כיצד מקרבים לתורה?

כדי למנוע מחלוקת, ולהצליח בזוגיות ובחינוך הילדים, פעמים יעלים עין כאילו הוא נרדם. תמיד ינהלם בנחת, באהבה ואחווה, ולא ידקדק עמם על כל צעד ושעל

אא

כיום, עדים אנו לתופעה מצערת מאוד, שגם ילדים ממשפחות טובות פורשים מעולם התורה. הורים רבים שואלים עצמם: היכן טעינו?

נאמר בתורה (בראשית יב ה): "ואת הנפש אשר עשו בחרן". ופירש רש"י: "אברהם מגייר את האנשים ושרי את הנשים, שהכניסן תחת כנפי שכינה. מעלה עליהם הכתוב כאילו עשאום".

אברהם אבינו היה מקבל כל אדם (אפילו ערביים) בסבר פנים יפות, היה מאכיל ומשקה אותם מן המובחר שבביתו, והיה עומד עליהם ומשרתם כאילו הם אדוניו. מובא במנורת המאור (פרק קפו): "לאחר שאכלו ושתו ועמדו לברכו, אמר להם: וכי משלי אכלתם? משל א-ל עולם אכלתם, הודו ושבחו וברכו את מי שאמר והיה העולם".

האהבה שרחש אברהם אבינו לבריות, היא שגרמה להם להיות מוכנים לקבל ממנו ב'רוחניות'. לקרב לתורה ניתן אך ורק על ידי הענקת כבוד ואהבה.

לעומת זאת אצל נח, למרות שהוכיח את בני-דורו מאה ועשרים שנה, אף אחד מהם לא חזר בתשובה, ואפי´ בניו לא ניצלו אלא בזכותו. בספר ´הכתב והקבלה´ (בראשית לד כז) מובא: "וקראו הכתוב: ´מי נח´ על שהאשים ונמנע להתפלל עליהם ולהצילם שהוא היה סיבה לאבד הדור ההוא".

התביעה על נח היתה: מדוע לא התפללת עליהם?! מדוע לא נהגת עימם ב'אהבה ורחמים', אלא בתוכחה? על ידי 'אהבה' משיגים את המטרה, יותר מאשר בתוכחה גלויה.

וכן החינוך הילדים, בכדי לגדלם לתורה ויראת שמים, יש לנהוג עמם בנועם ואהבה, כמו כן, להתפלל עליהם יום יום שיצליחו.

זאת ועוד, פעמים יש להעלים עין ממעשי בני ביתו. מובא ב´מעם לועז´ על הפסוק (בראשית ב כא): "ויפל ה´ א-להים תרדמה על האדם" מובא: "ועוד טעם [למה ה´ הפיל תרדמה על האדם], כדי להורות לאדם שיעמיד פנים בביתוכאילו הוא נרדם ואינו רואה, ולא ידקדק עם אשתו לריב עמה, ולצעוק על כל טעות קלה שהיא עושה. ואף-על-פי שהיא אינה שומעת לכל מה שהוא אומר, לא יכעס עליה מהר… ושמרוזאת בלבכם, כי בכך תמנעו מחלוקת בביתכם".

בכדי למנוע מחלוקת, ולהצליח בזוגיות וב´חינוך הילדים´, פעמים יעלים עין כאילו הוא נרדם. ותמיד ינהלם בנחת, באהבה ואחווה, ולא ידקדק עימם על כל צעד ושעל.

אלו שנוקטים בדרך תוכחה והקפדה, אינם הולכים בדרך ישראל סבא, ובמו ידיהם הם מרחיקים את 'צאן קדושים' מאהבת התורה.

מעשה במחנך בכתה ה´ שאחד מתלמידיו לא היה מרוכז בלימודים. בכדי לקרבו לתורה, קנה לו שעון במתנה. התלמיד בתור מחווה למחנך, קבל על עצמו ללמוד דף וחצי גמרא עם רש"י בעל-פה, דבר שדורש מילד בגילו להשקיע הרבה זמן ומאמץ.

ראו, עד כמה הכבוד שרוחשים לילד, מקרב אותו לתורה.

 

תגיות:תורהקירובחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה