חדשות בעולם

דיווח: ג’ארד קושנר פועל לסגור את אונר"א

המגזין האמריקני Foreign Policy חשף תכתובות מייל של קושנר עם גורמים בממשל האמריקני, בהן קרא לפגוע בפעילותה של סוכנות האו"ם המסייעת לפליטים פלסטינים

קושנר בטקס פתיחת שגרירות ארצות הברית בירושלים, 14 במאי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)קושנר בטקס פתיחת שגרירות ארצות הברית בירושלים, 14 במאי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בחן לאחרונה את האפשרות להביא לסגירתה של אונר"א (UNRWA) – סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם עבור הפליטים הפלסטינים.

המגזין האמריקני Foreign Policy דיווח בסוף השבוע על תכתובות מיילים בין קושנר לגורמים בממשל האמריקני, ביניהם ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון. קושנר הביע במיילים אלו את עמדתו, לפיה יש לעשות "מאמץ כנה" לפגוע בפעילותה של אונר"א.

במייל שנשלח ב- 11 בינואר השנה כתב קושנר כי אונר"א "מנציחה את הסטטוס קוו. היא מושחתת, לא יעילה ולא מסייעת להשגת שלום". קושנר – העובד יחד עם גרינבלט לקידום "עסקת המאה", תוכנית השלום אותה אמור הממשל לפרסם בקרוב – הוסיף כי "המטרה שלנו אינה יכולה להיות לשמור על הדברים יציבים כפי שהם. לעיתים אתה צריך לקחת סיכון אסטרטגי ולשבור את הדברים כדי להגיע לשם".

סוכנות אונר"א הוקמה בדצמבר 1949 בנפרד מנציבות האו"ם לפליטים (UNHR), העוסקת בשיפור מצבם של כלל הפליטים בעולם. בניגוד לסוכנות האו"ם הכללית, אונר"א מטפלת בפליטים הפלסטינים מבלי לדאוג לשילובם במקומות מגוריהם במדינות ערב.

על פי הדיווח ב- Foreign Policy, לא מדובר אך ורק בפעילות נקודתית של קושנר שנועדה להביא לסגירתה של אונר"א. מקורות אמריקניים ופלסטיניים טוענים כי מדובר במהלך נרחב של ממשל טראמפ ובעלי בריתו בקונגרס להפקיע מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור ולהוריד את סוגיית הפליטים משולחן המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

לאורך שנות קיומה של אונר"א, הממשלים האמריקניים תמכו בה וסייעו לה מבחינה פיננסית. עם זאת, בישראל ובארצות הברית – ולא רק בהן – עולה הטענה כי אונר"א מנציחה באופן מלאכותי את סוגיות הפליטוּת הפלסטינית, בין היתר באמצעות הענקת מעמד של פליטים לצאצאיהם של הפלסטינים שברחו מהארץ במהלך מלחמת העצמאות ב- 1948 ובמלחמת ששת הימים ב- 1967. באופן זה, מספר הפליטים הפלסטינים, כפי שאונר"א מציגה זאת, מגיע לכ- 5 מיליון בני אדם.

בחודש ינואר השנה הודיע ממשל טראמפ כי הוא מקפיא את העברתם של 65 מיליון דולר לאונר"א - מתוך 125 מיליון שהובטחו לארגון. ארצות הברית היא התורמת הגדולה ביותר לאונר"א – למעלה מ- 300 מיליון דולר בשנה – ולכן הקפאת הכספים גרמה לגירעון תקציבי חמור בארגון. לפני שבוע וחצי קיבלו 1,000 עובדים של אונר"א בעזה מכתבי פיטורין.

בביקור שערך קושנר בחודש יוני בירדן, יחד עם גרינבלט, הוא העלה את סוגיית הפליטים. לדברי מקורות פלסטיניים, הוא הפעיל לחץ על הירדנים לשלול מלמעלה מ- 2 מיליון פלסטינים המתגוררים בשטח הממלכה ההאשמית את מעמד הפליט בו הם מחזיקים, כך שאונר"א לא תצטרך לפעול יותר בירדן. לדברי חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף, קושנר טען כי יש ליישב את הפליטים הפלסטינים במקומות מגוריהם הנוכחיים במדינות ערב, וכי על מדינות ערב לעשות את העבודה של אונר"א. עשראווי הגדירה את המהלך של הממשל האמריקני כבלתי אחראי וכמסוכן: "האזור כולו יסבול", הזהירה.

סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, אמר בחודש יוני כי בשיחותיה בירדן הציגה המשלחת האמריקנית בראשות קושנר את העמדה לפיה יש להפסיק לממן כליל את אונר"א. את הכסף שארצות הברית מעבירה לארגון כל שנה - כ- 300 מיליון דולר - הציעה המשלחת להעביר ישירות למדינות בהן מתגוררים הפליטים. עריקאת הגדיר הצעה זו כמכוונת לחסל את סוגיית הפליטים הפלסטינים.

משרד החוץ הפלסטיני ברמאללה הוציא היום הודעת גינוי חריפה ל"מזימה האמריקנית-ישראלית", כהגדרתו, הפועלת לכפות מציאות חדשה בשטח "במטרה לשרת את האינטרסים של הכיבוש וההתנחלות". ההודעה מזהירה מפני "ההשלכות החמורות" של הנסיונות לפגוע במעמדם של הפליטים הפלסטינים באמצעות פירוקה של סוכנות אונר"א. היא קוראת לכל המדינות להתנגד לנסיונות אלו, "להגן על הלגיטימיות הבינלאומית והחלטותיה, ולפעול במהירות להציל את אונר"א ולבצר את מעמדה כדי שיתאפשר לה למלא את תפקידה עבור הפליטים הפלסטינים". "עמנו", מסיימת הודעת משרד החוץ הפלסטיני, "יסכל את המזימה הזו כפי שסיכל עשרות מזימות קודמות. המשרד ממשיך בפעילותו המדינית והדיפלומטית להעמקת החזית הבינלאומית המתנגדת למדיניות האמריקנית המוּטה לטובת הכיבוש וההתנחלות".

תגיות:אונר"אפליטיםג'ארד קושנר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה