חדשות בעולם

דיווח בארצות הברית: הממשל האמריקני עומד לבטל לחלוטין את הסיוע לאונר"א

על פי הידיעה, שהופיעה ב"וושינגטון פוסט", הממשל יודיע בשבועות הקרובים על החלטתו החדשה וידרוש מאונר"א להפחית באופן דרמטי את מספר הפליטים להם היא מעניקה סיוע

מטה אונר"א ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)מטה אונר"א ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
אא

ה"וושינגטון פוסט" דיווח הלילה (שישי) כי הממשל האמריקני החליט לבטל באופן מוחלט את הסיוע לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם עבור הפליטים הפלסטינים.

על פי הידיעה, הממשל מתכוון להודיע על החלטתו זו בשבועות הקרובים, וזאת כחלק מבחינה מחדש של מדיניות סיוע החוץ שלו למדינות שונות ברחבי העולם. ההודעה תכלול ביקורת על האופן בו אונר"א מוציאה את תקציבה. במקביל ידרוש הממשל מסוכנות האו"ם להפחית בצורה דרמטית את מספר הפליטים הפלסטינים להם היא מעניקה סיוע – מ- 5 מיליון לכעשירית מכך. מספר הפליטים בו נוקבת אונר"א גבוה ביותר בשל העובדה שהיא מעניקה מעמד של פליט גם לצאצאיהם של הפלסטינים שברחו מהארץ במהלך מלחמת העצמאות ב- 1948 ובמלחמת ששת הימים ב- 1967 – הגדרה ייחודית שאינה קיימת בנוגע לפליטים באזורי סכסוך אחרים בעולם. שינוי הגדרת הפליט יסכל באופן מעשי את תביעתם של הפלסטינים ל"זכות שיבה".

אונר"א הוקמה בדצמבר 1949 בנפרד מנציבות האו"ם לפליטים (UNHR), העוסקת בשיפור מצבם של כלל הפליטים בעולם. בניגוד לסוכנות האו"ם הכללית, אונר"א מטפלת בפליטים הפלסטינים מבלי לדאוג לשילובם במקומות מגוריהם במדינות ערב. הדיווח ב"וושינגטון פוסט" מאשר, למעשה, את החשיפה של חברת החדשות בסוף השבוע שעבר בנוגע להכנות שעושה הממשל להודיע על מדיניותו החדשה ביחס לאונר"א.

הדיווחים הללו מצטרפים לחשיפה בתחילת החודש של ה- Foreign Policy, לפיה ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, פעל בחודשים האחרונים להביא לסגירתה של אונר"א. המגזין האמריקני טען כי מדובר בחלק ממהלך נרחב של ממשל טראמפ ובעלי בריתו בקונגרס להפקיע מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור ולהוריד את סוגיית הפליטים משולחן המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

בתחילת ינואר השנה הודיע ממשל טראמפ כי הוא מקפיא את העברתם של 65 מיליון דולר לאונר"א – מתוך 125 מיליון דולר שהובטחו לארגון – והבהיר כי הכספים ישוחררו כאשר אונר"א "תשנה את דרכי הפעולה והמימון שלה". למרות שממחלקת המדינה נמסר כי לא מדובר ב"עונש", פקידי ממשל אחרים הבהירו כי המהלך נועד ללחוץ על הפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן עם ישראל. 

ארצות הברית היא התורמת הגדולה ביותר לאונר"א – ב- 2017 היא מימנה כשליש מתקציבה הכולל בסך 1.1 מיליארד דולר. הקיצוץ בסיוע לארגון עליו הוכרז בתחילת השנה גרם לגירעון חמור בתקציבו. החלטה אמריקנית לעצור כליל את התמיכה הפיננסית לאונר"א תנחית עליה מכה אנושה.

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, אמר בשבוע שעבר כי "אונר"א היא מנגנון כושל. היא מפרה את המשפט הבינלאומי בנוגע למעמדם של פליטים. התוכנית של אונר"א היא היחידה בהיסטוריה המבוססת על ההנחה שמעמד הפליטים עובר בירושה, ואני חושב שכבר מזמן עברנו את הצעדים להפחתת המימון". בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" הוסיף בולטון כי "חלק גדול מההוצאות של אונר"א נועד להנציח את מעמד הפליט של העם הפלסטיני, ואני חושב שזו טעות. אני חושב שזו טעות מנקודת מבט הומניטרית... [זו] הנצחה של מעמד לא טבעי".

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, אמרה השבוע – בכנס בוושינגטון של "הקרן להגנת הדמוקרטיות" (FDD) – כי הממשל האמריקני גורס שמספר הפליטים הפלסטינים נמוך בהרבה מכפי שנטען על ידי אונר"א. היא הבהירה כי ארצות הברית תתרום כסף לארגון רק אם "אונר"א תבצע רפורמה, ותשנה את מספר הפליטים למספר מדויק. אז נבדוק שוב אם לבצע שותפות איתם". בתשובה לשאלה האם צריך להוריד את זכות השיבה מעל שולחן המשא ומתן להסדר הקבע בין ישראל והפלסטינים, ענתה היילי: "אני מסכימה עם זה, ואני חושבת שצריך להסתכל על זה במונחים של מה שקורה בסוריה, בוונצואלה ובחלקים אחרים של העולם, וכיצד אנו מתייחסים לפליטים עכשיו ובעתיד. אז אני בהחלט חושבת שצריך לבחון את זכות השיבה".

בנוסף לתמיכה האמריקנית באונר"א, ארצות הברית מעבירה גם סיוע כלכלי ישיר לפלסטינים. בסוף השבוע שעבר הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית לקונגרס על קיצוץ של למעלה מ- 200 מיליון דולר מתקציבו של סיוע זה. בהודעה נאמר כי ההחלטה באה לאחר בחינה מחדש של הסיוע לפלסטינים, עליה הורה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שנועדה "להבטיח שהתקציב הזה מושקע בהתאם לאינטרסים הלאומיים האמריקניים ושל משלם המיסים האמריקני". הגורם המרכזי לקיצוץ – הוסיפה ההודעה – הוא שליטתו של החמאס ברצועת עזה: "ההחלטה לקחה בחשבון את האתגרים שהקהילה הבינלאומית ניצבת בפניהם בבואה להעניק סיוע לעזה, היכן ששלטון החמאס מסכן את חיי התושבים ומדרדר עוד יותר את המצב ההומניטרי והכלכלי הרע". מחלקת המדינה הבהירה כי הכספים יועברו ל"פרויקטים בעלי חשיבות גבוהה במקומות אחרים, בהתאם לאינטרסים הלאומיים של ארצות הברית".

תגיות:אונר"אפליטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה