חדשות בעולם

הרב הראשי לשעבר של בריטניה: ג’רמי קורבין אנטישמי, היהודים שוקלים לעזוב

בראיון ל- BBC אמר הרב יונתן זקס כי היהודים בבריטניה חשים פחד קיומי בשל השפה האנטישמית שנחשפה בנאומיו של קורבין ושוקלים לעזוב את מקום מגוריהם

קורבין, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)קורבין, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

הרב יונתן זקס, מי שכיהן כרב הראשי של חבר העמים הבריטי בין השנים 1991 ו- 2013, תוקף בחריפות את מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, על רקע החשיפות לאחרונה של התבטאויותיו ומעשיו האנטישמיים.

הרב זקס – הזוכה להערכה רבה בבריטניה, ואף קיבל בעבר תואר אבירות וצורף לבית הלורדים הבריטי –  התראיין הבוקר לתוכניתו של אנדרו מאר בערוץ ה- BBC. הוא נשאל האם יהודים בבריטניה מתחילים לחשוב על עזיבתה של בריטניה, והשיב ללא היסוס: "כמובן. ב- 16 השנים האחרונות יהודים עוזבים את צרפת, מאז שהתחילו פיגועי טרור נגד מטרות יהודיות – בתי כנסת, סופרמרקטים ובתי ספר יהודיים. כשאנשים שומעים את השפה שיוצאת מהלייבור והובאה אל פני השטח בנאומיו המוקדמים של ג'רמי קורבין – הם לא יכולים שלא להרגיש פחד קיומי".

כשנשאל בהמשך האם הוא עצמו חש פחד קיומי, ענה הרב זקס: "אני אוהב את הארץ הזו. גם כאשר כל אירופה נעה בעשר השנים האחרונות לעבר תחייתה של האנטישמיות, האמנתי בכל ליבי שזה לא יכול לקרות כאן. ואני עדיין מאמין שאסור שזה יקרה כאן. ולכן אני חושב שג'רמי קורבין צריך להביע חרטה ולחזור בו מהר ככל האפשר כדי לזכות מחדש באמון של הציבור היהודי והציבור הכללי".

קורבין, איש שמאל קיצוני מהספסלים האחוריים של הלייבור, נבחר ב- 2015 לעמוד בראשות המפלגה. הוא נודע בהתבטאויותיו האנטישמיות והאנטי-ישראליות הרבות בעבר. בין היתר הוא נהג לתקוף בחריפות את ישראל על רקע יחסה לפלסטינים, וטען כי החזבאללה והחמאס הם "חברים" שלו. בשבועות האחרונים חשפו כלי תקשורת בבריטניה התבטאויות ואירועים נוספים מעברו של קורבין, המעידים על נטיותיו האנטישמיות. בין השערוריות שנחשפו הייתה ביקורו של קורבין בתוניסיה בשנת 2014, במהלכו הניח זר פרחים בסמוך לקבריהם של ארבעה מאנשי "ספטמבר השחור", שהיו בין האחראים לתכנון טבח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב- 1972. פרסום נוסף חשף כי ב- 2012 השתתף קורבין בכנס בדוחה בירת קטר, כשלצידו על במה אחת בכירים בחמאס שהיו אחראים למותם של מאות ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה. בין המשתתפים היו אסירי חמאס בכלא הישראלי ששוחררו במסגרת עסקת שליט. קורבין התבטא לאחר מכן כי תרומתם לכנס הייתה "מרתקת" ו"מחשמלת".

התבטאות נוספת של קורבין, שנחשפה לפני כעשרה ימים, היא זו ש"הקפיצה" את הרב זקס: בכנס ב- 2013, בו השתתפו אסלאמיסטים קיצוניים, אמר קורבין כי "לציונים הבריטים יש בבירור שתי בעיות: האחת היא שהם לא רוצים ללמוד היסטוריה. והשנייה היא שלמרות הם חיים במדינה הזו זמן רב מאוד, קרוב לוודאי כל חייהם, הם גם לא מבינים את האירוניה הבריטית. אני חושב שהם זקוקים לשני שיעורים, שאולי אנחנו יכולים לעזור להם איתם".

הדברים האנטישמיים בעליל עוררו זעם בקרב הקהילה היהודית בבריטניה, והביאו את הרב הראשי לשעבר של הממלכה להגיב לראשונה לסערה שמתחוללת בבריטניה בשבועות האחרונים בעקבות החשיפות על קורבין. בראיון שהעניק ביום שלישי שעבר ל"ניו סטייטסמן" הבריטי אמר הרב זקס כי קורבין הוא "אנטישמי". הוא ציין כי מדובר ב"הצהרה הפוגענית" ביותר שנאמרה על ידי פוליטיקאי בריטי בכיר בחמישים השנים האחרונות: "זו הייתה הצהרה מפלגת ומלאת שנאה שחתרה תחת הקיום של קבוצה שלמה של אזרחים בריטיים בהציגה אותם כזרים". הרב זקס הוסיף: "אנחנו יכולים לשפוט את ג'רמי קורבין רק על פי המילים שלו ועל פי מעשיו. הוא העניק תמיכה לגזענים, טרוריסטים וסוחרי שנאה, שרוצים להרוג יהודים ולמחוק את ישראל מהמפה. כאשר הוא מרמז כי היהודים – למרות הזמן הרב שהם חיים כאן – אינם בריטים לחלוטין, הוא משתמש בשפה של האנטישמיות האירופית הקלאסית בתקופה שלפני המלחמה. כאשר מאתגרים אותו עם העובדות, תחילה הוא מכחיש, אחר כך הוא משתמש בשפה דו משמעית, ולבסוף הוא מטשטש את דבריו. זה נמוך, לא ישר ומסוכן. הוא נתן לגיטימציה לביטוי פומבי של שנאה, וכאשר הוא מוביל – אחרים יבואו בעקבותיו".

תגיות:הרב יונתן זקסג'רמי קורבין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה