בריאות ונפש

דרכי התמודדות וטיפול בהפרעות קשב וריכוז: לעזור, אבל ללא ציפיות

מהן הדרכים שבהן נוכל לעזור לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז בהתמודדות עם הקשיים האישיים שלהם?

(צילום: Shutterstoc)(צילום: Shutterstoc)
אא

בעלי סמכות במסגרת חינוכית מצפים מחניכיהם לתפקודים מסוימים, וכאשר אינם ממלאים אחר הציפיות, הם נוטים להענישם.

חניכים בעלי הפרעת קשב מתקשים באופן קבוע בהתארגנות, מתקשים בתפקוד, אינם מסוגלים להתארגן באופן עצמאי, והם עלולים למצוא עצמם נענשים רבות. הם עצמם רוצים להיות ילדים טובים ותלמידים טובים, ורוצים להצליח, אלא שאינם יכולים. אין לצפות מהם שבאופן עצמאי יטפסו ויגיעו לרמה המצופה מתלמידים אחרים. יש לעזור להם לעלות לשם.

 

התמודדויות שונות

במבחן המוקסו, נבדקים 4 מדדים ב'הפרעת הקשב והריכוז': קשב (A), תזמון וניהול (T), אימפולסיביות (I), והיפראקטיביות (H), ודרכי ההתמודדות איתן שונות זו מזו:

את הקשב אפשר לחזק על ידי גירויים תדירים. התלמיד ישב סמוך למלמד, והמלמד יסייע לו על ידי גירויים תדירים. אופן אחד של גירויים הוא בנתינת הוראות פשוטות, קצרות ומדויקות מה עליו לבצע. הקשב שלהם לא יציב, ולכן, ככל שההוראה תהיה פשוטה יותר וקצרה יותר, יקלטו אותה ויפעלו לפיה ביתר קלות.

אופן נוסף המועיל מאד הוא עזרה פיזית, ואפילו בדברים מאד פשוטים, וכגון: לפתוח להם את הספר, לשים אצבע בספר היכן שקוראים, וכדומה, וכל זה בצורה פשוטה וטבעית, כי הם באמת מוגבלים ולא מסוגלים לבדם!

ילדים בעלי ההפרעה נוטים לשבת בסוף הכתה, כיוון ששם אין מפריעים להם, אבל עבורם אין זה טוב, כי שם הם 'הולכים לאיבוד', וכל הקשר בינם למורים מתנהל רק על ידי אזהרות ועונשים. אם הם ישבו בשורה הראשונה, יוכלו המורים לעזור להם על ידי קשר עין והוראות פשוטות וקצרות, וכך יוכלו לעזור להם לשמור על הקשב, לנהל את עצמם בשיעור, ולהשתלב בלימודים. אמנם, להם זה מאד נוח שהם יושבים מאחור, אבל זה ממש לא מועיל, והם אינם לומדים שם.

אופן נוסף של עזרה: להעסיק אותם בפעילות כלשהי כאשר יורדת רמת ההקשבה.

את התזמון והניהול אפשר לחזק על ידי אימון בתכנון ובביצוע לפי תכנית, לדוגמה: הכנת רשימת מטלות, רשימת שלבי פעולה, תכנון סדר יום, ולתרגל אותם בתכנון ובביצוע. 

את האימפולסיבי אפשר לחזק על ידי תירגול של ביצוע חשיבה לפני פעולה, וכגון: 'כשעונים תשובה, יש לחזור על השאלה', 'כשעונים תשובה, יש לנמקה'.

ואת ההיפראקטיבי אפשר לחזק על ידי שנאפשר לו לזוז ולנוע כפי הדרוש לו, כיוון שכך קל לו ללמוד, ובלבד שלא יפריע.

כאשר ההפרעה מורכבת ומשולבת ביותר ממדד אחד, ההתמודדות הופכת למורכבת יותר, ויש לפעול בכל מקרה לגופו של ענין.

עלינו לזכור כל הזמן שהם בעצמם רוצים להיות ילדים טובים ותלמידים טובים, ורוצים להצליח, אלא שאינם יכולים. אין לצפות מהם שבאופן עצמאי יטפסו ויגיעו לרמה המצופה מתלמידים אחרים, אלא צריך לעזור להם לעלות לשם.

 

תרגול

הדרך הטובה ביותר להרגיל אותם לפעילות הרצויה היא על ידי תרגול. נוכל להרגיל אותם למה שאנו רוצים, על ידי שנפעיל אותם בפעילות הרצויה שוב... ושוב... ושוב..., וכגון: נפתח להם את הספר עוד פעם..., ועוד פעם..., ועל ידי כך הם יתרגלו בעצמם שהספר צריך להיות פתוח. נשים להם את האצבע במקום שקוראים שוב..., ושוב..., ועל ידי כך הם יתרגלו שהאצבע שלהם צריכה להיות בספר היכן שקוראים, וכדומה, משום שהם זקוקים לניהול חיצוני על מנת להתמיד בעשיה.

המאמר נלקח מתוך הספר – "ADHD אפשר להתמודד", מאת אברהם קלברמן. לרכישת הספר בהידברות שופס הקליקו כאן.

למאמרים ותכנים נוספים בנושאי בעיות קשב וריכוז הקליקו כאן.

תגיות:קשב וריכוזאפשר להתמודד ADHDאברהם קלברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה