חדשות בעולם

נתניהו בבית הכנסת בעיר וילנה: ישראל היא המגן של אירופה

במסיבת עיתונאים שלשום לאחר פסגת המדינות הבלטיות, בה השתתף, תקף נתניהו את החלטת האיחוד האירופי להעניק לאיראן סיוע של 18 מיליון אירו: "כדור רעל לעם האיראני"

נתניהו בבית הכנסת בוילנה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו בבית הכנסת בוילנה (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

ראש הממשלה נתניהו ביקר היום בבית הכנסת הכוראלי בעיר וילנה. זהו בית הכנסת היחיד, מתוך 105 בתי כנסת ששירתו את יהודי העיר, ששרד את הכיבוש הנאצי ואת השלטון הסובייטי.

נתניהו נפגש בבית הכנסת עם נציגי הקהילה היהודית של ליטא. בנאומו במקום הודה נתניהו לממשלת ליטא "על עמדתה האיתנה נגד אנטישמיות ועל עמידתה לצד האמת". הוא הביע את הוקרתו באופן אישי לשר החוץ הליטאי, לינאס לינקביציוס, שהשתתף באירוע: "אני רוצה להודות לך, לינאס, על שאתה ניצב לצידה של ישראל ולצד האמת בפורומים אירופיים, על כך שאתה מספר לעמיתיך על מה שישראל עושה כדי להציל את חייהם של אזרחים אירופיים רבים כל כך. בזכות אנשי המודיעין האמיצים ורבי התושייה שלנו, הצלנו חיים של אזרחים אירופיים רבים במדינות רבות. ישראל, במובנים רבים, היא המגן של אירופה, והגיע הזמן שאירופה תבין זאת".

ראש הממשלה הדגיש כי "על אף כל הידידות הזאת וכל התמיכה הזאת, כשאני ניצב כאן היום בבית הכנסת הכוראלי בווילנה, ואחרי הביקור הקשה ביום שישי בבורות המוות בפונאר, אני יודע שישנם שני לקחים מן השואה שלעולם לא נשכח. הראשון הוא שחובה לגדוע את הרשע באיבו, לעצור דברים רעים כשהם קטנים, להילחם בברבריות, בטרור וברדיקליות כשהם קטנים ולא לאפשר להם לגדול. השני הוא שליהודים תהיה היכולת להגן על עצמם בכוחות עצמם. זוהי המשמעות של המדינה היהודית. זה מה שעשינו וזה מה שתמיד נעשה. נצח ישראל לא ישקר".

נתניהו ניצל את ההזדמנות הפומבית כדי לספוד לסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, שהלך הלילה לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן: "יש לנו ידידים רבים בעולם היום, יותר משאנשים מבינים, כולל בעולם הערבי, אבל אין לנו ידידה גדולה יותר מאשר ארצות הברית של אמריקה. ובמעמד זה, אני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחתו של הסנאטור ג'ון מקיין, פטריוט אמריקני גדול וידיד גדול של ישראל. אני מכיר את ג'ון מקיין שנים רבות מאוד. ביקרתי אותו בקונגרס האמריקני פעמים רבות והוא ביקר אצלי בירושלים פעמים רבות מאוד, כולל בשנים האחרונות. לישראל מעולם לא היה מגן גדול יותר. מדינת ישראל מצדיעה לסנאטור ג'ון מקיין".

 

ראש הממשלה ואשתו שרה הגיעו היום לקברו של הגר"א, הגאון רבי אליהו מוילנה, והדליקו נר זיכרון לעילוי נשמתו.

(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

נתניהו: הסיוע האירופי לאיראן - "כדור רעל לעם האיראני"

ביקורו של נתניהו בליטא הוא ביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי במדינה הבלטית. במהלך הביקור הוא השתתף שלשום בפסגת ראשי הממשלות של המדינות הבלטיות (B3+1), יחד עם ראש ממשלת ליטא סאוליוס סקוורניאליס, ראש ממשלת לטביה מאריס קוצ'ינסקיס וראש ממשלת אסטוניה יורי רטס. ארבעת המנהיגים דנו, בין היתר, בחיזוק היחסים בין ישראל למדינות הבלטיות ובהגברת שיתופי הפעולה בתחומים שונים. נתניהו הזמין את עמיתיו לקיים את הפסגה הבאה של המדינות הבלטיות בשנה הבאה בירושלים - והם נענו להזמנתו.

במסיבת העיתונאים המשותפת שקיימו מנהיגי ארבע המדינות לאחר הפסגה אמר נתניהו: "אני מבקש, ללא בושה, את עזרתם של ידידיי כאן בתיקון של מה שלדעתי הוא עמדה מעוותת על ישראל באיחוד האירופי. איני מתכוון למדינות האיחוד. את זה אנו עושים בעצמנו, עם כל מדינות אירופה קטנות כגדולות, אני מדבר על הארגון עצמו. שוחחנו על מספר דרכים שבהן נוכל לקדם הבנה רבה יותר".

נתניהו התייחס בדבריו לסוגיית הגרעין האיראני. הוא תקף את הסכם הגרעין שנחתם עם איראן בתקופת ממשל אובמה: הסכם זה, אמר, "איים גם על אירופה, משום שהוא לא ממש בלם את המירוץ להשיג נשק גרעיני. למעשה, הוא אפשר לאיראן לעסוק בהעשרת אורניום בצורה בלתי מוגבלת. בתוך מספר שנים זה היה מוביל אותם לא לפצצה גרעינית אחת אלא לארסנל גרעיני שלם". נתניהו ציין כי בנוסף לכך, ההסכם "הכניס לאיראן מיליארדים של דולרים שאותם ניצל המשטר כדי לדכא את עמו בתוך איראן, שסובל תחת משטר העריצות, וכמובן כדי להרחיב את ההשתלטות האיראנית במזרח התיכון - בעיראק, בסוריה, בתימן, בלבנון ובמקומות רבים אחרים". נתניהו מתח ביקורת על החלטת האיחוד האירופי ביום חמישי האחרון להעביר לאיראן סיוע בסך 18 מיליון אירו, בניסיון למנוע את קריסת ההסכם לאחר פרישתה של ארצות הברית ממנו: "זה כמו כדור רעל לעם האיראני ולניסיון לבלום את התוקפנות של איראן באזור ואת הטרור שלה מחוץ לאזור. איראן ניסתה לבצע התקפת טרור על אדמת אירופה רק לפני שבועיים, בזמן ששר החוץ האיראני נפגש עם מנהיגים מאירופה. זה לא ייאמן". נתניהו הדגיש כי מדובר ב"טעות גדולה" שיש לעוצרה: "לאן ילך כל הכסף הנוסף? הם לא ינצלו אותו לטובת פתרון בעיית המים של איראן, הוא לא יסייע לנהגי המשאיות האיראניים. הוא ילך לטילים ולמשמרות המהפכה באיראן, בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון. אני חושב שיש לשנות את זה. על כל המדינות לפעול יחד כדי לחדש את הסנקציות על איראן, כדי להפעיל עליהם לחץ על מנת שיפסיקו את התוקפנות ויחדלו מפעילות הטרור".

נתניהו ורעייתו השתתפו שלשום בטקס אזכרה באנדרטת הזיכרון פונאר, והניחו זר במקום לזכרם של 70 אלף יהודי וילנה שנספו בשואה. בטקס נשאה דברים גם ניצולת שואה שברחה מהגטו והצטרפה לפרטיזנים. במהלך הטקס העניק נתניהו מדליה ותעודה לנכדת משפחת חסידי אומות עולם.

בנאומו בטקס אמר נתניהו: "כאן התרחשה טרגדיה בלתי נשכחת, בוצע פשע שלא ניתן לסלוח עליו. כ- 70 אלף יהודים נרצחו בדם קר בידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, ו- 30 אלף לא-יהודים נרצחו גם הם. בסך הכול, 200 אלף יהודים נרצחו כאן ובמקומות אחרים ברחבי ליטא, 95% מהיהודים שחיו במדינה הזו".

ראש הממשלה הזכיר בדבריו את הקשר המשפחתי שלו לליטא: "אני נמצא כאן, מפני שלפני למעלה ממאה שנים, סבי, שהיה תלמיד צעיר בישיבה, הוכה כמעט עד מוות, במקום לא רחוק מכאן בידי חוליגנים אנטישמיים. לפני שאיבד את הכרתו, הוא אמר, 'אם אחיה, אקח את משפחתי לארץ ישראל כדי לבנות מחדש את חיינו העצמאיים, כך שנוכל להמשיך את המסורת של המכבים האמיצים. אנו נגן על עצמנו'. אני מבקש לומר היום לסבי, "סבא, אני שבתי לכאן. שבתי ליער המוות כראש ממשלת ישראל. עם ישראל חי".

תגיות:ליטאשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה