חדשות בריאות

מה הקשר בין ניקיון הבית לתפקודי ריאות? מחקר רשמי חושף

על פי מחקר רשמי שנערך במשך 20 שנה נמצא כי נשים המשתמשות באופן תמידי בתרסיסי ניקוי ובשאר מוצרי ניקיון, סובלות מירידה גדולה יותר בתפקודי הריאות ביחס לנשים שאינן מנקות. "חשוב מאוד שהמסקנות של המחקר הזה יגיעו לכמה שיותר נשים", הבהיר הפרופ'

  • ד' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר שהתפרסם בכתב העת החדש של האיגוד האמריקאי למחלות נשימה נמצא כי נשים המשתמשות באופן תמידי בתרסיסי ניקוי ובשאר מוצרי ניקיון, סובלות מירידה גדולה יותר בתפקודי הריאות ביחס לנשים שאינן מנקות.

6,235 נשים מרחבי אירופה נבדקו במחקר, שנערך באוני' ברגן בנורווגיה. בתחילת המחקר גיל הנשים הממוצע היה 34, כאשר המחקר נערך במשך תקופה של 20 שנה.

לדברי פרופ' ססיל סוואנס, רופא בכיר במרכז האוני' של בריאות בינלאומית בנורווגיה, שהוביל את המחקר: למרות שבשנים האחרונות אנחנו יודעים יותר ויותר על ההשפעות קצרות הטווח של חשיפה לכימיקלים כימיים על אסתמה, חסר לנו הידע של השפעת אותם כימיקלים לטווח הארוך".

"בחרנו לעשות את המחקר כי החשש שלנו הוא שהכימיקלים שבחומרי הניקיון עלולים לגרום לנזק קבוע לדרכי הנשימה ושהחשיפה הממושכת אליהם יכולה להאיץ את קצב הירידה בתפקוד הריאות שמתרחשת עם הגיל", הסביר.

תוצאות המחקר העלו כי אצל נשים שניקו את הבית התרחשה מדי שנה ירידה של 3.6 מ"ל במהירות האוויר שננשף בשנייה, זאת בהשוואה לנשים שלא ניקו את בתיהן. אצל המשתמשות בשואבי אבק נמצאה ירידה של 3.9 מ"ל, ביחס לנשים שלא השתמשו בהם.

בנוסף, גם בנפח הנשיפה המקסימלי – כלומר, כמות האוויר הכוללת שיכול אדם לנשוף בכוח,  נרשמה ירידה של  4.3 מ"ל בשנה אצל הנשים שניקו את הבית לעומת הנשים שלא, וב־7.1 מ"ל בשנה אצל העובדות במשק בית, לעומת נשים בעוסקות בשאר מקצועות.

החוקרים השוו את  הירידה המואצת בתפקוד הריאות בקרב נשים העובדות במשק בית כמקצוע לאדם שעישן קופסת סיגריות במשך 20 שנה באופן יומיומי.

על פי השערת החוקרים, את הירידה בתפקוד הריאות יש לקשר לגירוי שגורמים רוב חומרי הניקוי לריריות של דרכי הנשימה, שמובילים במהלך הזמן לשינויים מתמשכים בדרכי הנשימה. 

ומה המצב בקרב גברים שעסקו בניקיון? אצלם המחקר לא מצא ירידה גדולה יותר בתפקודי הריאות שלהם ביחס לגברים שלא ניקו. לזה החוקרים לא מצאו סיבה.

כמו כן, החוקרים לקחו בחשבון כי במהלך המחקר ישנם גורמים מתערבים שאולי יטו את התוצאות, כגון רקע של עישון או משקל: "חשוב מאוד שהמסקנות של המחקר הזה יגיעו לכמה שיותר נשים, שיבינו שבטווח הארוך שימוש בחומרי ניקוי שמכילים כימיקלים עלול בסבירות גבוהה לגרום לנזק משמעותי למדי לריאות שלהן", הדגיש פרופ' סוואנס. "הכימיקלים האלה הם בדרך כלל מיותרים. סמרטוט מבד ומים הם יותר ממספיקים כדי לנקות".

תגיות:ניקיוןבריאותנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה