבע שעה יומית בה את מתפנה מכל עיסוקייך באופן מוחלט ובה את בהקשבה מלאה מהלב בלי שום שיפוט או ביקורת את יכולה לבנות קשר עם ילדיך.

בנוסף, ע"י השקעה של 3 דקות בשלושה זמנים קריטיים תוכלי לחסוך סבל ותסכול רב, ולהטמיע בהם מסרים שיהדהדו בליבם כל חייהם:

שלוש דקות לפני הפרידה בבוקר – לעצור הכל(!) לחבק, לנשק, לומר מילים טובות ומחמיאות כדי שהילדים יצאו מהבית בהרגשה של "יש לי לאן לחזור" – זה יהדהד בליבם במשך כל היום.

שלוש דקות בחזרה הביתה מבית הספר/הגנים – תכנני מראש את הזמן בו ילדיך מגיעים. עזבי ה-כ-ל, וקבלי אותם בשמחה, בחיבוק ובנשיקה. ספרי להם כמה חיכית לבואם וכמה התגעגעת. נקודת המפגש עם הבית ופני ההורים הקורנים זכורים לילד לאורך שנים ואפילו כל חייו.

שלוש דקות לפני השינה – התחושות והמחשבות שאיתם הילדים הולכים לישון מתעצמות בשינה, ולכן, שוב, השקעה של מילים טובות ושל גילויי חום ואהבה יוטמעו באופן עמוק.

אני מבטיחה לך שאם תעשי זאת באופן קבוע לאורך תקופה, את תראי שינויים מהותיים בילדיך בתחומים רבים, וגם תהיי שלמה יותר עם עצמך ועם ההשתדלות שה' מבקש ממך לעשות בחינוך ילדיך.

(יוכי דנחי, יועצת חינוכית ותומכת רגשית לגננות ולאמהות)

* * *

אני סובלת כבר שנים מבעיות גב וכאבי רגליים. נטלתי תרופות חזקות, והן לא הועילו.

האם יש בכוחם של טיפולים רגשיים להשפיע על תפקוד תקין של המערכות הפיזיולוגיות בגוף?

רבים נוטים לחשוב שבעיות נפשיות באות על פתרונן בטיפולים רגשיים, ובעיות פיזיולוגיות כגון מחלות, כאבים, בעיות בדרכי נשימה ועיכול וכו' – מטופלות בקרב הרפואה הקונבנציונלית.

חלק מהמטופלים הסובלים מכאבים מתלוננים שהבדיקות תקינות, וקשה להצביע על גורם כלשהו. חלקם האחר טוען שהכדורים החזקים והתרופות שהם נוטלים אינן משפיעים כלל, והכאב עדין קיים ואף מתעצם.

שורשיהם של המחלות והכאבים בגוף נעוצים הרבה יותר עמוק בנפש האדם. ומה שהמוח מצייר – הגוף מייצר.

בבסיס השיטות הטיפוליות השונות עומדת הידיעה כי התת-מודע, שהינו מרכיב עיקרי של המוח האנושי, אחראי על תפקודם התקין של האיברים. לכן שינוי במנגנוני התת-מודע משפיע במישרין על דפוסי החשיבה, הרגש וההתנהגות, ומבריא ממילא את הגוף, מה שמאפשר תפקוד תקין של האיברים והיעלמותם של הכאבים והמחלות.

השינויים מתבצעים באופן ממשי והם שורשיים, ולכן נשארים לאורך זמן. השיטות המוצעות כיום לטיפוליים רגשיים מתמקדים בשורש הבעיה ולא בסימפטום, מה שמבטיח את אי הופעתה של הבעיה בשנית.

טראומה נפשית שלא קיבלה מענה טיפולי ברוב המקרים תתפתח למחלה. ניתן יהיה לספק מענה נקודתי למחלה, אך משום שהטראומה עדין נוכחת – היא תתפרץ במקום אחר בגוף. כשהגוף כואב – זה הזמן להקשיב לו ולנפש שמאחוריו.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

יש לכן שאלות בנושאי נפש, זוגיות, פרנסה ועוד? כתבו אלינו למייל debi@htv.co.il בנוסף, אם את מומחית בעלת ניסיון רב, נשמח לצרף גם אותך לפאנל המומחיות

תגיות:דיאטהגיל התבגרותפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה