חדשות בעולם

סערה בעקבות "חוק השואה" בפולין: עימות בין חברי הכנסת לשגרירות

הצעת חוק בפולין אסרה על השימוש במונח "מחנה השמדה פולני" ואוסרת להטיל על המדינה אחריות על מעשי הנאצים בשואה. העונש: מאסר. לפיד גינה, השגרירות לא נשארה חייבת, והדבר הוביל למתיחות בין המדינות

  • י"ב שבט התשע"ח
אושוויץ (צילום: פלאש 90)אושוויץ (צילום: פלאש 90)
אא

יום השואה הבינלאומי שחל בסוף השבוע גרר לא מעט כותרות בנוגע למידת הסיוע לניצולים, והוביל לגינויים ברחבי העולם. ויכוח חריף שפרץ בסוף השבוע ברשת החברתית, בנוגע להצעת חוק בפולין, הוביל למתיחות גדולה בין המדינות. על פי הצעת החוק שאושרה בפרלמנט הפולני, לא ניתן יהיה להשתמש במונח "מחנה השמדה פולני". כמו כן, החוק מכחיש את הקשר הפולני לשואה ואמירות שיש בהן הטלת אחריות על המדינה לפשעים נגד האנושות שביצעה גרמניה הנאצית יהיו בגדר פשע, והעונש עליהן יהיה עד שלושה שנות מאסר. בעקבות החוק, ח"כ יאיר לפיד הגיב בזעם ושגרירות פולין לא נותרה חייבת, במה שהתגלגל לגינויים בכנסת, החל מראש הממשלה ועד לחברי הרשימה המשותפת.

"אני מגנה בכל תוקף את החוק החדש שעבר בפולין המנסה להכחיש את מעורבות אזרחים פולנים רבים בשואה", כתב לפיד. "אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד. היו מחנות השמדה היו מחנות מוות פולניים, ואף חוק לא ישנה זאת". בשגרירות פולין זעמו על הפוסט של לפיד והגיבו: "ח"כ לפיד היקר, ראה את ההצהרה מתאריך יוני 2017 על 'מחנות ההשמדה הפולניים', הגוף המפורסם ביותר לקידום חינוך השואה. ההצהרה: 'האמת הנוראה של השואה שהוגדרה כרצח המוני של היהודים בידי הנאצים ובעלי בריתם ובהכרה בהשמדת היהודים על ידי הנאצים ושותפיהם במלחמת העולם השנייה. הברית הבין לאומית לשואה (IHRA) מבקשת להצהיר כי היא תומכת בהתנגדותה של ממשלת פולין לשימוש המילים 'מחנות המוות הפולניים' או 'המחנות הפולניים'. את המחנות ואתרי הרצח שהקימה גרמניה הנאצית על אדמת פולין הכבושה. אנו קוראים להפסיק להשתמש במונח הזה בשיח ובפרסומים". בשגרירות זעמו על תגובת לפיד והוסיפו: "הטענות הבלתי מבוססות שלך מראות עד כמה יש צורך בחינוך על השואה, אפילו כאן בישראל. בנוסף הבהירו כי "הכוונה של הצעת החוק הפולנית היא לא לטייח את העבר, אלא כדי להגן על האמת נגד השמצות כאלה". לפיד, כמובן, לא נשאר חייב: "אני בן לניצול שואה, סבתא שלי נרצחה בפולין בידי הגרמנים והפולנים, אני לא צריך חינוך על השואה ממך, אנחנו חיים עם התוצאות כל יום בזיכרון הקולקטיבי שלנו, שהשגרירות שלכם תוציא הודעת התנצלות מיידית". השגרירות: השיבה: "איך זה קשור לעובדה שמחנות המוות של מלחמת העולם השניה היו נאצים גרמניים ולא פולניים? זה חסר בושה".

בעקבות הוויכוח, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להגיב על החוק החדש: "החוק מופרך, אני מתנגד לו בתוקף. אי אפשר לשנות את ההיסטוריה, ואסור להכחיש את השואה. הוריתי לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עוד הערב עם ראש ממשלת פולין, ולהביע בפניו את עמדתי הנחרצת נגד החוק".

שר האוצר משה כחלון הגיב גם הוא החריפות ואמר: "החלטת הפרלמנט הפולני היא אומללה והזויה. יש אמת היסטורית אחת, חזקה ומוכחת והיא כוללת בתוכה את זוועות הצורר הנאצי ואת המסייעים בידו, בהם גם פולין. אף אחד לא יצליח להכחיש את זכרון השואה, על אחת כמה וכמה ביום השואה הבינלאומי".

משרד החוץ פרסם אף הוא הודעת גינוי במוצאי השבת. "ישראל מתנגדת להצעת החוק ומבקשת מממשלת פולין לתקנה, לפני המשך קידום החקיקה", לשון ההודעה. "שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זכרון יקיריהם שנספו בתופת". אגב, גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה גינה את החוק טען כי "הכחשת שואה היא הכשרה של הרגעים האפלים ביותר בהיסטוריה. רק הכרה עמוקה בעוולות העבר היא ערבון לקדושת החיים בעתיד". שר החינוך נפלתי בנט הורה להקצות כשעתיים בשבוע ללימוד השואה. "אני קורא לממשלת פולין לסגת מהצעת החוק שמביישת את זכר השואה ואת מערכת היחסים בין המדינות".

תגיות:השואהפולין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה