חדשות בריאות

מחקר חדש מוכיח שוב: אנשים מאמינים בריאים יותר

מחקרים מהשנים האחרונות שבים ומוכיחים את קשר בין אמונה ותפילות לבריאות ותוחלת חיים טובה יותר

  • י"ח תמוז התשע"ח
 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

בשנים האחרונות מגלה עולם המדע את מה שמאמינים יהודים ידעו לאורך דורות: עשרות מחקרים אשר עסקו בקשר בין אמונה וריפו מחלות מצאו קשר ישיר בין אמונה ותפילות לבריאות ותוחלת חיים טובה יותר. דוגמה מוכרת לכוחה של האמונה בריפוי מחלות הנו אפקט הפלצבו, כאשר חולה מקבל גלולה שאינה מכילה חומר רפואי. מחקרים מצאו כי אחוז משמעותי מבין מי שמקבלים טיפול פלצבו מפגינים ריפוי דומה לזה של אלו שקיבלו תרופה המכילה חומרים פעילים, הם מצאו כי אפקט הפלצבו מושפע מן התכונות האישיות של המטופל. 

אך זה אינו הקשר היחידי בין בריאות טובה יותר ואמונה. מחקרים מצאו כי אנשים מאמינים גם מקפידים יותר להימנע מהתנהגויות מסכנות בריאות וכי לתפילה יתרונות בריאותיים רבים. לצד היתרונות המקושרים לפעילויות כמו מדיטציה ויוגה: ירידה בלחץ דם, שיפור המערכת החיסונית, הפחתת חרדה וכאב ועוד, נמצא כי לתפילה יתרונות נוספים בהפחתת החרדה, שיפור הבריאות הנפשית והסבילות לכאב. להשתייכות לקהילה ולהשתתפות בתפילות משותפות יש יתרון נוסף ביצירת רשת תמיכה חברתית.

גם בישראל, מחקרים רבים שבים ומוכיחים כי במגזר החרדי נשים וגברים בריאים ומאריכים חיים יותר מחלקים אחרים באוכלוסייה. אחד הנושאים שנבחן היה השפעת גיל המעבר על נשים חרדיות. בניגוד לנשים רבות בארץ ובעולם, נמצא כי רוב הנשים חרדיות עוברות את השלב בקלות יחסית וללא תסמינים מיוחדים. החוקרים תלו את הסיבה לכך ברשת התמיכה החברתית של הקהילה והמשפחה ובעובדה כי נשים אלו ממשיכות להיות פעילות במשפחה ובחברה גם בגילאים מבוגרים. 

מחקר ישראלי שערך 'מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל' בשנת 2015 מצא כי בערים בהן ריכוז החרדים גבוה, נמצא כי בניגוד למחקרים רבים שמצאו קשר ישיר בין תנאים חברתיים כלכליים לבריאות טובה, תוחלת החיים במגזר החרדי גבוהה יותר מהצפוי לפי המאפיינים החברתיים-כלכליים שלו. המחקר מצא כי הסיבה לכך נעוצה באופי החברה החרדית השמה דגש על קשרים טובים עם המשפחה ומעורבות בחיי הקהילה, לצד אמונה ותפילות.

תגיות:בריאותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה