חדשות בארץ

בית המשפט קבע: מצלמות המהירות הנייחות – לא אמינות

בית משפט השלום בעכו קבע כי אין לסמוך על אמינותן של המצלמות הנייחות מסוג א-3 הפרושות ברחבי הארץ, וזיכה 21 נהגים שקיבלו דו"חות על מהירות מופרזת בהסתמך על מצלמות אלו

(צילום: Nati Shohat/Flash 90)(צילום: Nati Shohat/Flash 90)
אא

בית משפט השלום לתעבורה בעכו זיכה היום (חמישי) 21 נהגים מעבירות תנועה, לאחר שקבע כי אמינותן של מצלמות המהירות הנייחות לא הוכחה.

מדובר בשלב נוסף בסאגה המתמשכת הנוגעת למצלמות, המכונות א-3, שבהצבתן הוחל בשנת 2012. הנהגים, שקיבלו דו"חות על מהירות מופרזת בהסתמך על תיעוד המצלמות, ערערו על אמינותן והגישו תביעה לבית המשפט באמצעות עורך הדין תומר גונן. בשל הספקות שהתעוררו במהלך הדיונים בנוגע לרמת האמינות של המצלמות, בתחילת חודש יוני הורתה הפרקליטות למשטרה להפסיק לשלוח לאזרחים את דו"חות המהירות המתבססים עליהן. גורמים שונים - ובהם המשטרה עצמה - עסקו בחודשיים האחרונים בביצוע בדיקות אמינות למצלמות.

בפסק הדין שהוציא, מתח השופט יעקב בכר ביקורת חריפה על מכון התקנים הישראלי, שלבקשת המשטרה שלח את המצלמות לבדיקה במעבדה ההולנדית NMI ועל סמך בדיקות אלו אישר את תקינותן. בכר קבע כי הליך הדיווח של המכון על הבדיקה שבוצעה בחו"ל לא היה תקין; לדבריו, תו התקן "לא הוכח כלל", ו"ניתן לקבוע באופן חד וברור כי הבדיקות שבוצעו לצורך תקינת המערכת הן בגדר 'עדות שמועה', על כל המשתמע מכך". בשורה התחתונה, פסק השופט, "במצב שבו מתערערת אמינות המערכת עד היסוד, הרי שבמקרה שלא ייבחן מחדש תו התקן שהוצמד למערכת והבדיקות שנעשו לכאורה על מנת שזה יינתן, קיים חשש ממשי להסתמך על מדידות המערכת".

עוד לפני פרסום פסק הדין, מיהרו במכון התקנים להוציא הבוקר הודעה לפיה "מצלמות המהירות אמינות, מהימנות ועומדות בדרישות התקן", וכי המעבדה ההולנדית, "הנחשבת למעבדה המובילה בעולם, ביצעה מעל 500 מדידות שבדקו את מצלמות המהירות והוכיחו את אמינותן".

למרבה המבוכה והבלבול, החלטת בית המשפט באה לאחר שבשבוע שעבר טענה המשטרה כי מהנדסי הטכניון, המבצעים בדיקות למערכת המצלמות, קבעו כי אמינותן "גבוהה מאוד". בהודעה שהוציא אגף התנועה של המשטרה הובהר, עם זאת, כי נדרש עדיין אישור סופי לפני שהמערכת תחזור להנפיק דו"חות: "בימים אלו מהנדסי הטכניון מסכמים את מכלול הבדיקות שנעשו למערכת המצלמות א-3. דו"ח הבדיקות של מהנדסי הטכניון נמצא בשלבי גיבוש סופיים. עם קבלת הדו"ח הסופי הוא יועבר לעיון ואישור פרקליטות המדינה. בכפוף לאישור זה, תחודש האכיפה והנפקת הדו"חות בתקופה הקרובה". בכירים באגף התנועה של המשטרה אף העריכו שבית המשפט בעכו יאשר את השימוש במצלמות. מהפרקליטות נמסר בתגובה כי קיבלה טיוטה של הדו"ח, אך "יש עוד מספר נקודות הטעונות הבהרה בטרם קבלת החלטה סופית. הפרקליטות תמתין לדו"ח הסופי, כמקובל, בטרם קבלת הכרעה כלשהי בעניין".

המשטרה, כאמור, הפסיקה בחודשיים האחרונים להנפיק דו"חות על סמך המצלמות הנייחות, אם כי הן המשיכו לתעד את עבירות המהירות של נהגי ישראל. סביר להניח שפסק הדין היום אינו סוף פסוק, וכי המדינה תערער עליו.

תגיות:דוח תנועהמצלמות מהירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה