חדשות בעולם

ניקי היילי: צריך להוריד את זכות השיבה משולחן המשא ומתן

במהלך כנס בוושינגטון, אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם כי ארצה תתרום כסף לאונר"א רק אם הארגון יבצע רפורמה וישנה את מספר הפליטים הפלסטינים ל"מספר מדויק"

אולם הישיבות של מועצת הביטחון (צילום: שאטרסטוק)אולם הישיבות של מועצת הביטחון (צילום: שאטרסטוק)
אא

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, הבהירה הלילה (רביעי) את עמדותיה של ארצה ביחס לסוגיית הפליטים הפלסטינים וביחס לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם המעניקה להם סיוע.

היילי השתתפה בכנס בוושינגטון של מכון המחקר FDD – "הקרן להגנת הדמוקרטיות". במהלך דבריה בכנס היא אמרה כי יש להוריד מהפרק את זכות השיבה לשטחה של ישראל אותה דורשים הפלסטינים. היא הוסיפה כי הממשל האמריקני גורס שמספר הפליטים הפלסטינים נמוך בהרבה מכפי שנטען על ידי אונר"א.

אונר"א הוקמה בדצמבר 1949 בנפרד מנציבות האו"ם לפליטים (UNHR), העוסקת בשיפור מצבם של כלל הפליטים בעולם. בניגוד לסוכנות האו"ם הכללית, אונר"א מטפלת בפליטים הפלסטינים מבלי לדאוג לשילובם במקומות מגוריהם במדינות ערב. חברת החדשות פרסמה בסוף השבוע שעבר כי הממשל עומד להודיע בתחילת חודש ספטמבר כי מבחינתו זכות השיבה בטלה. על פי הדיווח, הממשל יפרסם דו"ח על מספר הפליטים הפלסטינים, בו ייקבע כי ישנם בסך הכל חצי מיליון פליטים פלסטינים - עשירית מהמספר בו נוקבת אונר"א. ידיעה זו מצטרפת לדיווח שהובא בתחילת החודש ב- Foreign Policy, לפיו ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, בחן לאחרונה את האפשרות להביא לסגירתה של אונר"א, וזאת כחלק ממהלך נרחב של הממשל שנועד להפקיע מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור ולהוריד את זכות השיבה משולחן המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

בחודש ינואר השנה הודיע ממשל טראמפ כי הוא מקפיא את העברתם של 65 מיליון דולר לאונר"א - מתוך 125 מיליון דולר שהובטחו לארגון - והבהיר כי הכספים ישוחררו כאשר אונר"א "תשנה את דרכי הפעולה והמימון שלה". היילי הדגישה הלילה כי ארצות הברית תתרום כסף לארגון רק אם "אונר"א תבצע רפורמה, תשנה את מספר הפליטים למספר מדויק. אז נבדוק שוב אם לבצע שותפות איתם".

בתשובה לשאלה האם צריך להוריד את זכות השיבה מעל שולחן המשא ומתן להסדר הקבע בין ישראל והפלסטינים, ענתה היילי: "אני מסכימה עם זה, ואני חושבת שצריך להסתכל על זה במונחים של מה שקורה בסוריה, בוונצואלה ובחלקים אחרים של העולם, וכיצד אנו מתייחסים לפליטים עכשיו ובעתיד. אז אני בהחלט חושבת שצריך לבחון את זכות השיבה".

היילי ידועה בתמיכה התקיפה והחד-משמעית שהיא מעניקה לישראל מעל בימת האו"ם. היא התייחסה לכך באומרה: "ידעתי שהייתה הטיה נגד ישראל, אבל לא הקדשתי לכך מחשבה רבה עד הדיון הראשון שנכחתי בו. כשראיתי את האופן הפוגעני בו התייחסו מדינות אלו לישראל, בצורה שהייתה פתטית – לא הייתה לי ברירה אלא לקום ולומר שזה לגמרי שגוי. אמרתי שאנחנו לא מתכוונים לסלוח על ההטיה האנטי-ישראלית הזו". היילי ציינה כי המשלחת האמריקנית לאו"ם פעלה לשנות את הנוהג להתכנס במיוחד אחת לחודש במטרה לתקוף את ישראל: "צריכים להיות דיונים על המזרח התיכון, לא על ישראל. עכשיו אנחנו גורמים להם לדבר על אזורים אחרים במזרח התיכון". היילי סיימה בהומור: "עכשיו הם מפחדים לומר משהו שלילי על ישראל, כי הם לא רוצים שאני אצעק עליהם".

מעבר לסוגיית התמיכה באונר"א, היילי התייחסה בדבריה למדיניותו הכללית החדשה של ממשל טראמפ, במסגרתה נשקלות מחדש התמיכות הכספיות שארצות הברית מעניקה למוסדות האו"ם השונים ולמדינות שונות בעולם: "נתתי לנשיא ספר, באמצעותו הראיתי לו את כל המדינות ואת הכסף שארצות הברית נותנת להן, ובמקביל את לוח ההצבעות שלהן. זה לא אומר שאנחנו צריכים אך רק להסתכל על אופן ההצבעה באו"ם, זה לא מה שאני אומרת. אבל אנחנו כן צריכים לבדוק האם המדינות שאנו נותנות להן כסף מאמינות במה שאנחנו מאמינים. האם הן עדיין רוצות באמת להיות השותפות שלנו ולעבוד איתנו. אם הם צועקים 'מוות לאמריקה', למה שניתן להם פני אחד?".

ברמאללה הגיבו בזעם על דבריה של היילי. משרד החוץ הפלסטיני הוציא הודעת גינוי חריפה להצהרותיה ביחס לזכות השיבה, והגדיר אותם כהמשך של "הטבח המדיני האמיתי שמבצע ממשל טראמפ נגד עמנו וזכויותיו". הצהרות אלו, הוסיפה ההודעה וטענה, מוכיחות שוב כי ממשל טראמפ פועל נגד המערכת הבינלאומית והחלטותיה, וכי "מדיניות החוץ האמריקנית מבוססת על הכתבה, סחיטה והפחדה".

(עודכן: 15:12)

תגיות:אונר"אניקי היילי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה