הרבנית חגית שירה

חג הפסח: פה סח – געגועים והתלהבות!

לחג הזה מתכוננים יותר מכל החגים, ולכן הוא חורת על הלב אמונה ובית, שמחה ואהבה יותר מכל החגים

אא

ליל הסדר יכול לחולל סדר חדש בחייך. העריכה, ההגדה, סידור הקערה – יכולים לסדר לך מציאות חדשה, ולכן חשוב להתכונן היטב לקראת הלילה הזה. אומר ה"שפת אמת" שההכנה למצווה היא גדולה יותר מהמצווה עצמה. כשאת מקיימת מצווה גדולה את גורמת נחת בשמיים, אבל ההכנה, ההשתוקקות והגעגועים לפני קיום המצווה פועלים גם בשמיים וגם בנפש האדם. כשהילדים שלך רואים אותך מתגעגעת ומכינה באהבה לקראת ליל הסדר זה פועל בנפש שלהם יותר מליל הסדר עצמו, וזה מה שחורת להם אמא ואמונה על לוח הלב. לכן חג הפסח נקרא חג החירות, מלשון חרות על הלב, כי לחג הזה מתכוננים יותר מכל החגים, ולכן הוא חורת על הלב אמונה ובית, שמחה ואהבה יותר מכל החגים. וכמו שביום יפה, אם את רוצה שקרניים של שמש יכנסו אלייך הביתה ויאירו ויחממו, את חייבת לפתוח את החלונות, להרים את התריסים – כך בדיוק, ליל הסדר הוא אור ענק, אבל את חייבת לפתוח את החלונות של הלב, וכל ההכנות, הצבע, האקונומיקה, החידושים, הקניות, הריצות – הם אלה שפותחים באמת את השערים של הלב.

 

אז מה זה הלילה הזה, מה הכוח של ליל הסדר?

"ויהי כי זקן יצחק ותכהינה עיניו מראות וקרא לעשיו בנו הגדול, לברך אותו...". אותו לילה – ליל פסח היה. אמר יצחק לעשיו: בני, הלילה הזה משבחים כל מלאכי עליון את הקדוש ברוך הוא ואוצרי טלין – אוצרות שמיים נפתחים, בלילה הזה נפתחים כל שערי השפע והוא לילה מסוגל לישועות עוד מששת ימי בראשית!

 

בלילה הזה אברהם אבינו מנצח במלחמת המלכים.

בלילה הזה מתגלה השם יתברך ליעקב אבינו בחלום כשהוא בבית לבן.

בלילה הזה הוציאנו ממצריים בניסים גדולים.

בלילה הזה מתו כל חיילי סנחריב הרשע.

בלילה הזה נדדה שנת המלך אחשוורוש.

בלילה הזה אלוקים עסוק לעשות ניסים לבניו.

בלילה הזה – ליל הסדר אלוקים עסוק בלעשות לך נס מעל הטבע.

הלילה הזה מסוגל לשנות לך את מזלך לטובה ולחלץ אותך מכל צרה!

"קל מוציאם ממצרים" – מוציאם בהווה, שבכל שנה הוא מוציא אותך ממצרים – המיצרים הפרטיים שלך...

 

אז איך אני זוכה לזה?

באמת?

עשיר אחד קנה יער ענק, ורצה לכרות את כל העצים ולהכשיר את השטח לבניה. הוא התחיל במלאכת כריתת העצים, עץ ועוד עץ... וזה לא נגמר. הוא הבין שבקצב הזה זה ייקח כמה חודשים ואין לו זמן! חבר טוב יעץ לו עצה, פשוטה וחכמה: "תבעיר את כל היער! אש... תוך כמה שעות כל העצים הפכו לאפר.

 

אש של התלהבות, זה הסוד! האש של ההתלהבות מנקה ומכשירה את הלב לקבל את כל השפע, להבעיר אש של התלהבות, עוד מהבוקר, מהזמן הזה ששורפים את החמץ.

בזמן הזה ששורפים את החמץ והבית שלך נוצץ, פרסת את כל המפות, סידרת את כל הווילונות, יש ריח של פעם בשנה ואת סוגרת חזק את כל החלונות שהעשן של כל השריפות חמץ לא יכנס – תתפללי את הנוסח של ביעור חמץ במילים שלך:

"כל חמץ ושאור שיש ברשותי, שראיתיו ושלא ראיתיו, שביערתיו ושלא ביערתיו, יבוטל ויהא הפקר כעפר הארץ". 

השם יתברך, כל יצר רע שיש בי, מה שאני יודעת שקיים בתוכי ואני יודעת! ומה שאני לא יודעת... יש דברים שאת באמת לא יודעת, שיתבטל ויעלם, שיישרף ויהיה כעפר.

זה זמן ענק לנקות את הלב, את מה שמכבה לי את אש ההתלהבות. יש יצר הרע כזה שתמיד עובד קשה להראות לך כמה רע לך. קוראים לו פרעה, פה רע... רע פה!

תשרפי אותו! תבטלי אותו, ותעשי לך פה סח. כמה השם אוהב אותך! כי באמת, השם יתברך פסח מעל בתי ישראל. הוא פסח, הוא דילג ורקד כביכול, ושמח כל כך: "כאן מתגורר יהודי"... ומעל כל בית יהודי הוא דילג ורקד. וגם מעל הבית שלך, הקדוש ברוך הוא שמח ואומר: "כאן מתגוררים יהודים, יש פה אמא יהודיה ואבא יהודי, וילדים יהודים... וכאן, בבית הזה, ניקו וקרצפו והכינו את הבית כמו ארמון לכבודי...".

בנות, זה פסח! קחי איתך את זה לכל השנה, כי כל השנה השם שמח בך ועושה לך רק טוב, ובאהבה!

רוצי לערוך שולחן, מוקדם, יפה ומהודר. תשקיעי בשולחן של ליל הסדר, וסגולה גדולה לשלום בית לשתף את הבעל ולערוך ביחד אתו השולחן.

ברוב ההגדות של פסח ישנה האיגרת של רבי שמשון מאוסטרופולי. רצוי מאוד לקרוא אותה בערב פסח, וגם את התפילה של קורבן הפסח. הקריאה הזאת היא סגולה לשמירה ולהגנה לכל השנה כולה.

כל הבישולים וההכנות בנחת, בלי כעסים. את מגיעה כמו מלכה ללילה הזה. תתלבשי יפה, כדאי בהיר. להיות יפה, שמחה ומוארת זה סימן טוב לכל השנה.

להרגיש כאילו את יצאת ממצרים, ממש להרגיש שאת מתחתנת, שכבר ילדת, שאת בריאה ושמחה-שמחה. ממש ללוות מהשמחה שלעתיד לבוא. נניח שאת מצפה למשהו – דמייני שהוא כבר קורה, ותרגישי את השמחה.

לא כועסים בליל הסדר, חס ושלום! מי שכועס בליל הסדר – זה סימן לא טוב. אז נכון שעמלת והשקעת והנה, פתאום הכל מתהפך, הנה הילד שפך, וגביע זכוכית נשבר, הנה הקיר שצבענו, כבר כתם... יופי! ברוך השם שיש מי שילכלך, את לא כועסת!

את משתדלת השנה לא לדבר שום שיחת חולין, מהקידוש ועד הסוף (אפילו עם הגיסה שלא ראית הרבה זמן). את מנצלת את הרגעים היפים הגדולים האלה, כי כולנו זקוקות לישועות.

אכילת מצה היא  סגולה גדולה לעשירות, לפרנסה ולרפואה שלימה. המהרי"ל משווה את ליל הסדר לחתונה: כמו שבחתונה מברכים שבע ברכות, כך בליל הסדר מברכים שבע ברכות לפני אכילת מצה. עם ישראל הוא הכלה, וזה זמן חיבור בין ישראל לקדוש ברוך הוא. מצה – ראשי תיבות "מכל צרה הצילני".

יש עניין לשמור מהשאריות של האפיקומן. זו סגולה לשמירה ולשפע, ורבי חיים פלאג'י היה אומר לשמור חתיכת מצה מפסח ולאכול אותה בראש השנה, סגולה לשמירה ולשנה טובה.

מה נשתנה - לתת לילדים לשיר, וכשהם שרים – זו עת רצון לבקש על יראת השמיים שלהם, על ההצלחה שלהם ועל הנחת, ולבקש גם על מי שאין לה ילדים.

עוד זמן שמסוגל לשלום ולאהבה עם הילדים ולכל בקשה, זה הרגע שאליהו הנביא בא, והוא בא!

את קמה עם כולם ופותחת לו את הדלת, ואת מבקשת, פשוט מבקשת מה שאת צריכה. זכרי, יש אנשים שזוכים לראות את אליהו הנביא, ויש אנשים שלא רואים אותו אבל מאמינים שהוא בא. המדרגה של המאמינים היא הרבה יותר גבוהה מאלה שרואים (הצדיק מבעזא).

הכוח הכי חזק של אליהו הנביא הוא מה שנאמר עליו: "הנה אנוכי שולח לכם אל אליה הנביא והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".

אליהו הנביא מחבר בין הורים לילדים.

אם יש ילד שקשה לך איתו קצת, קחי אותו איתך לדלת בחיבוק ותבקשי עבורו ברגע הזה.

והכי חשוב, מצוות הלילה הזה היא להודות ולהודות. אנחנו טובלים את המרור בחרוסת המתוקה: ריבונו של עולם, גם כשיש רגעים מרים – הם תמיד עם מתיקות ואהבה, והכל זה רק לטובה!

לספר בניסי יציאת מצרים. לספר זה מלשון ספיר, ספיר זה זוהר, זה מאיר. כשאת מספרת את גודל הניסים שהשם עשה לישראל במצרים, האותות והמופתים, הניסים על הים וכו' – זה מאיר אליך, זה מאיר עליך, ואותו כוח של נס פועל לך.

נסיים במה שאמר רבי צדוק הכהן מלובלין, וזה מדהים: בליל הסדר אפשר להשיג יותר קדושה ממה שנזכה לעתיד לבוא!

כשיבוא המשיח בקרוב בע"ה יתבטל היצר הרע, ירד אור לעולם: "והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יאיר שבעתיים...". בלילה הזה את יכולה להשיג יותר, וזה הכל תלוי בך, בהכנה, בהתלהבות ובהשתוקקות.

חג שמח לכולן – חגית שירה סויסה.

נשים יקרות, בכל שבוע ביום שני מתקיים שיעור מרתק ומחזק עם הרבנית חגית שירה, בבית כנסת חוני המעגל מול צה"ל 12 בשעה 8:30. בואי לקבל כוח.

תגיות:הרבנית חגית שירהפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה