בריאות ונפש

כמה כוסות מים חשוב לשתות ביום?

מהם הסימנים הראשונים המאותתים על חוסר נוזלים בגוף? מהי כמות הנוזלים הנחוצה לגוף על מנת להימנע מהתייבשות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ללא כמות מספקת של מים בגוף לא יתרחש פינוי טוב של רעלים מהגוף!!

75% ממשקל גופנו הם מים (יש אומרים אף 90%) כפי שהאוקיאנוסים סובבים את היבשות ויחס כמותם דומה לזה שבגוף.

סימנים ראשונים לחוסר בנוזלים הם כאבי בטן ומיגרנות. המים תורמים לזרימת דם טובה יותר ומווסתים חום (כמו ברכב). הם מסייעים בהתחדשות תאים ומעורבים בתהליכים כימיים בגוף. המים נשאים של חומרים ופסולת שמורחקת בשתן, בזיעה ובצואה. הם שומרים על ערנות ויצירתיות בבוקר (בכיתה, בעבודה). חשוב לדעת כי צמא קודם לרעב ולכן לא תמיד רעבים כי אם צמאים (שווה לבדוק זאת). המים טובים לפעילות מוחית ולזיכרון, עוזרים לעיכול תקין, מונעים עצירות, בחילות, הקאות ואיבוד תיאבון וגם עודף חומציות בקיבה, מיגרנות, דלקות מעי, כאבי לב וכאבי חזה. ידוע כי למים יש יכולת ריפוי בפן הפיזי, הרגשי והמנטלי, מאחר והמים הם מרכיב עיקרי בגוף האדם.

 

חוקי שתיית המים

ידוע כי יש המלצה כיום בקרב יועצי תזונה למיניהם לצרוך כ-10 כוסות מים ביום. המלצה זו מתאימה לאדם הניזון מתפריט לא בריא, הכולל מזון יבש ומתועש. כמות כזאת הרי מזיקה לכליות ואף יוצרת עומס עליהן. אם אוכלים 60% פירות וירקות ביום, הכמות פוחתת לכ-4 כוסות ביום (פחות או יותר) בתנאי שלא עושים מאמץ פיזי.

מים לא שותים עם אוכל!! כמו אצל בעלי החיים. בלוטות הרוק עושות את העבודה של העיכול ואין צורך במים כתוספת בארוחה מאחר ועיכול המזון נפגם אם שותים בזמן הסעודה (ניתן לשתות מעט בזמן הארוחה). שתייה רבה בזמן הארוחה מדללת את מיצי העיכול ומחבלת בתהליך העיכול התקין. רצוי לשתות כחצי שעה לפני הארוחה או כשעתיים לאחריה. מקורות רבים לכך תומכים בעובדה זו: שולחן ערוך, הרמב"ם ומחקרים בשנים האחרונות.

רצוי לשתות מים בטמפ' החדר מאחר ומים קרים פוגמים בחום הקיבה ואף עלולים לסדוק את הושט - צינור העיכול (כפי שתבנית חמה מזכוכית תונח בתוך המקפיא, הרי היא תתפוצץ). כמו כן, חשוב לדעת שבעבודה פיזית מאומצת חובה לשתות יותר.

הנוזלים מאוד חיוניים לזרימת הדם ותפקוד המערכות בגוף. כמות הנוזלים הנחוצה לגוף תלויה במזג האוויר ברמת הפעילות ובמשקל הגוף.

חשוב להעניק לגוף את מנת הנוזלים הנחוצה לו ולהימנע ממצבים מסוכנים של התייבשות, אך יחד עם זאת לא כדאי להגזים בשתייה מופרזת. עודף נוזלים מזיק ויוצר בעיות כמו: יתר לחץ דם, עומס על הכליות ואיבוד של מינרלים חשובים לגוף בהזעה מופרזת ובשתן.

הנוזלים הבריאים ביותר מצויים בירקות ובפירות שאנו אמורים לצרוך בכמות גדולה יחסית ולאו דווקא משתייה.

ניתן לבחון את מידת הנוזלים הרצויה באמצעות צבע השתן. רצוי שהשתן יהיה בצבע צהבהב במשך היום. יש לשים לב למצב העור בפנים, בגב, בכפות הידיים ובעקבי כפות הרגליים, וכמובן לפתח את הקשר והקשב למנגנון הצמא (הרבה אנשים הרסו מנגנון זה וצריך לשקמו).

רצוי לשתות ולבשל במים מטוהרים ולא במי ברז. מי הברז מכילים מתכות כבדות ומיני חומרים כימיים מזיקים כמו כלור ופלואור, הקוטלים את החיידקים המזיקים במים וגם את החיידקים החיוניים לנו המצויים שם.

מים בבקבוקים הם מים עומדים ובקבוקי הפלסטיק מפרישים לתוכם חומרים רעילים במצבי חום או קור בלתי מבוקרים. כמו כן, יש בכך מפגע אקולוגי מצטבר, שמן הראוי לתת עליו את הדעת. לכן, כדאי להשתמש במסנני מים. אחת השיטות הטובות בשוק כיום לסינון מים ביתי היא אוסמוזה הפוכה המוציאה חלקיקים גדולים, חול, כלור, חיידקים ומינרלים מן המים ומחזירה מינרלים חיוניים בחזרה למי השתיה ע"י מינרליזטור כתוספת למתקן. כיום יש שיטות יעילות נוספות המתפתחות בעולם ורצוי לעקוב אחר הפטנטנים המצויים בשוק.

 

סוגי מים

מים קשים - מכילים מלחי סיד, גבס וגיר. הם לא בריאים לשתייה ולא לרחצה.

מים רכים - טובים לשתייה.

מי גשמים - הכי טהורים, אך סוחפים כיום מזהמים שונים מהאוויר. ניתן לסננם ולשתות.

מי מעיינות, נחלים ונהרות - הם מים מינרלים חיים (זזים כל הזמן לעומת מי ביצות העומדים ואינם ראויים לשתייה). מים חיים הם המים הטובים ביותר לבריאות הגוף. כיום מים חיים המצויים מטבעם במקורות מים טבעיים יכולים לזרום גם בברזים בבית. יש מערכת מיוחדת להתקנה ביתית של מים חיים (נמכר בחברות המים השונות). אלה מים שעוברים רענון והתחדשות בצינורות מיוחדים בבית. יש מתקן הגורם לוויברציות של המים ומעביר להם אינפורמציה של רענון, השבחה והתחדשות. המים "זוכרים" את המידע והם בעלי חיוניות אנרגטית גבוהה, צלולים וטעימים, נטולי ריח, ונמחק מהם הזיכרון האנרגטי השלילי שיכול להיות במי הברז. אנשים רבים מדווחים על התחדשות, הבראה ממחלות וגינה פורחת להפליא בזכות התקנת המכשיר הזה בבית.

מי ברז - שונים ממקום למקום, במזהמים שלהם ובמינרלים שבתוכם (יש בתוכם מי ביוב, חומרי הדברה, חול ועוד).

מים מסוננים בפילטרים - טובים לשתייה ברוב הישובים.

מים מזוקקים ואוסמוזה הפוכה - אין מזהמים ואין מינרלים. ישנן 2 גישות: רצוי ולא רצוי. יש כאלה שיאמרו שלגופכם יחסרו המינרלים ומנגד ישיבו להם כי נקבל את המינרלים מהמזון. לשיקולכם. אני משתמשת במים מאוסמוזה הפוכה מזה כ- 6 שנים עם מינרליזטור שמחזיר מינרלים למים ואני מרוצה מאוד.

 

משקאות אחרים והשפעתם

כדאי להמעיט בשתיית משקאות המכילים קפאין ואלכוהול. האלכוהול מזיק מאוד לתאי המוח ויוצר עומס רב על הכבד. הקפאין מייבש ומזקין את התאים וכמו כן, מעכב את הספיגה של הויטמינים והמינרלים החיוניים לגוף. הקפאין הוא סם מעורר וממכר, המשפיע על הגוף באופן קיצוני (קראו בהמשך הספר את הפרק על נזקי הקפה). גוף שמוזן בצורה מיטבית אינו זקוק לעזרה מבחוץ בכדי להתעורר, הוא סופג את האנרגיה והחיוניות שלו מן המזון.

משקאות מוגזים למיניהם (גם סודה) לוכדים מינרלים מהמזון ולא נותנים להם להיספג ואף גורמים להוצאתם בשתן, לכן רצוי להמעיט בצריכתם בארוחה ולהרחיקם מהבית. גם קפה ותה עושים את אותה פעולה, הם גורמים לדם חומצי שגורם בעקיפין למחלות ולאיבוד סידן מהעצם בעקבות מהלך זה. תה צמחים (חליטות תה) לא נכלל בקטגוריה זו. מומלץ ורצוי לצורכו (נטול קפאין ותאין).

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

תגיות:מיםבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה