בריאות ותזונה

עבודת המידות: 4 מאכלים בריאים שמסוכן לצרוך יותר מדי

מדובר במאכלים בריאים, אך לא כולם יודעים כי צריכה לא מבוקרת מהם עלולה להזיק לבריאות ואף לגרום למוות. לפניכם 4 מאכלים נפוצים שכדאי שתהיו מודעים לסכנה הטמונה בהם

  • ח' סיון התשע"ח
אא

מדובר במאכלים בריאים, אך לא כולם יודעים כי צריכה לא מבוקרת מהם עלולה להזיק לבריאות ואף לגרום למוות. לפניכם 4 מאכלים נפוצים שבשל הסכנה מומלץ להגביל את צריכתם:

1. אורז

אחד המקורות הנפוצים ביותר לארסן הוא אורז. מדובר ביסוד כימי רעיל שנמצא ברשימת החומרים המסרטנים של ארגון הבריאות העולמי. ארסן המצא במים, בקרקע ובאוויר ונספג גם במזון שלנו, בפרט באלו שמקורם בגידולים חקלאיים. חשיפה ממושכת למינונים נמוכים של ארסן מעלה את הסיכויים לחלות במספר סוגים של סרטן. יחד עם זאת, להערכת המומחים, כמות הארסן שאליה נחשפים כתוצאה מאכילת אורז בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע אינה מהווה סכנה. לעומת זאת, בילדים ותינוקות שמערכות גופם רגישות יותר, מומלץ להגביל את צריכת האורז ומוצריו.

2. שקדים, דובדבנים ותפוחים

שקדי בר שטעמם מר מכילים חומר המכונה אמיגדאלין, חומר זה מתפרק בגוף ויוצר חומצה ציאנית. המהווה רעל מסוכן (ציאניד), ועל כן יש להימנע מאכילת כמות רבה של שקדים מרים ללא עיבוד, בצורתם הגולמית. לעומת זאת, בשקדים המתורבתים יש כמות נמוכה של אמיגדאלין, ולכן הם בעלי טעם מתקתק, ואין בעיה לצרוך כמות גדולה מהם.

בדובדבן ותפוח, עצי פרי ששייכים לאותה משפחה של השקד טמונה סכנה דומה שכן גלעין הדובדבן מכיל ציאניד וכל סדק במעטפת הגלעין יכול לשחרר את החומר הרעיל. זאת הסיבה שבעת אכילת דובדבנים אין ללעוס את הגלעין בפה או למצוץ אותו. דעו כי גם הגרעינים הקטנים בליבת התפוח יש בהם ציאניד, ולא מומלץ לבלוע אותם, אם כי להערכת מומחים, כמות הציאניד שהם מכילים אינה מספיקה בשביל ליצור הרעלה.

3. אגוזי ברזיל

אגוזי ברזיל עשיתים בברזל, אשלגן, אבץ ובוויטמין E, ומהווים מקור תזונתי עשיר לסלניום, מינרל נוגד חמצון שביכולתו להגן על תאי גופנו מפני נזקים. באכילת אגוז אחד ביום די כדי לספק לגוף כמעט פי 2 מההקצבה המומלצת למבוגרים (55 מ"ג). יחד עם זאת חשוב לדעת כי במקרה של עודף סלניום (מעל 400 מיקרוג') עלולה להיגרם הרעלה (סלנוזיס) ומוות. על כן, בשל הסכנה, לא מומלצת צריכה של יותר מ-2 אגוזי ברזיל ביום.

4. דגים

אמנם דגים מהווים מקור איכותי לחלבון ולשומנים בריאים כדוגמת אומגה 3 ו-6, אך גם מכילים בתוכם חומרים רעילים, ובפרט כספית, מתכת רעילה שבעת חשיפה ממושכת לריכוזים מצטברים יכולה לפגוע במערכת העצבים המרכזית. לכל דג תכולת כספית שונה, תלוי בעיקר בגודל הדג והמיקום שממנו הגיע.

כתוצאה מהנזק הפוטנציאלי לעובר שייתכן בעקבות חשיפה לכספית, מומלץ על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כי נשים בהיריון יימנעו מאכילת דגים גדולים (שבהם ישנה תכולת כספית גבוהה בהתאם), ולהגביל צריכת דגים קטנים לכמות של 225-340 גרם בשבוע.

תגיות:אורזדובדבניםבריאותדגים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה