דיכאון וחרדות

רוצים יום מוצלח ופורה? קבלו טיפ מופלא לרגע הקימה בבוקר

התנהגותו של האדם במשך היום תלויה בראשית היום, ובעיקר במחשבה הראשונה שעולה במוחו מיד ברגע היקיצה. הרב יהודה וינגרטן בטור מיוחד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הזמן המומלץ ביותר להרפיה הרוחנית, הכרוכה באופן בלתי ניתן להפרדה – בביטחון אמיתי בה', הוא שעות הבוקר המוקדמות, החל מרגע הקימה, ואנו מדגישים – הרגע הראשון של הקימה, עד אחרי התפילה.

רגע הקימה הוא הזמן היקר ביותר ביומו של האדם, עד כדי כך שהוא מכונה בתורת החסידות בתואר "ביכורים", תואר שהתורה העניקה למצווה החביבה שעל פיה האדם מפריש את הפירות הראשונים שהתבשלו ונגמרו בשדותיו  - שפירות אלו הם היקרים והקרובים ביותר ללבו של האדם – כדי להביאו להר הבית, להקב"ה. ברגע זה – או ברגעים אלו, תלויים למעשה כל שעות היום, מכיון שהוא המשפיע הבולט ביותר על מידת מצב הרוח וההרפיה הנפשית של האדם במשך היום.

על כך אמר המגיד ממעזריטש, כי כל התנהגותו של אדם במשך היום תלויה בראשית היום ובעיקר במחשבה הראשונה שמתעוררת באדם מיד עם קומו משנתו.

אם נתבונן במעשינו ומחשבותינו במשך היום, נראה כי אחוז גדול – ואולי רוב – מעשינו ועמם כל הרגשות והמחשבות הקשורות לעשיה היומיומית, הם באופן ספונטני, ומושפעות באופן ישיר מהרגל המחשבה הנמשכת אחר המחשבות הקודמות והדיבורים הקודמים שנשמעו לאוזני החושב. אם כן, נמצא כי ההשפעה העיקרית על מהלך המחשבה של האדם במשך היום, נמסרת למחשבות הראשונות שבעת היקיצה מהשינה, שעליהם יש לאדם שליטה מוחלטת יותר אם תהיינה חיוביות או שליליות, ואינם נמשכות אחר מחשבות ראשונות הקודמות אליהם, והם אשר משפיעות על מהלך המחשבה של האדם במשך היום, אם לטוב ואם למוטב.

החלק הראשון שביום, הוא ממש כדוגמת החלק הראשון בחייו של האדם. כשם שבסיס המחשבה של האדם מעוצב לפי סדר וסגנון המחשבה שעיצב לעצמו בשנות ילדותו ונעוריו, כפי שעיצבוהו הוריו ומחנכיו. כך באופן פרטי, ה"ילדות" של האדם דהיינו החלק המקורי והרך שבנפש, מתגלה כל יום כשהוא קם מהשינה, שאז הוא מתחיל להפעיל את כוח המחשבה שבו, שיהווה בסיס איתן ליום הבא על כל המטלות הכרוכות בו. באותם רגעים קריטיים, ישנה לכל מחשבה השפעה רבה במיוחד על המשך היום.

במאמר מוסגר נציין כי זו גם הסיבה שעל פי התורה לכל ראשית ישנה חשיבות מיוחדת. לכן גם ראש השנה שבו מושפעת על האדם חיות חדשה, הוא זמן מיוחד לעצב את כח המחשבה בטהרה לכל ימות השנה, וכמוסבר בספרי חסידות שלכל מחשבה בראש השנה ישנה השפעה על כל ימות השנה.

חשוב להתעורר מהשינה מתוך רוגע, ולא מתוך לחץ. בספרי ההלכה מודגש כי אסור לקום בפתאומיות מהמיטה, וכנפסק בספר "שולחן ערוך" של בעל התניא (או"ח סימן א סעיף ו') "הנעור משנתו ועמד תיכף ומיד על רגליו הוא קרוב למיתה יותר מן החיים, אלא ישהה מעט קודם שיעמוד". (דוגמא קטנה: אם מכוונים שעון מעורר ליקיצה, כדאי מאוד שישמיע מנגינה עריבה וחביבה על האדם המתעורר מהשינה, ולא צלצול צורמני של מקדיחה חשמלית, כל פרט כזה משפיע בתת הכרה על היקיצה ועל כל שלביה).

אם היקיצה היא בעזרתו של בן משפחה או בן בית אחר, כדאי שיקיץ את הישן בסיוע ניגון ערב שמשקף את חסדי הבורא ואהבת התורה. בעניין זה נציין כי האדמו"ר מסקולען, אשר בתקופת השואה העניק מחסה ליתומים רבים בביתו, נהג להעיר אותם ואת ילדיו על ידי ניגון נעים ומלא שמחה, שהלחין בעצמו על המילים "תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב".

ברגעים אלו, שבין רגע היקיצה עד העמידה, חיוני ביותר להרהר על טובו של הבורא ועל חסדיו הגדולים שעושה עמנו בכל יום ויום, ועל כך שהבורא אוהב כל יהודי ויהודי כבן יחיד שנולד לו לעת זקנותו (כדבריו של הבעל שם טוב הקדוש), ורק לאחר שהמחשבה הזאת נשתרשה בוודאות בעומק המוח, והטילה את השפעותיה המרגיעות על כל חלקי המוח – לומר את המילים הנצחיות "מודה אני לפניך מלך חי וקיים, שהחזרת בי נשמתי בחמלה" – מילות ההודאה הנפלאות שמביאים לידי ביטוי בדיוק את ההכרה הזאת – רחמיו וחסדיו הגדולים של הבורא שמחזיר לנו את נשמתנו כשהיא רעננה ומלאה בכוחות מחודשים.

אם ישנן עוד כמה דקות פנויות, ובמיוחד אם בעת היקיצה מורגש כעין כאב ראש קל או חמור יותר, שלרוב קשור ללחצים נפשיים, כדאי להשתמש בהרפיה הזאת של חסדי הבורא באופן פרטי בכל חלק מהגוף בנפרד, וזאת יבואר בפרק הבא בס"ד בהרחבה.

הרב יהודה וינגרטן הוא יו"ר מכון יסוד החסידות וארגון "יסודות החינוך". הרשמה למאמרים בתחומים שונים Y3268992@gmail.com 

תגיות:בוקריקיצהביטחוןאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה