חדשות בארץ

רוסיה תספק טילי S-300 לסוריה, איראן מאיימת על ישראל וארצות הברית

הפרות סדר אלימות על גדר המערכת ברצועה, נמשכת ההסלמה בטרור ההצתות, ונתניהו ייפגש בניו יורק עם טראמפ וא-סיסי. כל מה שחשוב לדעת.

אא

רוסיה הודיעה היום (שני) כי תספק לסוריה בתוך שבועיים סוללות טילי S-300. את ההודעה על כך מסר שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, במסיבת עיתונאים. לדבריו, "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו". מערכת ה- S-300 תשדרג את יכולות ההגנה ההגנה האווירית של סוריה ותאפשר לה לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים. היא תקשה בכך על חיל האוויר הישראלי בפעילותו נגד מטרות בסוריה. שויגו הוסיף כי רוסיה תשתמש בים התיכון במערכות אלקטרוניות, במטרה לחסום מערכות ניווט לווייניות, מכ"מים ומערכות תקשורת שמותקנות על מטוסים התוקפים בסוריה: "זה אמור להרגיע חמומי מוח ולמנוע מהם להתנהג באופן חסר אחריות שמציב איום לכוחותינו. אחרת ניאלץ להגיב בהתאם למצב הנוכחי".

ההחלטה הרוסית מהווה צעד תגובה להפלת המטוס הרוסי בסוריה. דו"ח של משרד ההגנה הרוסי, שפורסם אתמול, האשים את ישראל באחריות לתקרית שהביאה למותם של 15 חיילי צבא רוסיה שהיו על סיפון מטוס האיליושין 20. בתדרוך לעיתונאים במוסקבה, אמר דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, כי ישראל מתנהגת בכפיות טובה כלפי רוסיה. הוא טען כי ישראל מסרה לצבא רוסיה מידע מטעה בנוגע לשטח בסוריה בו תקפו מטוסיה ב- 17 בספטמבר, וכי הטעיה זו לא אפשרה למטוס הרוסי לצאת מהאזור ולנוע למרחב בטוח ובכך הובילה להפלתו. קונשנקוב גם חזר על הטענה שיצאה בשבוע שעבר ממשרד ההגנה במוסקבה, לפיה מטוסי חיל האוויר הישראליים השתמשו במטוס הרוסי כפיתיון שימשוך אליו את טילי היירוט הסוריים, במטרה להקל עליהם את ביצוע המתקפה האווירית בלטקיה: "הישראלים ידעו שמערכות הנ"מ הסוריות לא יזהו את המטוס כמטוס רוסי והשתמשו בו כמגן אנושי". קונשנקוב הוסיף כי ההודעה הישראלית על המתקפה נמסרה בד בבד עם תחילתה, ובכך ישראל הפרה את ההסכמים הבילטרליים עם רוסיה מ- 2015 שנועדו למנוע תקריות במרחב האווירי הסורי. הוא אף דחה את הטענות של צה"ל, לפיהן מטוסי ה- F-16 הישראליים היו כבר בשטח ישראל כאשר סוללות ההגנה האווירית של סוריה שיגרו את הטילים שפגעו במטוס האיליושין. לדבריו, המטוסים הישראליים עזבו את האזור 10 דקות לאחר קבלת המידע על הפלת המטוס: "הצבא הישראלי איפשר רשלנות פלילית או שהוא חסר מקצועיות, מה שגרם ליירוט האיליושין 20", האשים. 

צה"ל דחה אתמול את הטענות של דו"ח משרד ההגנה הרוסי. בתגובה שפורסמה על ידי דובר צה"ל נאמר כי המשלחת הצבאית בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שביקרה במוסקבה, הציגה בפני בכירים בצבא רוסיה את התחקיר הצה"לי המלא על הפלת המטוס הרוסי על ידי ירי נ״מ סורי: "התחקיר בוצע והוצג באופן מעמיק, מקצועי ומפורט. הפרטים המלאים, המדויקים והעובדתיים, ידועים לאנשי המקצוע העוסקים בדבר בצבא רוסיה, ומהם עולה בבירור כי מנגנון מניעת החיכוך פעל ובזמן (כפי שפעל בשנתיים וחצי האחרונות), חיל האוויר הישראלי לא הסתתר מאחורי מטוס כלשהו וכי המטוסים הישראלים היו בשטח האווירי של ישראל בזמן הפגיעה הסורית במטוס הרוסי. תוצאת הפלת המטוס בידי הסורים היא טרגית וקשה ואנו משתתפים בצער המשפחות והעם הרוסי". ההודעה הדגישה כי "התיאום בין צבא ההגנה לישראל לצבא רוסיה הוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. המשך התיאום הוא אינטרס משותף לנוכח האתגרים האזוריים השונים. יחד עם זאת וכפי שראינו גם הפעם, ציודם של גורמים לא אחראיים בנשק מתקדם מהווה סכנה לאזור ויכול להביא לפגיעה קשה בגורמים הפועלים במרחב". בהודעה צוין כי "שלומם וביטחונם של הכוחות הרוסיים הפועלים בסוריה עומד לנגד עיני מקבלי ההחלטות בישראל ובצה״ל, ומהווה שיקול משמעותי באישורה של כל פעולהצה"ל ימשיך וינקוט בכל הצעדים המתבקשים, כפי שעשה עד כה, להשגת מטרה זו". ההודעה הבהירה, עם זאת, כי "צה״ל ימשיך לפעול על פי הנחיית הדרג המדיני אל מול ניסיונותיה הבלתי פוסקים של איראן להתבסס בסוריה ולחמש בנשק קטלני ומדויק את ארגון הטרור חיזבאללה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו חזר והביע את תנחומיו על מות החיילים הרוסיים. הוא הביע את ביטחונו באמינות התחקיר שנערך על ידי צה"ל ובמסקנותיו, והבהיר שוב כי האחריות לתקרית המצערת מוטלת על הצבא הסורי שהפיל את המטוס, ועל איראן שתוקפנותה מערערת את היציבות. בהתייחסו להודעה הרוסית על הכוונה לשדרג את יכולות ההגנה האווירית של סוריה באמצעות העברת טילי S-300, אמר נתניהו כי העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור, וכי ישראל תמשיך להגן על ביטחונה ועל האינטרסים שלה. בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה נאמר כי סוכם להמשיך את ההידברות בין הצוותים המקצועיים ואת התיאום בין הצבאות בערוצים הצבאיים. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA, פוטין הבהיר לנתניהו במהלך שיחתם כי העברת המערכת המתקדמת נועדה להגן על החיילים הרוסיים הפועלים בסוריה.

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, התבטא היום אף הוא בנוגע לצעד הרוסי להעברת טילי ה- S-300 לסוריה. הבכיר האמריקני אמר כי מדובר ב"הסלמה משמעותית" ו"טעות חמורה" מצד מוסקבה, והוסיף כי איראן היא האחראית למתקפות בסוריה ובלבנון ולהפלת המטוס הרוסי. בולטון הביע תקווה שרוסיה תשקול שוב את החלטתה.

הפרות הסדר על גדר המערכת בין ישראל ורצועת עזה נמשכו גם במהלך החג. אלפי פלסטינים התפרעו במספר מוקדים על הגדר, יידו אבנים, הבעירו צמיגים, ירו זיקוקים והשליכו מטענים ורימונים לעבר חיילי צה"ל. משרד הבריאות בעזה דיווח על הרוג אחד מירי צה"ל ממזרח לעיר עזה.

ההסלמה בטרור ההצתות נמשכת אף היא. עשרות בלוני תבערה שוגרו במהלך החג מעזה לעבר יישובי העוטף. כתוצאה מכך, היום פרצו בגיזרה כעשר שריפות שכובו על ידי שירותי הכבאות, בסיוע אנשי רשות הטבע והגנים וקק"ל. אתמול פרצו 14 שריפות במוקדים שונים. כלי טיס של צה"ל תקף אמש חוליית מחבלים ששיגרה בלוני תבערה בצפון רצועת עזה לעבר שטח ישראל.

עשרות כלי שיט יצאו הערב מעזה לכיוון שטח מדינת ישראל במטרה להפר את הסגר על הרצועה. הפלסטינים התקרבו לגבול הימי והבעירו צמיגים. בתגובה, ביצעו כוחות צה"ל ירי באוויר וירי לכיוון הסירות בהתאם להוראות הפתיחה באש.

ראש הממשלה נתניהו יצא הערב לניו יורק, להשתתף בעצרת הכללית השנתית של האו"ם. הוא אמור לנאום מעל בימת האו"ם ביום חמישי. יום קודם לכן הוא ייפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי צפוי להיפגש עם נתניהו בניו יורק, בשולי עצרת האו"ם. כך דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" מפי בכיר ישראלי. על פי הדיווח בעיתון המצרי "אל-אח'באר", הפגישה בין שני האישים תתקיים מחרתיים. עוד לפני כן, א-סיסי ייפגש הלילה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שהגיע לניו יורק לקראת עצרת האו"ם, אמר כי ארצו "לא תנטוש את ירושלים, תגן על מסגד אל-אקסא ותמשיך להילחם נגד פעילות ארצות הברית וישראל בירושלים". ארדואן אמר את הדברים בנאום בפני מוסלמים אזרחי אמריקה.

משפחות ששכלו את יקיריהן בפיגועי טרור שבוצעו על ידי טרוריסטים פלסטינים ביקשו מארצות הברית שלא לאפשר את כניסתו של אבו מאזן. במכתב ששלחו אתמול 15 משפחות, המחזיקות באזרחות אמריקנית, לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ולשגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, נאמר: "אנו החתומים מטה, אזרחים אמריקניים שאהוביהם נרצחו על ידי טרוריסטים פלסטינים, מאוכזבים וזועמים על נכונותו של הממשל האמריקני לאפשר ליו"ר הרשות הפלסטינית ואש"ף, אבו מאזן, להיכנס לארצות הברית". במכתב, עליו חתומים בין היתר בני משפחתו של ארי פולד, שנרצח בשבוע שעבר בצומת גוש עציון, נאמר כי "אבו מאזן אחראי אישית על התשלומים החודשיים שמספקת הרשות הפלסטינית למשפחות הטרוריסטים שהרגו את יקירינו". אבו מאזן אמור לנאום השבוע בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, ולדברי המשפחות השכולות התרת כניסתו לארצות הברית מהווה "סטירה בפניו של כל אמריקאי שהיה קורבן לטרור, בהפרה ברורה של הרוח והמילה הכתובה בחוקים האמריקניים".

איראן מאיימת לנקום בארצות הברית ובישראל על הפיגוע שלשום בעיר אהואז, בירת מחוז חוזסטאן שבדרום-מערב איראן, בה מתגורר מיעוט ערבי גדול. בפיגוע נהרגו 29 בני אדם, ביניהם חיילים במשמרות המהפכה האיראניים, וכן נשים וילדים. את האחריות לפיגוע קיבלו - בנפרד - ארגון דאע"ש ו"ההתנגדות הלאומית של אהואז", ארגון ערבי אנטי-משטרי, אך באיראן מאשימים את ישראל וארצות הברית. מנהיגה העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אמר היום כי מי שעומד מאחורי הפיגוע "ייענש בחומרה". סגן מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, טען כי ארצות הברית, סעודיה וישראל הן העומדות מאחורי הפיגוע, שנועד לדבריו לפגוע בהשפעה האיראנית באזור. בנאום שנשא בהלוויותיהם של נרצחי הפיגוע אמר סלאמי: "התגובה שלנו תהיה מוחצת והרסנית, ואתם תצטערו על מה שחוללתם".

מחר (שלישי) מזג האוויר יהיה מעונן חלקית עד בהיר. תורגש ירידה קלה בטמפרטורות – בעיקר בהרים – אך הן יהיו עדיין גבוהות מהממוצע לעונה. בהרים ישרור עומס חום קל, במישור החוף יהיה עומס חום בינוני עד כבד, ובעמקי המזרח ובערבה עומס החום יהיה כבד.

תגיות:ולדימיר פוטיןג'ון בולטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה