חדשות בארץ

המתח במפרץ הפרסי: איראן עומדת להתחיל ביומיים הקרובים בתרגיל ימי גדול

על פי גורמים בארצות הברית, התרגיל הרחב נועד להדגים את היכולת האיראנית לחסום את מצר הורמוז

מצר הורמוז (קרדיט: שאטרסטוק)מצר הורמוז (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו אתמול (רביעי) כי איראן עומדת לפתוח בתרגיל ימי נרחב במפרץ הפרסי בתוך 48 שעות.

שני גורמים אמריקניים, שסירבו להזדהות בשמם, מסרו אתמול כי בתרגיל צפויים להשתתף כ- 100 כלי שיט ומאות חיילים, זאת בנוסף לכוחות של חיל האוויר והיבשה. במהלך התרגיל יתרגלו כוחות של משמרות המהפכה האיראניים את חסימתו של מצר הורמוז.

דובר פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, קפטן ויליאם אורבן, אמר כי הצבא האמריקני זיהה עלייה בנוכחות הימית האיראנית במפרץ הערבי, במצר הורמוז ובמפרץ עומאן: "אנחנו עוקבים אחרי נוכחות זו מקרוב, ונמשיך לעבוד עם שותפינו בכדי להבטיח את חופש השיט ואת המעבר החופשי של המסחר בנתיבים הימיים הבינלאומיים".

לדברי המקורות האמריקניים, התרגיל שהיה אמור להיערך בסתיו הוקדם, ככל הנראה בשל האיומים שהחליפו ביניהם בימים האחרונים נשיאי ארצות הברית ואיראן. דונלד טראמפ תקף בשבוע שעבר את חסן רוחאני, והזהיר אותו בציוץ בחשבון הטוויטר שלו: "לעולם אל תאיים עוד על ארצות הברית, או שתסבול מתוצאות שכמותן רק מעטים בהיסטוריה חוו עד כה. לא נסבול עוד את האמירות המטורפות שלך על אלימות ומוות. היזהר!". טראמפ הגיב בכך על איומים ששיגר רוחאני לעברו ולעבר ארצות הברית. בנאום בפני דיפלומטים איראניים הזהיר רוחאני את טראמפ "אל תשחק באש – או שתתחרט". הוא הוסיף כי אם ארה"ב תפתח במלחמה עם איראן, זו תהיה "אֵם כל המלחמות".

בנוסף לחילופי המהלומות המילוליות בין שתי המדינות, ברקע מרחפים גם האיומים שנשמעו לאחרונה באיראן לחסום את מצר הורמוז. למצר זה, המחברים בין האוקיינוס ההודי והמפרץ הפרסי, חשיבות אסטרטגית רבה כנתיב מרכזי למעבר סחורות ולאספקת הנפט המיוצא ממדינות המפרץ למדינות אחרות בעולם. כ- 10% מכלל הנפט העולמי עובר במצר בכל שנה. בכירי משטר האייתולות, ביניהם רוחאני עצמו, איימו כי אם ארצות הברית תממש את כוונתה להחריף את הסנקציות נגד איראן – היא תגיב בחסימת מצר הורמוז. הסנקציות שהטיל הממשל האמריקני על איראן, לאחר פרישתו בחודש מאי מהסכם הגרעין, ייכנסו לתוקף בשבוע הבא. ב- 4 בנובמבר אמורות להיכנס לתוקף סנקציות מרחיקות לכת בתחומי הנפט והבנקאות; אלו אמורות למנוע מאיראן את הכנסותיה מייצוא נפט גולמי.

המתיחות המילולית כבר עברה לפסים מעשיים בשטח: ב- 25 ביולי התקיפו המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, שתי מכליות נפט סעודיות שעברו במצר באב אל-מנדב בים האדום. בתגובה, הודיעה סעודיה על השעיה זמנית של משלוחי הנפט דרך באב אל-מנדב. רשת CNN דיווחה כי הממשלה האמריקני בוחן אפשרות להשתמש בכוח צבאי במטרה להגן על מצר הורמוז.

בנאום שנשא אמש בטקס סיום קורס חובלים שנערך בחיפה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להתקפה על מכליות הנפט הסעודיות. הוא הבהיר כי "אם איראן תנסה לחסום את מיצרי באב אל-מנדב, אני משוכנע שהיא תמצא את עצמה מול קואליציה בינלאומית נחושה למנוע ממנה זאת. קואליציה זו תכלול גם את מדינת ישראל על כל זרועותיה".

 

תגיות:איראןנפטהמפרץ הפרסי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה