הורים וילדים

הרב אורי זוהר: "הקב"ה אוהב אתכם – דברו אליו"

שיחה מיוחדת ומעצימה העניק הרב אורי זוהר להורים לנוער שעזב את הדת. "אתה לא קצין הדת בבית. אתה אבא שלו, תאהב אותו. אמא, הוא חוזר ב-4 בבוקר אחרי שיטוטים ברחובות? תשאירי לו עוגיות ותכתבי: 'אמא אוהבת אותך'". הורים? אל תחמיצו את הכתבה הבאה

  • כ"א סיון התשע"ח
(צילום: אביר סולטן / Flash90)(צילום: אביר סולטן / Flash90)
אא

הרב אורי זוהר, מהסמלים הבולטים של עולם התשובה, השתתף ביום הורים שערך בית הספר 'מנורת המאור' בפתח תקווה. בין השאר, התייחס הרב ליחס הנכון לבנים שעזבו את הדת. "אתה לא קצין הדת בבית. אתה אבא שלו, תאהב אותו" – זוהי משנת חייו של הרב זוהר.

"הוא חוזר ב-4 בבוקר אחרי שהסתובב ברחובות? תשאירו לו 2 עוגיות ותכתבו לו 'אמא אוהבת אותך'", אמר הרב.

צריך להזכיר לילדים שלנו שהקב"ה אוהב אותם", חוזר הרב זוהר במגוון וריאציות. "הנער בטוח ש'אם כולם אומרים לי שאני לא בסדר, סימן שהקב"ה שונא אותי'. אבל הקב"ה אומר אחרת. יש פסוק במשלי: 'שוחד מחיק רשע ייקח'. רש"י אומר שהקב"ה מקבל שוחד, היינו דברי הכנעה ופיוס מחיק רשעים, ואפילו שעל הרשע כבר יצא גזר דין והוא הוגדר בפסוק כרשע - בחיק בסתר בגלל הדברים בינו ובין הקב"ה הוא משנה גזירה רעה לטובה עד כדי כך".

"תגידו לבן ולבת שלכם: 'תדברו עם השם... לא דתי, אל תתפלל שמונה עשרה, אבל מעומק הנשמה שלך תדבר עם השם'", קורא הרב בחום אדיר. "עד כדי כך המעלה הגדולה של לדבר עם השם מהמקום העמוק הזה. הקב"ה יכול לשנות גזירה רעה לטובה".

"חוץ מזה, אל תגידו להם שום דבר. גם לא ערכי. תאהבו אותם ותקבלו אותם במאור פנים בכבוד. זה קושי גדול," הדגיש, "אני יודע. זה התיקון של הדור שלנו".

הרב זוהר הזכיר את דבריו של ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין, שנשאל "מה יהיה אם הבן יבוא עם בת הביתה, תקבל אותו? הרי זה 'לפני עיוור', כי יש עוד ילדים בבית". הרב זוהר קורא בלהט ליבו את תשובתו של גדול הדור: "הרב עונה לו 'זה לפני עיוור אם לא תקבל אותם'. זו דוגמא קיצונית, אני לא אומר לקבל בכל תנאי. לפעמים באמת אי אפשר, צריך למצוא מקום אחר. אבל הכל בכבוד ובאהבה".

"אומרים לי הורים: 'איך אני יכול? הוא מחלל שבת'", מצטט הרב זוהר בכאב. "אהוביי, אם לא היו לנו גדולי הדור שאומרים לנו את זה, לא הייתי אומר את זה".

"אני מבין את ההורים", אומר הרב אורי זוהר. "הוא יושב בחדר שלו בשבת ומחלל שבת. צריך להבין שהילד אנוס, הוא לא מתחבר, האני הפרטי שלו לא מתחבר. "הוא רוצה אותנו. הילד צריך את אבא ואמא שלו. הוא יודע והוא לא יכול להעביר להם את המסר הזה והוא כל הזמן מתגונן. הכל תגובה של התגוננות, כדי להגן על אותו 'אני' שרק מתחיל לצמוח. אם אנחנו מקבלים אותו ומכבדים אותו יהיה לו נוח בבית והוא לא יברח".

הרב אורי זוהר ממשיך ומדבר על הכל. מה עם החינוך של הילדים האחרים? תשובתו חד משמעית: "אחרי שאתה מקבל אותו - הוא נרגע, והילדים האחרים, כשרואים שאין עימות - הם לא צריכים לנקוט עמדה".

"כשיש עימות - הם הולכים עם האח כי ההורים הם אוטוריטה והאח הוא החבר, אבל אם אין עימות, הילדים יכולים לשאול: 'למה אתה מרשה לו?' וההורים עונים: 'כשתגדל, תבין שלכל אחד יש את הדרך שלו"'.

הרב אורי זוהר ממשיך בדברים: "אני מכיר יהודי אחד שעד גיל 40 לא רק שלא רצה להיות חרדי. אלא גם רצה לנשוך כל תלמיד חכם כחמור. היהודי הזה קוראים לו רבי עקיבא, כל התורה שלנו בזכותו. אז כל אחד עושה את דרכו, ואני רואה את זה אצל הנכדים והנינים - הם מבינים שלכל אחד יש את הדרך שלו. אם ילד אחר נמצא באותה הבעיה, זה בגללו. לא בגלל החיקוי של האח".

 

איך להגיב לילד שמגיע באמצע סעודת שבת מהרחוב?

הרב אורי זוהר מתייחס לשאלה: "איך לקבל אותם? מה היית עושה אם באמצע סעודת שבת היה מגיע חילוני שמאלני עם עגיל? בטח שזה קשה, אני איתך לגמרי, עשיתי את כל הטעויות. קושי איום. אתה נקרע לגזרים, אבל אם אתה מבין את העיקרון, אתה לא אומר לילד שמרוסק על הכביש ש"זה מאד בריא לעשות התעמלות...", הוא הרי לא מסוגל להרים את עצמו".

"תאמר לו 'אתה בן שלי ואני אבא שלך לעולם'. הנה, הקב"ה חיכה לי 40 שנה", אומר הרב אורי זוהר כשהוא מתייחס לכך שחזר בתשובה בגיל 40. "וגם לרבי עקיבא. הקב"ה יכל לשלוח לי את הרב זילברמן יותר מוקדם, אבל לא הייתי מקבל כשהייתי צעיר יותר. לא הייתי שומע. תן לו את הזמן. אתה חייב", הוא פונה להורים בבקשה נרגשת.

הרב אורי זוהר מתייחס לבנו, איתמר, היחיד משאר בניו שפרש מהמגזר החרדי. "אני ביקשתי מהבן שלי בערב פסח סליחה", מספר. "אני זוכר שיחות שלנו באוטו ליד רמזור בירושלים, אמרתי לו, תדע אני גם נכשל, אני לא עומד בזה, גם לי יש קליפות, אבל תדע שאני כן רוצה לקבל אותך. והנה היום - הלוואי עליי איך שהוא מתפלל...", אומר הרב זוהר בכנות.

כשילד נכנס הביתה בשבת עם פלאפון ביד – זוהי הפגנה, לטענתו של הרב זוהר. "הוא מפגין, אתם לא תגידו לי מה לעשות, אבל אם האווירה בבית תהיה של אהבה, הוא בעצמו יבין שזה לא מתאים. המצב הזה שחשוב לו לצער אותך, זו מערכת יחסים שבה הוא רואה אותך מביט בו קודם כל כמה הוא דתי, וזה כמעט נגזר מצורת החיים של אדם שומר מצוות, כי כולנו כפופים לשמירת מצוות ובעיני הילד אוטומטית מייצג אותו איך שהוא מתנהג".

"עד שהוא לא ישבור וירמוס את זה, ויראה שיש לו אבא ואמא בלי החוקים האלה, הוא לא יוותר. זו תהיה מלחמה שיכולה להתדרדר או להימשך. למקום טוב זה לא יגיע. יש פואנטה אחת, שכשתופסים אותה הכל משתנה ברגע, לא שהוא יהיה דתי, אך משהו במערכת היחסים שלכם ישתנה".

"תשנו את הגישה", מתחנן הרב זוהר להורים המתמודדים עם ילדים שעזבו את הדת. "תורידו את העניין שאני קצין הדת בבית, ואני קצין הדת מולו. ברגע שלא יהיה המאבק הזה ביני ובין הדת שלו, הוא יוכל להרגיש חופשי לשתף איתך פעולה, כי גם הוא במצוקה, אך לא במצוקה שאתה חושב. הוא רוצה להרגיש רגוע עם היהדות שלו. הוא לא רוצה לצער אותך".

הרב אורי זוהר המליץ "שהילד ירגיש שאין שום מסך ביניכם ובינו, שאין שום חוק ושום מסגרת דתית שעומדת ביניכם לבינו. ואז יהיה לו חשוב להגן עליך ולא לצער אותך".

איתמר, בנו של הרב, התערב בשיחה: "אמרתי לאדם שמאד קרוב אליי, שיש לו ילד כזה: 'אתה מסוגל להסתכל על הילד הזה ולראות אותו עומד במטבח, לראות כמה הוא יפה וכמה הוא רך בפנים, ולומר לו 'אתה לא יודע כמה אני אוהב אותך'?'. הוא לא היה מסוגל ואני יודע שהוא לא מסוגל לעשות את זה, כי הוא לא בן אדם כזה. לא מאשים אותו בזה, הוא בעצמו כבול באותו מקום. זה תהליך שביניכם לבין עצמכם. זה תלוי רק בכם", הוא אומר. "אני יכול לומר שזה בידיים שלכם. מערכת היחסים הזו תשתנה ב-180 מעלות".

 

"הקב"ה הוא לא משגיח בישיבה. הוא אוהב אתכם, תדברו אליו"

לשאלת ההורים "מה הקו האדום?", השיב הרב אורי זוהר מדם ליבו: "אין קו אדום. גם אם הוא מראה לילדים האחרים דברים לא ראויים, זה כי הוא כל הזמן במלחמה ולכן מגייס את הסביבה לטובתו. תפתחו לו פתח".

הרב אורי זוהר הוסיף וסיפר כי הוא בדרך כלל מדבר רק עם ההורים, אך כשהיה בליקווד "הכריחו אותו" לדבר עם הילדים. "אמרתי לילדים בשתיים וחצי דקות: הקב"ה לא חרדי, הוא הולך בלי חליפה וכובע. זה אמיתי, הוא לא משגיח בישיבה. הוא אוהב אתכם תדברו אליו", צמרר הרב את המשתתפים.

"הנכדות שלנו נשואות עם בחורים כאלה, בחור שהיה מבית חרדי עם מידות ועדינות נפש, מתוקים מדבש וירדו למטה. שאלתי אותו אחרי שהלך לישיבה של מתמודדים וישן כל היום מה ההבדל? והוא ענה לי 'בישיבה אם לא הייתי מניח תפילין עד עשר דקות לפני השקיעה היו אומרים לי, רשע איך לא הנחת תפילין? בישיבה החדשה אומרים לי צדיק, איזה חשוב לך להניח תפילין לפני השקיעה. זה כל ההבדל'. והבחור הזה לומד איתי כל יום, למרות שהוא עדיין לא לבוש כחרדי".

וידיאו נדיר, בו הרב אורי זוהר ובנו איתמר מדברים על הכל, באדיבות אתר 'מענה':

תגיות:הרב אורי זוהרחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה