יום כיפור

מה אוכלים לסעודה מפסקת? 10 טיפים לצום קל ובריא

רוצים להתכונן נכון ליום הכיפורים הקדוש, מעוניינים לדעת מה רצוי לאכול בסעודה מפסקת? 10 טיפים עבורכם לצום קל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ראשית חשוב לזכור שיום הכיפורים הוא יום טוב, והתענית שבו איננה תענית אבל ועצב אלא תענית שמטרתה תשובה. בגלל היותו יום טוב, חז"ל הדריכו להתכונן אל הצום בצורה טובה ושמחה, תוך אכילת סעודה טובה ודשנה בערב הצום, כתחליף לסעודה שאינה מתקיימת ביום כיפור עצמו.

2. בערב יום כיפור נהוג לאכול 2 סעודות עם חלה, נטילת ידיים וברכת המזון. בסעודה הראשונה נהוג לאכול דג. בסעודה המפסקת נהוג לא לאכול דגים.

3. בסעודה המפסקת כדאי לאכול מנות המכילות חלבונים, המגדילים ומאריכים את תחושת השובע. מומלץ לאכול עוף (אפוי או מבושל). ביצים קשות. ניתן לאכול גם שקדים, אגוזים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת.

4. אכלו פחממות מורכבות רצוי מדגנים מלאים המכילים סיבים תזונתיים. למשל: אורז מלא, פסטה מקמח מלא, בטטות המתפרקות לאט ומעניקות תחושת שובע לאורך זמן.

5. הימנעו משימוש מוגזם במלח ובתבלינים. חשוב להבין כי מאכלים מלוחים ומתובלים מצמיאים מאוד וגורמים לרצון לאכול עוד ועוד מאותו הדבר.

6. מומלץ לא לאכול כמויות גדולות בארוחה המפסקת, שכן ארוחות גדולות וכבדות מידי אינן מקלות על הצום, אלא יכולות לגרום לתחושה מוגברת של רעב וצמא במהלך הצום. בעל ה'יסוד ושורש העבודה' כתב על כך: "והחכם עיניו בראשו שלא למלא בטנו מאכילה גסה שבוודאי אחר כמה שעות יתחרט בעצמו כי יזיק לו".

7. איכלו לאט ובמתינות. תזונאי ממליצים לסיים את הסעודה המפסקת שעה לפני תחילת הצום.

8. השתדלו לשתות מים, והימנעו ממשקאות המכילים קפאין (קפה, תה או קולה). אל תשתו משקאות אלכוהוליים, שעלולים לגרום להתייבשות במהלך הצום. ניתן לשתות תה צמחים, בעיקר תה קינמון או תה ג'ינג'ר.

9. זכרו את דברי האר"י הקדוש, שבאכילה של ערב יום הכיפורים לשם שמיים יכול אדם לתקן את כל מה שאכל במשך השנה. וכל כך חשובה המצווה לאכול בערב יום הכיפורים.

10. אל תהיו בלחץ מהצום. זוהי מצווה גדולה ועצומה, וכך כותב בעל ה'יסוד ושורש העבודה': "מעת שאדם נעשה חלש מעינוי הצום... יכניס שמחה עצומה בליבו על קיום מצוות עשה מן התורה שמקיים בעינוי זה, ובכל שעה שיתגדל ויתווסף אצלו העינוי – כן גודל השכר מבוראנו יתברך שמו".

האם דלתות התשובה פתוחות גם עבור חוטאים קשים? האם יש תקנה לכופרים שחטאו במזיד? הרב בן פורת חושף את המפלט שה' הכין ביום הכיפורים גם עבור מי שהתרחק מאוד:

תגיות:יום כיפורסעודה מפסקת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה