דיכאון וחרדות

זה לא צחוק: איזו עיר מובילה במספר התושבים הסובלים מדיכאון?

נתונים מדאיגים: על פי מידע שמסרו קופות החולים ובתיה"ח בארץ נמצאה עלייה של כ-50% בעולם בסובלים מדיכאון וחרדה, מתוכם 4.6% סובלים בישראל. ומה העיר המובילה בצריכת נוגדי דיכאון?

  • ה' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תופעה: בהתאם לדיווח קופות החולים ובתיה"ח בארץ, יותר ישראלים נוטלים כדורים למניעת חרדה ודיכאון מאשר בימים עברו. ישנה עלייה בעשרות אחוזים בקבלת מרשמים לתרופות אלו אצל מטופלים, כאשר בין השנים 2013-2016 חל זינוק בשימוש בתרופות נוגדי דיכאון ב-13%. כל תושב עשירי בת"א צורך את הכדורים.

בהתאם לנתוני ארגון הבריאות העולמי, בשנים 1990-2015 עלו מספר הסובלים מדיכאון בכ-50% בעולם כולו, לעומת זאת, בישראל היו כ-342 אלף איש בשנת 2015 הסובלים מדיכאון. כלומר, מדובר בכ-4.6% מהאוכלוסיה. ועוד, כ-207 אלף איש סובלים מחרדה, כלומר 2.8% מכלל האוכלוסיה.

"אם פעם היה צורך במרשם מפסיכיאטר כדי לקבל תרופה כזאת, היום מי שבעיקר כותב מרשמים כאלו הם לא הפסיכיאטרים, אלא רופאי המשפחה", מסביר הפסיכיאטר, ד"ר אילן טל, "הם רואים בטיפול הזה משהו נורמטיבי וקונבנציונלי".

לדבריו של ד"ר טל: "אנשים שטסים יותר לחו"ל או חיים ברווחה כלכלית גדולה יותר, הם לא בהכרח מאושרים יותר. האושר קשור למשמעות בחיים, לא לממון. עוד כסף יכול לאפשר לנו עוד חוויות שיגרמו לנו לשמחה, אבל לא לאושר. אנחנו חברה יותר מרוגשת אבל פחות מאושרת. כאשר הריגוש שלנו חסר משמעות — האושר פשוט לא גדל. רוב המחקרים מראים שדברים מאוד מהנים יכולים להסב כמות פחותה של אושר, ויש דברים שהם פחות מהנים אבל מסבים אושר רב, כמו ילדים או קריירה".

עו"ד אור סדן, היועץ המשפטי של התנועה לחופש המידע, מסר: "הקופות נענו לבקשות חופש מידע והנתונים מעידים על שימוש הולך וגובר בתרופות נגד חרדה בקרב הציבור בישראל. קופות החולים מחזיקות במידע רב על כלל האוכלוסייה בישראל, מידע שחייב להיות זמין לרשות הציבור. מידע כזה הוא ראי למצב הבריאותי שלנו, והוא מהווה גם בסיס איתן לשיח ציבורי ולמחקרים בתחומים שונים. אנו מעריכים את שיתוף הפעולה של הממונים על יישום חוק חופש המידע בקופות החולים, באיסוף ובמסירת המידע".

לצפייה בהרצאה מאת הרב זמיר כהן: "עצבות ודיכאון - איך יוצאים מזה?"

 

תגיות:דיכאוןחרדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה