בריאות ותזונה

האם ילדכם צורכים סידן כנדרש? כך תוכלו לדעת זאת

הסידן מהווה רכיב חיוני בשלבי הגדילה של ילדכם מסיבות שונות – מהן ההשלכות של מחסור בסידן, ומהי הדרך לגלות האם הם אכן צורכים את המינרל החשוב בכמות הדרושה להתפתחות תקינה

  • ו' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא מעט הורים בטוחים כי הם יודעים מה מומלץ לכלול בתפריט היומי של ילדיהם על מנת לשמור על בריאותם, אולם מיעוטם מודעים לרמת ההשפעה של התזונה על ההתפתחות ועל ההשלכות הנובעות מהחסרה של אותם מרכיבים בתפריט.

אחד המינרלים הקריטיים ביותר הינו הסידן. בהתאם להמלצת משרד הבריאות, על ילדים בגילאי 4-8 לצרוך כ-1,000 מ"ג סידן מדי יום. אצל המתבגרות הכמות עולה ל-1,300 מ"ג ביום.

 שימו לב, הורים, לתת לילדכם את המנה המומלצת. מדוע? להלן ההשפעות הנובעות בגין מחסור בסידן בגוף:

1.יותר סיכון להשמנת יתר – ישנם מחקרים רבים המזהירים מפני תופעת ההשמנה בשל בעיות בריאותיות שהיא מביאה איתה בטווח הקצר והארוך. ההסתדרות הרפואית בישראל פרסמה בשנת 2015 הנחיות לצמצום התופעה המדאיגה. בין ההמלצות שניתנו כדוגמת הקפדה על ארוחת בוקר מסודרת, אכילת פירות וירקות והפחתה בשתייה ממותקת, הופיעה גם הנחייה על הקפדה על תזונה עשירה בסידן, כיוון שלמינרל זה יש תפקיד חשוב בוויסות קצב "שריפת" תאי השומן שבגוף.

2. שיניים וציפורניים פגועות – בתוכך השיניים והציפורניים ישנו סידן, וכאשר יש מחסור בברזל אחד הסימנים המקדימים יתבטא, ככל הנראה, בפגיעה בהן. הגוון ייהפך לצהוב יותר, ויתכן ריבוי עששת. אצל ילדים ייתכן עיכוב בצמיחת השיניים הקבועות, ואילו ציפורניים בגוף שלא צורך סידן יהיו חלשות.

3. פגיעה חוזק השלד ובגדילה – על פי מחקר קליני שנערך בביה"ח 'אסף הרופא', נמצא כי מחסור בסידן אינו מיטיב עם הגדילה ובריאות השלד. בהתאם לממצאים שפורסמו בשנת 2014, בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי בני 20 שלא צרכו מוצרי חלב בשל אלרגיה לחלב אינם מממשים את פוטנציאל הגדילה שלהם, וכי צעירים אלו היו נמוכים ב-4 ס"מ בממוצע מההורים שלהם שצרכו לאורך כל חייהם מוצרי חלב. יתר על כן, עצמותיהם היו במצב בריאות ירוד ואף חלקם גילו אוסטאופורוזיס למרות גילם הצעיר.

4. פגיעה באיכות השינה – אף כאן יש לסידן תפקיד חשוב בתקינות השינה כיוון שמחסור בסידן יכול להגביר סיכון לאינסומניה (נדודי שינה). על פי מחקר שפורסם בכתב העת Neurology עלה כי לסידן תפקיד חיוני בוויסות מחזורי השינה, ובמחסור בו תיתכן שינה לא רציפה, ופגיעה בשנת ה-REM, השלב העמוק ביותר בשינה.

אם כן, כיצד נדאג לילדנו לצרוך סידן בכמות הרצויה?

בשנת 2016 פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בהם נמצא כי כ-60% מצריכת החלב היומית מגיעה ממוצרי חלב. הגבינה הצהובה מכילה את כמויות הסידן הגבוהות ביותר(700 מ"ג סידן ב-100 ג'), פי 7 מקוטג', חלב, וגבינה לבנה. על כן מומלץ להרגיל את הילדים במאכלים אלו. שיהיה לבריאות.

תגיות:סידןבריאותילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה