חדשות בעולם

הממשל האמריקני הודיע על קיצוץ של יותר מ- 200 מיליון דולר בסיוע לפלסטינים

הכסף יועבר ל"פרויקטים בעלי חשיבות גבוהה במקומות אחרים". חברת החדשות דיווחה הערב, כי הממשל האמריקני יודיע בחודש הבא על תוכנית המבטלת את זכות השיבה הפלסטינית

טראמפ, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)טראמפ, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

ארצות הברית הודיעה אמש (שישי) על קיצוץ של למעלה מ- 200 מיליון דולר מתקציב הסיוע הכלכלי לפלסטינים.

בהודעה שמסרה מחלקת המדינה האמריקנית לקונגרס נאמר כי ההחלטה באה לאחר בחינה מחדש של הסיוע לפלסטינים, עליה הורה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שנועדה "להבטיח שהתקציב הזה מושקע בהתאם לאינטרסים הלאומיים האמריקניים ושל משלם המיסים האמריקני". הגורם המרכזי לקיצוץ הוא שליטתו של החמאס ברצועת עזה: "ההחלטה לקחה בחשבון את האתגרים שהקהילה הבינלאומית ניצבת בפניהם בבואה להעניק סיוע לעזה, היכן ששלטון החמאס מסכן את חיי התושבים ומדרדר עוד יותר את המצב ההומניטרי והכלכלי הרע". מחלקת המדינה הבהירה כי הכספים יועברו ל"פרויקטים בעלי חשיבות גבוהה במקומות אחרים, בהתאם לאינטרסים הלאומיים של ארצות הברית".

יו"ר הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, הגיב על קיצוץ הסיוע באומרו כי מדובר בפרובוקציה ובבריונות בהן משתמש טראמפ נגד הרשות הפלסטינית: "ארצות הברית מתנערת מהתחייבויותיה הבינלאומיות", אמר עריקאת והוסיף: "הסיוע איננו בבחינת חסד או טובה לעם הפלסטיני כי אם חובה של הקהילה הבינלאומית בתור מי שנושאת באחריות להמשך הכיבוש הישראלי".

נביל אבו רודיינה, שר ההסברה הפלסטיני, אמר כי הקיצוץ נועד "לאלץ את הפלסטינים לזנוח את טענותיהם בנוגע לירושלים". אבו רודיינה הוסיף כי מדובר ב"צעד שממשיך את הלחץ הפוליטי-כלכלי על ההנהגה הפלסטינית. האמריקנים צריכים לדעת כי לא יהיה שלום ללא מזרח ירושלים בתור בירת פלסטין".

חנאן עשראווי, בכירה באש"ף, אמרה כי הצעד של הממשל האמריקני הוא בבחינת "סחטנות זולה כאמצעי להשגת מטרות פוליטיות", וכי מדובר במדיניות של בריונות וענישה כלפי עם הנמצא תחת כיבוש. עשראווי הוסיפה כי "העם הפלסטיני והנהגתו לא ייכנעו לאיומים, וזכויותיהם לא ניתנות למכירה". 

 

דיווח: הממשל יוריד את זכות השיבה משולחן המשא ומתן

וזה עוד לא הכל: חברת החדשות פרסמה הערב כי הממשל עומד להודיע בתחילת חודש ספטמבר כי מבחינתו זכות השיבה בטלה. על פי הדיווח, הממשל יפרסם דו"ח על מספר הפליטים הפלסטיניים, בו ייקבע כי ישנם בסך הכל חצי מיליון פליטים פלסטינים - עשירית מהמספר בו נוקבת אונר"א (UNRWA), סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם עבור הפליטים הפלסטינים.

בתחילת החודש דיווח ה- Foreign Policy כי ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, בחן לאחרונה את האפשרות להביא לסגירתה של אונר"א. המגזין האמריקני טען כי מדובר בחלק ממהלך נרחב של הממשל שנועד להפקיע מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור ולהוריד את סוגיית הפליטים משולחן המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. לאורך שנות קיומה של אונר"א, הממשלים האמריקניים תמכו בה וסייעו לה מבחינה פיננסית. עם זאת, בישראל ובארצות הברית – ולא רק בהן – עלתה הטענה כי אונר"א מנציחה באופן מלאכותי את סוגיות הפליטוּת הפלסטינית, בין היתר באמצעות הענקת מעמד של פליטים לצאצאיהם של הפלסטינים שברחו מהארץ במהלך מלחמת העצמאות ב- 1948 ובמלחמת ששת הימים ב- 1967. באופן זה, מספר הפליטים הפלסטינים, כפי שאונר"א מציגה זאת, מגיע לכ- 5 מיליון בני אדם. על פי הידיעה הערב, טראמפ יודיע כי אינו מקבל את הגדרת הפליטות של אונר"א, יקפיא את תקציב הסוכנות ביהודה ושומרון ויצהיר כי מעמד הפליט הפלסטיני לא יעבור עוד בירושה. הממשל אף יבקש מישראל לשקול מחדש את המנדט שהיא נותנת לאונר"א לפעול בשטחי יהודה וישראל, וזאת כדי למנוע את האפשרות שמדינות ערב יספקו לסוכנות מימון חלופי.

כזכור, בחודש ינואר השנה הודיע ממשל טראמפ כי הוא מקפיא את העברתם של 65 מיליון דולר לאונר"א - מתוך 125 מיליון דולר שהובטחו לארגון - והבהיר כי הכספים ישוחררו כאשר אונר"א "תשנה את דרכי הפעולה והמימון שלה". למרות שממחלקת המדינה נמסר כי לא מדובר ב"עונש", פקידי ממשל אחרים הבהירו כי המהלך נועד ללחוץ על הפלסטינים לשוב לשולחן המשא ומתן עם ישראל. ארצות הברית היא התורמת הגדולה ביותר לאונר"א – למעלה מ- 300 מיליון דולר בשנה – ולכן הקפאת הכספים גרמה לגירעון תקציבי חמור בארגון.

במועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית סירבו להגיב לידיעה ומסרו כי "הממשל יודיע על המדיניות שלו בנושא אונר"א בזמן המתאים".

תגיות:אונר"אפליטיםסיוע כלכלי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה