לאישה

תמר רוזן: "אמרתי לקב"ה: ’בסדר, אני מוותרת על מופע, רק תן לי להתחתן בבקשה"

תמר רוזן עברה חיפוש ארוך אחרי האמת ואחרי זוגיות עד שהגיעה למקום בו היא נמצאת היום: אם שומרת מצוות לארבע בנות – כשדווקא מהמקום הזה יוצא לאור המופע שתמיד חלמה עליו

  • ט"ו טבת התשע"ח
בעיגול: תמר רוזן (צילום רקע: shutterstock)בעיגול: תמר רוזן (צילום רקע: shutterstock)
אא

'מלח הארץ', כך מגדירה תמר רוזן את הבית בו גדלה בראשון לציון. בית ערכי, משכיל – וחילוני לחלוטין. "התגייסתי לצבא, הייתי קצינה מצטיינת, ולאחר מכן התחלתי לימודי משחק בניסן נתיב", היא מספרת. "סיימתי בהצטיינות ועבדתי כמה שנים בתחום, אבל הצורך לחפש משמעות לחיים היה חזק מהצורך שלי לשחק, וכך עזבתי לתקופה את עולם הבמה והתפרנסתי מחברה להפקת אירועים שהקמתי".

בשלב מוקדם בחיפושים הרוחניים שלה, היא אומרת, היא כבר הבינה שיש בורא עולם, יש נשמה, ויש באדם פנימיות עמוקה הרבה יותר מהדמות החיצונית. "החיפוש שלי היה איך לחיות עם האמיתות הללו ולהיות איתן בקשר תמידי. למדתי מדיטציה באופן מעמיק, למדתי טיפול אלטרנטיבי, חיפשתי אורח חיים נכון בכפר...ברוך השם שלא התחתנתי אז כי זה נתן לי מנוע להמשיך לחפש. כי אם הכל כל כך יפה, מה לא עובד בשבילי?"

בדרך שלה, היא אומרת, היו תחנות רבות שמאפיינות מחפשים רוחניים. "יש אנשים שפוגשים את התורה והמצוות בגיל צעיר וישר קופצים למים. לי היה צורך להכיר היטב קודם את הנפש שלי, ושמירת המצוות, כשהגעתי אליה – כבר היתה ממקום מחובר לעצמי".

ההיכרות שלה ליהדות התחילה בבית הספר למשחק, כאשר אחת המורות במקום התחילה לחזור בתשובה. ('היום היא מביימת את ההצגה שלי'...) "אצלה הייתי, בפעם הראשונה בחיי, בסעודת שבת. זה גרם לי להתחבר באפן מיידי לסעודת השבת וללימוד תורה. קיבלתי במתנה את הספר 'דרך השם' של הרמח"ל וכשקראתי אותו הרגשתי פשוט: 'וואו, איזה טקסט מחייה נפשות'...אבל לא היה לי כוח לקחת עלי את כל החבילה. התחברתי לדעת היהודית, אבל לא לטכניקה. אחר כך במשך שנים רבות הסתובבתי המעגלים חברתיים של אמנים עם נפש רוחנית והכרה בדרך היהודית, אבל רק ברמה הרעיונית, התיאורטית. התחנה המשמעותית הבאה, עם זאת, היתה כשחזרתי לתל אביב והתחלתי ללמוד אצל הרב יובל אשרוב. היה משהו בלימוד אצלו שסגר לי את כל הפינות. סוף סוף הבנתי איך התיאוריה מתרגמת למצוות, ואיך כל העבודה הרוחנית תלויה בהן. בדת אתה אינסופי, אבל כדי לחיות אתה חייב כלים. והמצוות הן הכלים הללו.".

באותה תקופה עברה תמר להתגורר בשכונת נווה צדק, שבה נמצא בית כנסת מיוחד של בעלי תשובה. היא התחילה להגיע לתפילות, והרגישה שקרה לה נס: "לראשונה, נפתח לי החיבור לתפילה. פשוט התמגנטתי למקום".

תמר התחילה לשמור תורה ומצוות בגיל 37. אז, היא עוד היתה רווקה. "כל השנים חיפשתי זוגיות, ושלוש שבתות אחרי שהתחלתי לשמור שבת הכרתי את בעלי, שכבר היה במסלול התחזקות כמה שנים". במסלול ההיכרות הזו עוד היתה פרידה וחזרה, ורק לאחר שנה וחצי הם התחתנו. מאז נולדו להם ארבע בנות. "הכל מתנה משמיים. בגיל 44 ילדתי את הבת הרביעית. מה הוביל אותי לזה? אמונה בלי פחד. מבחינתי, אנחנו מעל הטבע, ובזכות היהדות אני רואה מציאות מחוץ לזמן".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

דווקא שם, מהמקום החדש שלי כאם שומרת מצוות, תמר חזרה לבמה. בין הלידות של הבנות, נולד גם המופע התיאטרלי-מוזיקלי שלה, 'הלב מוכן לך'. "כל השנים ניהלתי מין יומן מסע של שירים והגיגים – זה משהו שבית הספר ניסן נתיב מאד נטע בי. עודדו שם יצירתיות בכל התחומים, וכך גיליתי שאני גם זמרת וכותבת, לא רק שחקנית".

כמה פעמים היא ניסתה להפוך את המילים והלחנים שלה להופעה – בלי הצלחה.  "ניסיתי לעשות מזה משהו כמה פעמים, אבל השם לא אפשר לזה לקרות. אני זוכרת שאמרתי בשלב כלשהו, 'בסדר, השם, אני מוותרת, רק תן לי להתחתן'. אבל כמה חודשים אחרי שהבת הבכורה נולדה הרגשתי פתאום שאני הולכת להוציא את ההגיגים הללו לאור במסגרת מופע לנשים. פניתי ליפה גירש – מורתי לשעבר שחזרה בתשובה, וכיום אנו חברות באותה קהילה – והיא אהבה מאד את החומרים".

המופע של תמר, 'הלב מוכן לך' לוקח את הצופים לטיול בין התחנות בהן עובר אדם בדרכו להגשמה ומדועות עצמית. "המופע נשען על המסע שלי, אבל הדגש הוא פחות על הסיפור האישי מאשר על הלך הנפש של המחפש. יש תחנות שכל מחפש ממוצע עובר: הבום שגורם לך לצאת לדרך, האורות הגבוהים, ההתרסקות, ואחריה – בניית הכלים האמיתיים, ובירור כיצד אני בונה את עצמי מתוך הגדרה עצמית שלי. ההצגה של המסע הזה היא מוזיקלית, תיאטרלית, ותנועתית".

בראשיתו יצא המופע לאור לפני שלוש שנים בפורמט לקהלים קטנים וביתיים, בעיקר מרכזי קירוב למיניהם. "לשמחתי היו תגובות חיוביות, ובין לבין היו גם עוד שתי לידות...ואז, לפני שנה, הגשתי למפעל הפיס בקשה למלגה להרצת הצגה, זכיתי במלגה וכך יכולנו לשדרג את המופע. שדרגנו את המוזיקה, הוספנו נגנית, ויצאנו לקהלים גדולים יותר. בר"ח כסלו היתה הצגה ראשונה בבית מזא"ה בירושלים, הקהל נמנה על המגזר החרדי, אבל הנשים הגיבו בהתלהבות גדולה. מחר, ה-3 בינואר, המופע יעלה גם ב'צוותא' בתל אביב". בינואר".

כלומר, את כבר לא מכוונת את המופע רק לבעלות תשובה.

"נכון. קהל היעד הוא באמת רחב. זה מופע המיועד לכל אישה שרוצה אמת, לא משנה מאיפה היא מגיעה".

איך את מסבירה את העובדה שפרצת על הבמה רק אחרי החזרה בתשובה?

"זה נראה לי פשוט מדהים. כל אמן הוא בעל השפעה, ואני שמחה שהשם שהוא המלך לא וויתר לי עד שאבוא להשפיע על ציבור רק בשם האמת לאמיתה".

ליצירת קשר עם תמר רוזן: lizatamar@gmail.com

תגיות:מופעזוגיותנשיםשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה