דיכאון וחרדות

החרדות משתלטות עלי. מה אוכל לעשות?

ענבל אלחייאני מסבירה על ההבדל בין חרדות לבין פחדים, ומציגה את אפשרויות הטיפול שמציעה שיטת NLP עבור אירועי חרדה שונים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לי מחשבות שהנה יכול לקרות משהו, אסון, או ח"ו חולי, אני גם פוחדת להשתתף בהלוויה רח"ל, או ללכת למקום שיש הרבה אנשים, או להיתקע בפקק לכמה שעות. כיצד מטפלים בנושא? כאשר החרדות משתלטות עלי? תודה רבה.

ככלל, אנו מבחינים בין חרדות לבין פחדים: פחדים הם מדברים ממשיים כגון פחד מכלב או פחד גבהים ואילו חרדות מיוחסות לכוח הדמיון ועולות לרוב על בסיס חוויות העבר ולאו דווקא בעקבות משהו שקורה עכשיו. אך מאחר והתת-מודע האחראי על תפקוד המוח האנושי אינו מבחין בין מציאות לדמיון, הרי שהחרדות קונות להן במה והופכות את הדמיוני למציאותי ביותר עד שהלוקה בהן סובל מכשל תפקודי יומיומי בכל מערכות חייו.

ברמה התהליכית אנו מבקשים למצוא מכנה משותף בין כלל מוקדי החרדה, לאתר את המנגנון המובנה ואת הדפוס החוזר על עצמו. למעשה, אנו מבקשים לחשוף את ההתניה שהמוח יצר בין גירוי לתגובה ולבטלה. הקשר בין אירוע לחוויה נעשה מאליו ונשמר למטרות הגנה. המסקנה שהמוח הגיע אליה, ייתכן והייתה נכונה לשעתו אך לא תמיד לטווח ארוך. כאשר הקשרים שנוצרו משבשים את תפקודנו היומיומי אנו נדרשים לשינוי בדפוסי המנגנון.

הנחת היסוד הטיפולית ב-NLP היא שהמוח קולט אירוע חיצוני המשמש כמידע עבורו. מידע זה מתורגם לתמונות ולסמלים אשר נשמרים בזיכרון בצורת תבנית בתוך התת מודע. המידע החדש נקשר למידע קדום יותר ובד בבד עם שמירת המידע שתורגם, נשמרת גם החוויה הראשונית. חוויה זו עולה מאליה בכל פעם שיש אירוע הדומה במתכונתו לאירוע הראשוני, ומשפיעה על המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו שלא תמיד תואמות את המציאות האובייקטיבית.

בהקשר של אירועי חרדה למיניהם, אנו סבורים כי הם נובעים מהפער בין המצוי לרצוי. קיימת תחושה ומחשבה שהכל תלוי בי ובשליטתי ואז מתפתחות ציפיות גבוהות מידי עד שאני מרגיש חסר ערך אם לא אגשים אותם. הטיפול בליקויי חרדה הוא דווקא ע"י הנמכת הציפיות וחיזוק האמון בעצמי. עודף שליטה על חיי הינה תוצר של הבנה שאני אדון לעצמי ודווקא חשיבה מעין זו מספקת כר נרחב לחרדות.

שיטת ה-NLP מרבה להשתמש בטכניקות של שינוי חוויה וזיכרון (neuro programming). טכניקות אלו מבוססות על עיצוב ושחזור פנימי של חוויות חיצוניות בעבר כך שהדבר יגרום לשינוי המשמעות בזיכרון וממילא יוענק טעם חדש לחוויה. מעתה, בכל פעם שהמוח יתקל באירוע דומה לחוויה ששונתה, הוא יגיב באופן רגוע ושליו הרבה יותר. השינוי בייצוגים הפנימיים של המוח יכלול שינוי ברמת החושים כגון ראיה, שמיעה ותחושה וכן בתתי החושים. 

לסיכום: בתהליך הטיפולי ייחשף המנגנון המנהל אותי מחשבתית והיוצר דפוסי חרדה חוזרים ונשנים שם נבקש לשנות את הקשרים שהמוח יצר בין אירוע לחוויה ממנו, ונזין מחדש לתוכו באמצעות שינוי חוויה וזיכרון רשמים חדשים. ככל שניקוי החוויות השליליות ילך ויגדל, כך תתעצם השליטה המחשבתית והאמונית והעיסוק המחריד בחרדות ילך ויפחת. במקומו, תתחזק ההבנה שהכל מאיתו יתברך והכל מושגח.

ענבל אלחייאני, MA, היא מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך. inbalelhayani@gmail.co

תגיות:פחדיםחרדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה