פיתוח האישיות

מתקשים לקום בבוקר? לא תאמינו מה זה אומר עליכם

במאמר הייחודי שלפנינו, מגדיר הרב יהודה וינגרטן מחדש את המושגים: "שינה", "קימה בבוקר", ומסביר: מדוע בורא עולם טבע באדם את הצורך לישון? מאמר מומלץ במיוחד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במאמר הקודם עסקנו בשלבי ההרפיה בעוד האדם שוכב על מיטתו, הכולל את אמירת מודה אני ונטילת ידיים שחרית. במאמר הנוכחי נעסוק בהמשך שלבי הקימה.

שלב הקימה מהמיטה הוא למעשה מעבר דרמטי משני מצבים מנוגדים זה לזה בתכלית: השכיבה על המיטה מורה על חוסר אונים, אשר בתום סדר יומו של האדם, כשסיים לנצל את כוחותיו המוגבלים בעשייה היום יומית, נופל על המיטה כשהוא מותש וחסר כח - נפשית ופיזית. דווקא כאשר הוא מגיע למצב של חוסר אונים מוחלט – קרי: מצב השינה, בו גם המחשבה שלו מתנתקת מההכרה ומתחברת למערכת התת הכרתית כשהיא משוחררת ללא שיהיה לאדם שליטה ממשית על סדר ותוכן חלומותיו, דווקא אז הוא מקבל כוחות רעננים ומחודשים, כך שכשהוא מתעורר מהשינה הוא מלא בכוחות רעננים מחודשים, לא רק מבחינה פיזית אלא גם מבחינת רעננות המחשבות ומצב הרוח.

תהליך זה בא לשקף את העובדה כי ככל שהאדם מכיר יותר באפסות כוחותיו כך הוא מקבל כוחות מחודשים מהבורא, וכאמור בפסוק: "וְקוֵֹי ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים". הסיבה לכך היא מכיוון שהאדם אינו יותר מ'כלי' לקבלת חסדי הבורא, כשה'כלי' הוא ההכרה בכך שהוא 'מקבל' ולא בעל כוחות עצמאיים.

מסיבה זאת, ככל שהאדם משוכנע שיש לו כוחות עצמיים, ושהוא מנווט את קורות חייו לפי תוכניותיו ורצונו, כך הוא מגביל את קבלת השפע האלוקי, וגם פוגם ומעוות את השפע המועט שמתקבל – שיבא לידי ביטוי בצורה מעוותת, כאדם שמקבל מתנה משובחת בכלי זהום ומחורר, ולעומת זאת ככל שברור לו כי אינו יותר מכלי ריק לקבלת שפע הבורא כך הוא מקבל כוחות גדולים יותר, ובהדגשה: ככל שריקנותו ואפסותו כנברא ברורות לו בצורה מפורטת ועמוקה יותר, כך גם חסד הבורא חודר בו בצורה פרטנית ועמוקה יותר.

זאת גם הסיבה שהבורא טבע בטבע הבריאה מציאות כזו, שבה כל אדם, גם האדם החושב את עצמו למוצלח חכם וזריז - מוכרח בסופו של דבר להניח את עצמו באפס אונים ולשחרר את מודעותו לזרועות השינה, דבר המטביע בטבעו של אדם בסופו של דבר את אפסותו המוחלטת. החכם מתחבר לכוונה הפנימית שב'שינה', ובכך גורם לעצמו כאמור להיות 'כלי' לחסד הבורא.

לעומת זאת קימתו של האדם וסדר יומו באה לידי ביטוי בחלקו השני של הפסוק המוזכר: "יָרוּצוּ וְלֹא יִיגָעוּ יֵלְכוּ וְלֹא יִיעָפוּ". הקימה היא השלב השני, שלאחר ההכרה המוחלטת באפסות העצמית, הבאה להדגיש את התקווה המבוססת על הביטחון בחסדי הבורא.

 

הקימה בבוקר מסמלת: ביטחון מוחלט בחסדי הבורא ביום הקרוב

כשם שבכל הכרה כל שהיא יש את שלב המסקנות, כך גם השלבים השונים של ההתעוררות מהשינה (שכוללים את תחילת פעילות מערכות המחשבה, הרגש והמעשה) הם ה'מסקנה' של השינה, וייעודם - שלבים שונים של הוצאת אנרגיה שלילית הבאה כתוצאה מישות וגאווה טיפשית של האדם הבטוח ביכולתו, והכנסת אנרגיה חיובית במקומה, על ידי הכרתו בכך שכל פעולותיו ומעשיו, וכן כל כישרונותיו וכושר השפעתו והצלחתו העכשווית – כולם מתנת שמים.

הקימה בבוקר מסמלת הכרה עמוקה ורחבה יותר לאין ערוך – הביטחון המוחלט בחסדי הבורא העתידים לבוא על האדם, מלבד החסדים הרבים שכבר זכה בהם במתנת חינם.

אדם שאין לו כוחות נפשיים לקום בבוקר - הרי זה משום שאין ברור לו די צרכו עד כמה הבורא אוהב אותו ומכין את כל צרכיו תמיד, כך שהאנרגיה שבקרבו נמצאת עדיין במצב של תרדמת, וגורמת לו להישאר במיטה זמן רב, או לחילופין לחזור ולשקוע בשינה.

לעומת זאת, הקימה בבוקר בזריזות שנשאבת מצד הקדושה, אפשרית רק לאחר התבוננות עמוקה באהבתו של הבורא וחסדיו הרבים העתידים לבוא במשך היום בפרט, ובמשך החיים – בכלל.

שלב זה של התבוננות בחסדים העתידים לבוא, הוא השלב השני של ההרפיה, והוא רענון כוחות הנפש באמצעות ההתקשרות לשפע האלוקי הבלתי מוגבל, וכנרמז בפסוק: "הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי אָנֹכִי אֱלֹקִים", כלומר – המטרה של ההרפיה היא הגעה למצב של "דעו" – התקשרות חזקה לידיעה כי "אנכי אלקים" – הקדוש ברוך הוא בעל הכוחות כולם.

בשלב זה עלינו לתאר לעצמינו באופן מוחשי וברור את הבורא יתברך המשגיח עלינו ומשפיע את חסדיו העצומים עלינו בכל עת ורגע. על כך אומר המגיד ממזריטש: "לפעמים שוכב אדם בימטה ונראה לבני אדם שהוא ישן והוא באותה שעה מתבודד עצמו עם הבורא יברך וזו מדרגה גדולה שיראה תמיד הבורא יתברך בעין שכלו כמו שמסתכל על אדם אחד, ויחשוב שהבורא יתברך מסתכל גם כן עליו, כמו אדם אחר שמסתכל עליו".

כשנצייר לעומתנו את הבורא יתברך שמביט עליו ברחמיו הגדולים כאב רחום וחנון המביט על בנו ברחמיו הרבים, ונשתדל להישאר ככל האפשר בדמיון אמיתי זה, לכל הפחות בתת ההכרה, נוכל להישאר במשך היום במצב רוחני חיובי מלא אנרגיות חיוביות שיתנו לנו את הכוח לעבוד את אבינו שבשמים באהבה ושמחה.

לכל מאמרי "הרפיה חיובית" של הרב יהודה וינגרטן, לחצו כאן.

הרב יהודה וינגרטן הוא יו"ר מכון יסוד החסידות וארגון "יסודות החינוך". Y3268992@gmail.com

תגיות:השכמהקושישינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה