בריאות ותזונה

מפתיע? כך מזון לא כשר משפיע על הנשמה היהודית

מהי דעת חז"ל על איסור אכילת בעלי חיים לא כשרים? כיצד הדאגה לכשרות המזון קשורה גם לשמירת בריאות הגוף? ומהם הנזקים הבריאותיים של אכילת דם, שרצים ורמשים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מבחינה רוחנית מזון לא כשר מזיק מאוד לנשמה של היהודי שמאמינה מטבעה בקב"ה. מזון לא כשר גורם לאטימת הלב (טמטום הלב) וכתוצאה מכך לפגימה באמונה המושרשת בנשמה במציאותו של הבורא. כמובן שישנן סיבות נוספות לאי אמונה בקב"ה חוץ מאכילה לא כשרה, אך כאן אדון רק בסוגייה של השפעת המזון הלא כשר על נשמתו של היהודי.

הקב"ה ברא את העולם ואת הטבע, לכן הוא יודע מה טוב לאכילה ומה לא. מבחינה רוחנית רואים כיום שגם התערובת של בשר וחלב מזיקה במספר אופנים וגם אכילת החזיר, שנתפס ביהדות כמאכל אסור למרות שאין בינו לבין חיות אחרות טמאות הבדלים גדולים, אך נמצא שיש בו מרכיב שגורם לסוג של סרטן. עובדה היא שיותר ויותר גויים צורכים מזון כשר על אף שאינם שומרי מצוות ואינם יהודים כלל. האמת היא שהסיבה האמיתית לשמירה על הכשרות אינה נמצאת ברובד הפשטני אלא ברובד הסוד, ברובד הרוחני. מבחינה רוחנית, הנשמה של היהודי בנויה בצורה כזאת שכשהיא באה במגע עם המבנים הרוחניים של בעלי החיים האסורים לאכילה, הם יוצרים לו נזק רוחני משמעותי מאוד!!! את הנזק לא ניתן לחוש ברמה הגשמית, אך הוא גורם לאטימות מסוימת בכל הקשור לאמונה בקב"ה ואף בהבנת לימוד התורה הקדושה.

הקב"ה יודע בדיוק מה יש בכל מאכל ומהי תרומתו לגוף. יש מאכלים שהם מותרים כשלעצמם אבל ריבוי האכילה שלהם לא רצוי, כמו כבד, ויש מאכלים שרק חסידים ימנעו מאכילתם כמו מוח ולב בהם נמצא הטבע היותר חזק של החיה יותר מאשר בשאר חלקיה. השפעה יתרה תהיה משמעותית יותר בחלקים שבהם נמצאים החלקים החשובים יותר של החיה, למשל:

המוח - שהוא החלק החשיבתי.

הלב - שמחייה את הגוף.

הכבד - שמסנן את הדם.

ראוי לציין, כי רבים מקפידים לא לאכול כבד, לב ומוח של בהמות טהורות משום היזק רוחני. 

מה אומרים חז"ל על האיסור מהתורה לאכול בעלי חיים לא כשרים? הרמב"ם סבר כי כל החיות הטמאות שנאסרו לאכילה בתורה, תזונתם גרועה ומשפיעה על האדם מבחינה בריאותית לרעה (מורה נבוכים, חלק ב', פרק מ"ז). כך הייתה גם דעת האברבנאל (ספר החינוך מצווה עג). לעומתם סבר רבי יצחק עראמה כי אכילת חיות שאסורות בתורה משפיעה לרעה מבחינה נפשית: "מאטימים של הכח השכלי, מולידים שיבושי דעות ובולמוס של תאוות נכריות ובהמיות" (עקידת יצחק ויקרא, פרשת שמיני, שער ס דף ל"ג ע"ב, ל"ח ע"ב).

הרמב"ן שילב את שתי הגישות גם יחד וסבר כי גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה נפשית ישנה השפעה שלילית על האדם האוכל בשר חיות שנאסרו בתורה (רמב"ן ויקרא י"א י"ג).

רבי נחמן מברסלב כותב בספרו 'ליקוטי מוהר"ן' על אכילת מזון לא כשר:

"...כשהמזבח כתיקונו, היינו שהאכילה בכשרות כראוי אזי נכנעים הקליפות, היינו הכסילות, כי אינו נותן להם כוח וחיות, כי אם כדי חיונו בצמצום, שזה מוכרח לתן להם, כידוע, אבל אינו נותן להם שום כוח וחיות יותר מכדי חיותם. ועל כן ע"י אכילה בכשרות נכנע הכסילות, ונתרומם השכל..." (ליקוטי מוהר"ן, תורה י"ז, ג').  

וכמובן נסיק מכך שאם ננהג להיפך, חס ושלום, ונאכל מזון לא כשר תתגבר הכסילות על השכל. וכי מי היה רוצה בכך?

היו מחז"ל שטענו טענות הקשורות לאיכות הסביבה, למשל: שאיסור אכילת חיות בר וצמצום לאכילת חיות מבויתות שמגודלות על ידי האדם גורמת לכך שמינים וזנים שונים לא יכחדו מן העולם (נקודה מעניינת של השקפה).

אכילת דם

אכילת דם חושפת את האדם לסכנת זיהום והרעלה. שמירה דקדקנית על כללי ההלכה, כגון: בדיקת צומת הגידים והריאות, ההקפדה על ניקיון העופות, המליחה, וההדחות במים לפני ואחרי המליחה - כולם חשובים לבריאות תקינה. פעולות אלה הן דבר שהווטרינר אינו מקפיד עליו.

שרצים ורמשים

י' רוט, טכנולוג מזון של מינהל שירות המזון המחוזי בלשכת הבריאות בבאר שבע, פרסם בכתב העת 'בריאות הציבור' מאמר מקיף ובו מידע רב על המחלות שגורמים חרקים המצויים במזון, אם על ידי מגע עימהם, אם בשאיפתם ואם באכילתם. הוא מונה לא פחות מ-9 סוגי מחלות הנגרמות על ידי השרצים, חלקי כנפיהם, הפרשות, נשלים (עור ישן שהחרק משיל מעצמו בגדילתו), ביצי חרקים, קורים, שערות ושאר חלקי גופם.

הדאגה לכשרות המזון קשורה גם לשמירת בריאות הגוף!!

היהודי נזהר מאיסור אכילת שרצים לא מטעמי בריאות, אלא משום שכך ציווה אותו הבורא. עתה, נחשף פן נוסף ליתרונות של שמירת הכשרות - העניין הבריאותי הקשור בזה!! נאמר בספר הזוהר: איסתכל באורייתא וברא עלמא (הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם). הבריאה עשויה לפי מתכונת התורה, ומי שנזהר לקיים את מצוות התורה ניצל מהרבה מרעין בישין.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

תגיות:כשרותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה