בריאות ותזונה

איך מטפלים בעייפות? 4 עצות חשובות שיעירו אתכם

יש סיבות שונות לעייפות, עצבנות וחוסר מוטיבציה. אחת מהן נובעת מאורח חיים לא בריא ותזונה לקויה. על פי זיהוי סוג העייפות ניתן להצביע על בעיות שונות בגוף, החל ממחסור ברזל וכלה בחוסר איזון ברמת הסוכר בדם. מתחילים?

  • ה' ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש סיבות שונות לעייפות, עצבנות וחוסר מוטיבציה. אחת מהן היא סיבה נפוצה הנובעת מאורח חיים לא בריא ותזונה לקויה. על פי זיהוי סוג העייפות אצלכם ניתן להצביע על בעיות שונות בגוף, החל ממחסור ברזל וכלה בחוסר איזון ברמת הסוכר בדם.

חשים עייפות, ולא מבינים למה? לתזונה ואורח חיים יש השפעה מכריעה על רמת העייפות שלכם בטווח סקאלה הרחב, לכן חשוב לדעת מה השיוני שקורה אצלכם כיד למצוא את הפתרון לבעיה.

בשיחה עם אתר NetDoctor סיפרה ג'קי לינץ', מטפלת מוסמכת בתזונה, על הגורמים השכיחים ביותר לעייפות, ועל הדרך בה ניתן לטפל בהם

1. תשישות תמידית– רמת ברזל נמוכה בגוף יכולה לתת לכם להרגיש חלשים וחסרי אנרגיה. הברזל מהווה מרכיב חיוני בהמוגלובין, חלבון הנמצא בתאי דם אדומים המספקים חמצן לגוף ומעניקים אנרגיה לשרירים, למוח, לרקמות ולתאי הגוף. סימנים נוספים המעידים על חוסר ברזל הינם חוסר תיאבון, חיוורון, כאבי ראש ושיער שברירי.

כדי להעלות את רמת הברזל בגוף נסו לאכול כבד, יש בו פי 2 יותר ברזל ב-100 ג' ביחס לבשר בקר או כבש. כמו כן נסו לשלב מאכלים העשירים בוויטמין C וגם מזון מן הצומח המכיל ברזל, שמסייע לספוג את הברזל בדם, דוגמת סלט ירוק בשילוב פלפל אדום קלוי וטופו.

יש לציין כי במקרה כזה ראוי להימנע מנטילת תוספי ברזל כשאתם שותים תה או קפה, כיוון שאלו עלולים לפגוע בספיגתו.

2. עייפות ועצבנות – חשים עייפים גמורים, אך המוח עירני ולכן מתקשים להירדם? יכול להיות שלאחרונה שתיתם יותר מדי משקאות המכילים קפאין. כמות סבירה של קפאין יכולה לתת לכם פרץ של אנרגיה, אולם כאשר צורכים יתר על המידה, יכולה להיגרם תלות בקפאיןועלולה להיווצר השפעה שלילית על רמת האנרגיה.

מדובר בסם ממריץ שביכולתו לשבש את מערכת העצבים, וליצור חרדה ועצבנות.

באלו משקאות ניתן למצוא קפאין? קפה, קולה, תה, תה ירוק, משקאות אנרגיה וגם השוקולד מכיל קפאין בדרגות שונות.

ההמלצה היא להחליף את המשקה המוגז בסודה ובו מעט תרכיז פירות, ובממידה והתרגלתם לשתות הרבה קפ או תה, כדאי להמיר חלק מהם בקפה נטול קפאין או בתה צמחים.

3. זיכרון וריכוז נמוכים – אם אתם חשים נטולי אנרגיה מנטלית כדי לתפקד, זה יכול להצביע על מחסור בוויטמיני B מסוימים, ההכרחיים ליצירת אנרגיה בגוף. ירידה בוויטמין B9 (חומצה פולית) עלולה להוביל לאפתיה ולהפחתהה במוטיבציה, כמו כן, חוסר בוויטמין B1 (תיאמין) שייך לעצבנות ולירידה בזיכרון ובריכוז, ואילו רמות נמוכות של ויטמין B12 עלולות להוביל לבלבול ולירידה בזיכרון.

משום שלחץ כרוני וצריכת אלכוהול מורידים את כמות הוויטמינים בגוף, גם אם התפריט מאוזן, אתם עדיין עלולים לסבול מחוסר וויטמינים אלו.

בשל העובדה כי ויטמינים מסוג B מסיסים במים, הרתחת ירקות תוביל לירידה של 40% בכמות הוויטמינים הללו. בנוסף, חשוב לדעת כי ויטמין B12 נמצא רק במזון מן החי, דוגמת ביצים, דגים ובשר – זאת הסיבה שגם תזונה טבעונית יכולה להיות אחראית לזה. 

כדי להשיג ויטמין B מומלץ לאכול מינימום 5 מנות של ירקות כל יום, ואם אתם טבעוניים, שלבו בתזונה מזון כדוגמת דגני בוקר, בהם יש תוספת ברזל. את הירקות השתדלו לאדות ולא להרתיח, זאת כדי לשמר את הוויטמינים בהם.

4. חשים נטולי אנרגיה – אם אתם מרגישים שנגמר לכם הכוח, ושורדים איכשהו את שארית היום, יתכן שהבעיה נובעת מרמת המגנזיום בגופכם. המגנזיום צפעיל את האנזימים שלהם האחריות לייצור אנרגיה בגוף, כך שאם רמת המגנזיום נמוכה, לא תצליחו לקבל אנרגיה נצרכת.

בנוסף, תחושת בגוף של התכווצות שרירים, עצבנות וכאבי ראש אף הם סימנים לרמת מגנזיום נמוכה.

כדי לשהעלות את המגנזיום מומלץ לשלב הרבה עלים ירוקים בתפריט היומי, ולבחור במזון הכולל דגנים מלאים דוגמת אורז מלא או לחם מלא.

תגיות:עייפותקפאין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה