ראש השנה

כל מה שרציתם לדעת על מצוות תקיעת שופר, מצוות היום בראש השנה

מצוות היום בראש השנה היא התקיעה בשופר. מדוע, מה כל כך מיוחד בשופר, ועל מה אמורים לחשוב בזמן התקיעה? כל מה שרציתם לדעת על מצוות תקיעת שופר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשהתורה מדברת על ראש השנה היינו מצפים שיוזכר שזהו יום דין הקובע את גורל כל אחד מאיתנו, שתהייה התייחסות להמלכת ה', לעבודה הרוחנית שלנו ביום מכריע זה, אבל לא! הנושא היחיד שמוזכר זהו מצוות תקיעת שופר.

בספר במדבר מובא הציווי: "ובחודש השביעי באחד לחודש מקרא קודש יהיה לכם כל מלאכת עבודה לא תעשו יום תרועה יהיה לכם". גם בספר ויקרא, בעניין א' בתשרי, מובא: "דבר אל בני ישראל לאמור בחודש השביעי באחד לחודש יהיה לכם שבתון זכרון תרועה יהיה לכם". כלומר: האזכור היחיד של התורה שבכתב לגבי ראש השנה, הוא תקיעת שופר.

מצוות תקיעת שופר היא מצוות היום בראש השנה, ואף נשים חייבות לשמוע קול שופר. הרב משה שיינפלד מבאר כי זוהי המצווה היחידה שנעשית על ידי נפיחה, המקבילה לבריאת האדם ביום א' בתשרי, בה נאמר: "וייפח באפיו נשמת חיים". באמצעות הנפיחה אנו מביאים לידי ביטוי את נקודת הדמיון שלנו עם בוראנו, את החלק האלוקי שיש בכל אחד מאיתנו, וכך אנו ממליכים את השם!

ברגעי התקיעה, אנו נזכרים ברגע הבראשיתי של האדם, רגע הנפיחה, בו האדם פקח את עיניו וראה את אלוקים "גוהר" מעליו. הכל היה אז כל כך ברור, נעמד האדם על רגליו ואמר "לכו נרננה לה'", והאדם עם כל הבריאה כולה המליכו את ה'.

כל שנה ביום בריאת האדם אנו משחזרים מחדש את חווית המלכת ה' עלינו ועל כל הבריאה כולה מהרגע הראשוני, מנקודה הכי עמוקה והיסודית של מהותנו וקיומנו זהו ראש השנה. להמשך הדברים, לחצו כאן.

מהי המשמעות הייחודית של חלוקת התקיעות לתקיעה, שברים ותרועה? וכיצד אנו רואים את חסד ה' בתהליך התשובה? הרב זמיר כהן בסרטון קצר וייחודי

בתפילת מוסף של ראש השנה, קיים חלק הנקרא "שופרות". חלק זה כולל 10 פסוקים, בהם אנו חוזרים ומזכירים את מתן התורה שנערך בהר סיני מתוך קולות של שופרות וברקים. בכך אנו מקבלים עלינו מחדש את התורה דווקא ביום שבו זקוקים אנו לזכויות ורחמים גדולים, וכשהמלך רואה שבני המדינה מוכנים לקבל עליהם את החוק, גם אם עד היום לא הקפידו לשמרה, מתעוררים רחמיו והוא מוכן לסלוח להם על שלא הקפידו עד היום לקיימה. דבר נוסף שאנו מעוניינים לבקש בשופרות, הוא שנזכה לשמוע בקרוב ממש את שופרו של משיח צדקנו שיבוא ויגאלנו במהרה.

מה כל כך מיוחד בשופר, ועל מה אמורים לחשוב בזמן התקיעה? הסרטון הבא מסביר בכמה דקות על הרגע העוצמתי של תקיעת השופר. צפו: (באדיבות 'אש התורה')

להלכות תקיעת שופר, לחצו כאן. 

10 טעמים לתקיעת שופר בראש השנה, לחצו כאן. 

רוצים ללמוד לצייר ילד עם שופר? לחצו כאן. 

תגיות:תקיעת שופרמצווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה