חדשות בעולם

הסנאטור הרפובליקני ג’ון מקיין הלך לעולמו

מקיין - גיבור מלחמת וייטנאם ומועמדה של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בשנת 2008 - הלך לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן. הוא היה מתומכיה המובהקים של ישראל בגבעת הקפיטול

מקיין, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)מקיין, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

הסנאטור ג'ון מקיין – גיבור מלחמת וייטנאם, מבכירי המפלגה הרפובליקנית ומועמדה לנשיאות בשנת 2008 – הלך הלילה (ראשון) לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן, והוא בן 81.

מקיין – נצר למשפחה של קצינים בכירים בצבא ארצות הברית – שירת כטייס קרב בצי האמריקני ולחם במלחמת וייטנאם. באוקטובר 1967 – בטיסת הקרב ה- 23 שלו מעל צפון וייטנאם – הופל מטוסו מעל שמי האנוי והוא נשבה על ידי לוחמי הוייטקונג. במהלך שנותיו הארוכות בשבי הוא עונה והושם תקופה ארוכה בצינוק. כאשר נודע לשוביו שאביו מונה למפקד צי האוקיינוס השקט של ארצות הברית, הם הציעו לו להשתחרר כדי לזכות בנקודות תעמולתיות, אך הוא סירב לצאת לחופשי לפני שבויים ותיקים ממנו. ב- 1973 חזר מקיין הביתה, לאחר שנחתם הסכם הפסקת אש עם צפון וייטנאם, והתקבל כגיבור מלחמה. ב- 1981 הוא פרש מהצבא ונכנס לזירה הפוליטית – תחילה כיהן בבית הנבחרים של מדינת אריזונה, וב- 1986 נבחר לסנאטור מטעם מדינה זו. ב- 2016 נבחר מקיין לקדנציה שישית בסנאט האמריקני.

בשנת 2000 התמודד מקיין מול ג'ורג' בוש הבן, בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית על המועמדות לנשיאות ארצות הברית, אך כשל. ב- 2008 הוא נבחר למועמדה לנשיאות של מפלגתו, אך נוצח בבחירות על ידי ברק אובמה, מועמדה של המפלגה הדמוקרטית.

מקיין נחשב לפוליטיקאי מוערך ובלתי שגרתי, שהביע עמדות עצמאיות שלא בהכרח תאמו את עמדותיה של מפלגתו. למרות העינויים הקשים שעבר בשבי, הוא תמך בשנות התשעים בנירמול היחסים בין ארצות הברית לוייטנאם. הוא היה מתנגד חריף למדיניות החוץ של ברק אובמה, ובשנתיים האחרונות מתח ביקורת על דונלד טראמפ.

לאחר היוודע דבר מותו של מקיין, כתב דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "תנחומיי העמוקים והערכתי למשפחתו של הסנאטור ג'ון מקיין, ליבנו ותפילותינו איתכם!". מטעם נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, פורסם ההספד הבא: "ג'ון מקיין ואני היינו בני דורות שונים, הגענו מרקעים שונים לחלוטין והתחרינו בדרגים הגבוהים ביותר של הפוליטיקה. אבל למרות כל ההבדלים, היינו שותפים בנאמנות למשהו נעלה יותר – האידיאלים שעבורם נלחמו, צעדו והקריבו עצמם דורות של אמריקנים ומהגרים כאחד... ראינו את המדינה הזו כמקום בו הכל אפשרי – ואת האזרחות כמחויבות פטריוטית שלנו להבטיח שהיא תישאר כך לעד". אובמה הוסיף: "מעטים מאיתנו נבחנו כפי שמקיין נבחן בעבר, או נדרשו להראות את האומץ שמקיין הראה... כולנו חייבים לו".

בשנה שעברה הודיע מקיין כי התגלה גידול סרטני במוחו. הוא עבר ניתוח, במהלכו הוסר הגידול במלואו. בסוף השבוע הודיעה משפחתו כי מקיין החליט להפסיק את הטיפולים במחלה. אשתו של מקיין, סינדי, כתבה בחשבון הטוויטר שלה הלב שלה שבור, וכי בעלה "הלך לעולמו בדרך שבה הוא חי, בתנאים שלו, מוקף באנשים שהוא אוהב, במקום האהוב עליו ביותר".

מקיין היה אחד מידידיה ומתומכיה הבולטים של ישראל בגבעת הקפיטול. הוא ביקר בארץ פעמים רבות והזהיר מפני האפשרות שאיראן תחזיק בנשק גרעיני. הוא מתח ביקורת על ממשל אובמה בשל הידרדרות היחסים עם ישראל ויצא נגד הלחץ הכבד שהפעיל מזכיר המדינה דאז, ג'ון קרי, על ישראל להגיע להסכם עם הפלסטינים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד למקיין, "פטריוט אמריקני גדול וידיד אמת של ישראל". נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו: "תמיד אוקיר בלבי את הידידות האיתנה שלו כלפי עם ישראל וכלפיי באופן אישי. תמיכתו העקבית בישראל נבעה מאמונתו בערכי הדמוקרטיה והחופש. מדינת ישראל מצדיעה לג'ון מקיין".

(עודכן: 9:45)

תגיות:ברק אובמהדונלד טראמפג'ון מקיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה