חדשות בעולם

המשבר עם טורקיה מחריף: שגריר ישראל גורש והושפל

יחסי ישראל – טורקיה על סף משבר? גורמים מדיניים מעריכים כי התבטאויותיו החריפות של ארודאן נגרמות בשל הפוליטיקה הפנימית בארצו

  • ב' סיון התשע"ח
(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)
אא

שגריר ישראל בטורקיה, איתן נאה, שגורש על ידי ארדואן במחאה על התנהלות ישראל סביב ההתפרעויות ברצועת עזה, עבר הבוקר (רביעי) בידוק ביטחוני קפדני בנמל התעופה באיסטנבול.

נוסף על כך, כלי התקשורת הטורקים הוזמנו לתעד את הבידוק המשפיל והמחמיר שנערך לשגריר בעת חזרתו לישראל.

בתגובה, הממונה הטורקי בתל אביב זומן למשרד החוץ לשיחת נזיפה שתתקיים בשעה 13:00. הממונה נחשב מספר 2 בנציגות הטורקית בישראל.

כזכור, ישראל הודיעה אתמול כי היא מגרשת את הקונסול הטורקי מירושלים לזמן בלתי מוגבל. ממשרד החוץ נמסר כי "הקונסול הטורקי בירושלים זומן אחר הצהריים לראש הטקס במשרד החוץ, והתבקש לחזור לארצו להתייעצויות לזמן מה".

הצעד התבצע בתגובה לכך שטורקיה גירשה את שגריר ישראל במדינה. משרד החוץ הטורקי זימן היום את שגריר ישראל באנקרה איתן נאה והודיע לו שהוא צריך לעזוב את המדינה.

אתמול הודיעה טורקיה כי היא מחזירה את השגרירים מארצות הברית ומישראל, והכריזה על שלושה ימי אבל בעקבות הרג 61 המפגינים הפלסטינים ברצועת עזה והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

קרב ציוצים חריף התנהל בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא טורקיה ארדואן, שלא בחלו במלים חריפות. ארודאן כינה את נתניהו "ראש מדינה שכבשה אדמות של אנשים חסרי הגנה במשך יותר מ-60 שנה, תוך הפרת החלטות האו"ם. יש לו דם של פלסטינים על הידיים". את חמאס כינה כ"תנועת התנגדות שמגנה על המולדת הפלסטינית נגד כוח כובש. העולם סולידרי עם הפלסטינים אל מול המדכאים שלהם".

נתניהו התקיף בחזרה את ארודאן. "‏ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר", אמר ראש הממשלה. "אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס. אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה".

עם זאת, גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי הסיבה העיקרית להתפרצות של ארדואן בעניין האירועים בעזה היא מצוקה פוליטית פנימית. בחודש הבא ייערכו בחירות לפרלמנט ולנשיאות והאופוזיציה לארדואן נוקטת בטון עוד יותר חריף ממנו כלפי ישראל. במאבק הפוליטי הפנימי של טורקיה, ארדואן חושש שהאופוזיציה תאגף אותו מימין ותערער את שלטונו, וכמו בעבר, מפלטו של הנשיא הטורקי הוא התקפה על ישראל. לכן, בירושלים מעריכים כי המשבר הוא זמני, ומתבססים על כך כי השגריר והקונסול הישראלי, שהתבקשו אתמול לעזוב את גבולות טורקיה, התבקשו לעשות זאת ל"זמן מה" בלבד.

תגיות:טורקיהשגריר ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה