חדשות בארץ

דו"ח משרד ההגנה הרוסי על הפלת המטוס בסוריה: ישראל אשמה

דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, האשים את ישראל בכפיות טובה. מוקדם יותר הבוקר אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן כי ישראל עושה הכל כדי להחזיר את היחסים עם רוסיה למסלולם הרגיל

איליושין 20, תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)איליושין 20, תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

משרד ההגנה הרוסי פרסם הבוקר (ראשון) את הדו"ח שלו על הפלת מטוס האיליושין 20 בסוריה בשבוע שעבר, וקבע כי ישראל היא האחראית לתקרית שהביאה למותם של 15 חיילי צבא רוסיה שהיו על סיפון המטוס.

בתדרוך לעיתונאים במוסקבה, טען דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, כי ישראל מסרה לצבא רוסיה מידע מטעה בנוגע לשטח בסוריה בו תקפו מטוסיה ב- 17 בספטמבר: "הקצין הישראלי אמר שמטרות התקיפה ממוקמות בצפון סוריה. המטוסים הישראלים ביצעו את התקיפה בלטקיה – במערב סוריה, ולא בצפון סוריה. השיחה התנהלה ברוסית. יש לנו הקלטה של השיחה". הטעיה זו, אמר, לא אפשרה למטוס הרוסי לצאת מהאזור ולנוע למרחב בטוח ובכך הובילה להפלתו.

קונשנקוב חזר על הטענות שיצאו ממשרד ההגנה ממוסקבה בשבוע שעבר, לפיהן מטוסי חיל האוויר הישראלי השתמשו במטוס הרוסי כפיתיון שימשוך אליו את טילי היירוט הסוריים, במטרה להקל עליהם את ביצוע המתקפה האווירית בלטקיה: "הישראלים ידעו שמערכות הנ"מ הסוריות לא יזהו את המטוס כמטוס רוסי והשתמשו בו כמגן אנושי", אמר. קונשנקוב הוסיף כי ההודעה הישראלית על המתקפה נמסרה בד בבד עם תחילתה, ובכך ישראל הפרה את ההסכמים הבילטרליים עם רוסיה מ- 2015 שנועדו למנוע תקריות במרחב האווירי הסורי. הוא אף דחה את הטענות של צה"ל, לפיהן מטוסי ה- F-16 הישראליים היו כבר בשטח ישראל כאשר סוללות ההגנה האווירית של סוריה שיגרו את הטילים שפגעו במטוס האיליושין. לדבריו, המטוסים הישראליים עזבו את האזור 10 דקות לאחר קבלת המידע על הפלת המטוס: "הצבא הישראלי איפשר רשלנות פלילית או שהוא חסר מקצועיות, מה שגרם ליירוט האיליושין 20", האשים. קונשנקוב ציין כי חיל האוויר של ישראל פעל במקרים רבים בצורה שטמנה בחובה סיכון לכוחות הרוסיים הנמצאים בסוריה, וכי מוסקבה התריעה בפני ישראל על כך פעמים רבות.

הדובר הרוסי מתח ביקורת חריפה על ישראל באומרו כי היא מתנהגת בכפיות טובה. לדבריו, רוסיה סייעה לא אחת לישראל – בין השאר, בהסגת הכוחות האיראניים למרחק 140 קילומטרים מהגבול עם ישראל; בסיורים שהמשטרה הצבאית הרוסית עורכת בגבול סוריה-ישראל במטרה למנוע ירי לעבר שטח ישראל; במבצע חיפוש מיוחד שערכו הרוסים בסוריה, באזור שהיה בשליטת דאע"ש, אחרי שרידיהם של נעדרים ישראליים; וכן בהעברת הטנק מהקרב בסולטן יעקוב, פעולה שהתבצעה לבקשת הרמטכ"ל גדי איזנקוט. קונשנקוב הוסיף כי "למנהיגות הצבאית של ישראל אין הערכה לרמת היחסים עם רוסיה, או שאין לה שליטה על מפקדים אינדיבידואלים שהבינו כי מעשיהם יובילו לטרגדיה".

ליברמן: אנחנו פועלים להחזיר היחסים לרוסיה "למסלול הרגיל"

מוקדם יותר הבוקר, הגיב שר הביטחון אביגדור ליברמן על המשבר ביחסי ישראל-רוסיה בעקבות תקרית הפלת המטוס הרוסי. בראיון לרשת ב' אמר השר כי ישראל עושה הכל "כדי להחזיר את העניינים עם הרוסים למסלול הרגיל": "כל האחריות לתקרית הקשה והמצערת היא על סוריה, על צבא אסד. זה לא תחקיר, אלה הן עובדות. העובדות מאוד ברורות. המטוס הרוסי הופל על ידי צבא סוריה בגלל חוסר אחריות וחוסר מקצועיות. אני מאמין שהעובדות והזמן יעשו את שלהם". ליברמן הבהיר: "אנחנו לא מתכוונים לנהל ויכוח קולני בתקשורת עם רוסיה. אין לנו עניין להגביר את החיכוך עם הרוסים. פעלנו כמו שפעלנו תמיד, בהתאם לאותו מנגנון תיאום, וכך אנו מתכוונים לפעול הלאה".

ליברמן הוסיף וטען כי בכל הנוגע למשבר עם רוסיה "יש הגזמה, גם בתקשורת וגם ברטוריקה, שהיא לא משקפת את רמת הדיונים שלנו והמגעים שיש בימים האחרונים". לדבריו, "כל הסיפור נמצא תחת בקרה ושליטה. מנהלים דיאלוג כל הזמן ומדברים. אני חושב שהתמונה והעובדות ברורות, לכן אני מאמין שהדברים יחזרו לקדמותם".

שר הביטחון הדגיש כי ישראל הבהירה שלא תאפשר לאיראנים להקים בסיס קדמי בסוריה נגדה, שישמש אותה להעברת נשק מתוחכם לחיזבאללה, ולשם כך פעלה ופועלת בשיקול דעת ובאחריות. לכן, אמר, "שום דבר לא השתנה – ושום דבר לא ישתנה. זו המדיניות שלנו. אנחנו נמשיך לפעול כדי למנוע את זה". הוא ציין כי מדובר ב"עידן של אין ברירה": "אנחנו מזהים איום על האינטרסים הקיומיים של מדינת ישראל. נעשה הכל על מנת להגן על אינטרסים אלו".

הערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", הנחשב כמקורב לחיזבאללה, טען בסוף השבוע כי רוסיה דחתה את ממצאי התחקיר הישראלי על הפלת המטוס הרוסי. דובר צה"ל מסר, לעומת זאת, כי מפגשיה של המשלחת בראשות האלוף נורקין התקיימו ברוח טובה: "התקיים שיח מקצועי, פתוח ראוי ושקוף בנושאים השונים והודגשה חשיבות האינטרסים של שתי המדינות והמשך מימוש מנגנוני מניעת החיכוך. המשלחת הישראלית חזרה בתחושה שהצליחה להעביר את המסר באופן ראוי, ואף הזמינה את קציני הצבא הרוסי להמשיך ולהגיע לישראל כדי להעמיק בתחקיר". מהתחקיר עולה כי למעלה מ- 20 טילי נ"מ נורו על ידי הצבא הסורי ללא הבחנה, בצורה לא מקצועית ובלתי מדויקת, שסיכנה את מי שנמצא במרחב האווירי. גורם מדיני ישראלי הבהיר בסוף השבוע כי מנגנון התיאום בין צה"ל לבין צבא רוסיה שב לפעול כסדרו.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שלשום כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיבל תדרוך על פרטי התחקיר שערך צה"ל בעקבות התקרית, כפי שנמסרו על ידי המשלחת הצבאית הישראלית. בתשובה לשאלה כיצד ייראו מעתה ואילך היחסים בין ישראל ורוסיה, אמר פסקוב כי "מוקדם מדי לדבר על הנושא".

תגיות:רוסיהסוריהאביגדור ליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה