תשעה באב

מה מותר ומה אסור לעשות בתשעה באב? כל מה שחשוב לדעת על תשעה באב

מה מותר ומה אסור לעשות בתשעה באב, האם מותר ללמוד תורה, ומתי נאמרות הקינות? מדריך למתאבל 

  • ה' אב התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Yonatan Sindel)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ Yonatan Sindel)
אא

1. השנה (תשע"ח) חל תאריך ט' באב בשבת. בשל כך, הצום נדחה ומתחיל משקיעת החמה של יום שבת ט' באב ומסתיים בצאת הכוכבים של יום ראשון י' באב. לפי התאריך הלועזי, הצום מתחיל ב-21 ביולי 2018 בשעת שקיעת החמה, ומסתיים ב-22 ביולי עם צאת הכוכבים.

2. הצום מתחיל בשעה 7:48 ביום השבת.

3. יש לסיים את סעודה שלישית עד השקיעה של יום השבת, כאמור: 7:48, וראוי כמה דקות קודם.

4. בליל תשעה באב קוראים את מגילת איכה, המספרת על חורבן בית המקדש. יש מנהגים שונים, הקוראים את המגילה גם ביום תשעה באב, לאחר אמירת הקינות.

לקריאת מגילת איכה, לחצו כאן.

להבנת משמעותה של המגילה, לחצו כאן.

5. השנה (תשע"ח) כאמור, חל ט' באב בשבת. בשל קדושת השבת אין לנהוג בו כלל אבלות. אכילה ושתיה מותרים כרגיל, וחשוב לשמוח, לאכול בשר ולשתות יין, ועל פי דברי חז"ל "אפילו כסעודת שלמה בשעתו".

ישנם שני דברים מהם נמנעים בשבת זו: אין מקיימים יחסי אישות, והחל מחצות היום אסור ללמוד תורה (מלבד לימוד בנושאים הקשורים לחורבן).

כמו כן, אין עורכים סעודה מפסקת. יש להפסיק לאכול ולשתות בשקיעת החמה של יום השבת, אך נועלים נעלי עור עד לאחר צאת הכוכבים.

את ההבדלה מחלקים לשניים: עם צאת השבת אומרים: "ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה" לפני ביצוע פעולות האסורות בשבת. וכן מזכירים בתפילת ערבית "אתה חוננתנו". כן לאחר התפילה יש להדליק אש ולברך עליו "בורא מאורי האש".

במוצאי הצום יש לעשות הבדלה על כוס יין, אך לדלג על ברכת הבשמים והאש.

להלכות נוספות לגבי תשעה באב שחל במוצאי שבת, לחצו כאן.

6. צום תשעה באב, החל ביום ראשון, כולל חמישה איסורים: אכילה, שתיה, רחיצה, נעילת נעלי עור וקיום יחסי אישות. כמו כן אסור ללמוד תורה, כיוון שלימוד התורה משמח את הלבבות. כן מותר (ומצווה) ללמוד את מגילת איכה ומדרשי החורבן. המקל ללמוד תורה עד שקיעת החמה של השבת - לא הפסיד.

חיזוק מיוחד למי שמתקשה לצום, לחצו כאן.

איך להתכונן נכון לצום כבר מהיום? לחצו כאן.

כל יהודי מעל גיל מצוות חייב להתאבל ולצום ביום ט' באב. עם זאת, כאשר הצום נדחה - הדינים קצת יותר מקלים למעוברות, מיניקות וחולים. להרחבה, לחצו כאן.

7. הקינות הם פיוטים שחוברו על ידי חכמי ישראל המקוננים ומבכים את חורבן בית המקדש וירושלים. נהוג לקרוא מעט קינות בליל תשעה באב אחרי מגילת איכה, ואת קינות רבות אחרי תפילת שחרית של בוקר תשעה באב (ה-22 ביולי) אבל לפני חצות היום.

8. תשעה באב הוא היום היחיד בשנה בו מניחים תפילין ומתעטפים בטלית רק לתפילת המנחה אחרי הצהריים.

9. מכיוון שבתשעה באב אנו אבלים, לא יושבים על כסא גבוה בליל הצום וגם בבוקרו. אחרי חצות היום (12:46) יש הקלה מסוימת בדיני האבלות ואז מותר לשבת על כסא רגיל.

10. הצום יוצא ביום ראשון, בשעה 8:13. (רבנו תם: 9:00) נוהגים לערוך את טקס קידוש הלבנה (או: ברכת הלבנה) במוצאי הצום, מתוך שמחה.

חשוב לזכור כי "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בנחמתה". בורא עולם רוצה לשוב ולבנות את בית מקדשו, ולהחזיר את תפארת עמו ישראל. הבה נשתתף עימו בצערו, נתאבל על חורבן הבית ועל הגלות הקשה, נשפר את מעשינו ונהרהר בתשובה – ובזכות כך נזכה במהרה לגאולה השלמה ולבניין בית המקדש ברחמים.

על מה מתאבלים בתשעה באב? צפו בהרצאתו של הרב זמיר כהן:

תגיות:תשעה באבהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה