כתבות מגזין

ד"ר מוטי קידר: "המוסלמים מנסים לשכנע את העולם שאין קשר יהודי לירושלים"

בעקבות העימות המוצלח שלו עם שייך מוסלמי בתוכנית ששודרה ב'אל ג'זירה', ד"ר קידר מספר בריאיון מיוחד על התוכנית, על הלך הרוח בעולם הערבי בשאלת ירושלים, ועל ההשלכות הצפויות להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים

  • ג' טבת התשע"ח
ד’’ר מרדכי קידר (צילום: מתוך הסרטון)ד’’ר מרדכי קידר (צילום: מתוך הסרטון)
אא

את הסרטון בו מתעמת המזרחן מוטי קידר עם שייך ערבי, עימות ששודר ברשת הטלוויזיה הערבית אל-ג'זירה, נראה שכבר כמעט כולם ראו. בעימות מטיח קידר, הדובר ערבית מושלמת, כי המוסלמים ולא היהודים הם אלה שאין להם שום קשר לירושלים. "היינו בירושלים לפני יותר מ-3000 שנה כאשר אבותיהם של המוסלמים היו שותים יין ואלכוהול, קוברים בנות בעודן בחיים ועובדים אלילים. אנחנו בירושלים עבדנו את האל האחד והיחיד בזמן שאתם סגדתם לפסלים במדבר הערבי!", הוא הטיח בשייך.

הסרטון הזה, עם זאת, אינו דבר יוצא דופן עבור קידר, שמחזיק בדעות לא שמאלניות בעליל ועל אף זאת הינו אורח תדיר בתוכניות רדיו וטלוויזיה המשודרות בעולם המערבי.

ד"ר קידר, למה אל ג'זירה, רשת ערבית, מזמינה בכלל מרואיין ישראלי?

"אל גז'ירה הוא ערוץ שלמעשה מקיים ג'יהאד תקשורתי נגד ישראל. המטרה שלו היא להפיל את המשטרים הערביים המתונים יותר ולכונן בכל מדינה ערבית משטר של האחים המוסלמים. עם זאת, הם מנסים להיראות כמו כלי תקשורת אובייקטיבי לגיטימי, ולכן הם מביאים מידי פעם מרואיינים ישראלים. בדרך כלל מדובר באנשים כמו יוסי ביילין או גדעון לוי, שלא ממש מיצגים את הישראלי הממוצע".

ואיך הגעת לתוכנית 'הכיוון ההפוך'?

"בתוכניות שאל ג'זירה מפיקה בעצמה יש עלי חרם. לפני עשר שנים הופעתי בערוץ אל ג'זירה בתוכנית של המגיש הראשי. היה אז זעם ברחוב הערבי על החלטה של ישראל לבנות באחת השכונות בירושלים, ואני אמרתי להם שאנחנו היינו שולטים בירושלים כשהם עוד היו עובדי אלילים. הם התרגזו עלי כל כך, שהחליטו לא להזמין אותי יותר. אבל התוכנית שהופעתי בה הפעם – היא לא מופקת על ידי אל ג'זירה. זו תוכנית של מפיק חיצוני ואל ג'זירה קונה אותה כמות שהיא. המפיק הוא לאומן ערבי שונא ישראל, אבל מה שבאמת חשוב לו זה הרייטינג. הוא אוהב ליצור עימות צעקני, שבו לפעמים המתעמתים אפיל קמים ומתחילים להכות זה את זה. זו התוכנית הכי פופולארית שמשודרת באל ג'זירה".

לעימות בסוגיית ירושלים גויס קידר בצד הישראלי, כשמולו עומד שייך סורי, שאת עמדותיו מגדיר קידר כ: 'משהו בין חמאס לאל קעידה'. "הוא הגיע עם דפים כתובים של נאום, והוא פשוט הקריא שקרים וכזבים בזה אחר זה. למשל, שאין שום ארכאולוגיה יהודית שמוכיחה על קשר בין העם היהודי וירושלים. לי היו כמה מונולוגים ומשפטים שהכנתי מראש, אבל בהחלט חלק מהדברים נאמרו גם בלהט הרגע. היה חשוב לי להוכיח שהשייך הזה אינו אלא קשקשן רמאי, וגם לא חכם במיוחד. המנחה גם התערב כמה פעמים, ולטובתי. כשהשייך דיבר על מסירות הנפש למען ירושלים, למשל, הוא אמר לו בציניות שכל מה שקרה עד עכשיו זה שנשלחו לישראל שלושה טילי טוויטר וארבע פצצות פייסבוק...כלומר, הערבים לא עושים באמת משהו למען ירושלים, רק מקשקשים ברשתות החברתיות".

צפו בד"ר קידר מספר על העימות באל ג'זירה מול השייך הסורי:

זה שהסרטון הפך ויראלי בישראל זה לא ממש מפתיע, אבל מה היתה התגובה בעולם הערבי?

"עד עכשיו פורסמו עשרות מאמרים כתגובה לעימות הזה. הם קורעים אותי, כמובן, אבל גם את אל ג'זירה שבכלל הרשו לי לדבר. ברשתות החברתיות, עם זאת, אני רואה גם תגובות כמו 'הנבלה הציוני הזה צודק'. יש ערבים שיודעים שלמרות שהם לא אוהבים את מה שאני אומר אני לא משקר. מצד שני, כמובן, קיבלתי גם הרבה קללות נגדי ונגד אמא שלי..."

בעצם אמרת בעימות הזה שאלה המוסלמים שאין להם שום קשר לירושלים.

"נכון. ירושלים לא מוזכרת בכלל בקוראן. הם טוענים ש'אל אקצא' של הקוראן הוא ירושלים, אבל המחקר ההיסטורי מוכיח שמדובר במקום בערב הסעודית. רק כשפרצה מלחמה באזור הזה אחרי מותו של מוחמד חיפשו המאמינים מקום חילופי לחגוג בו את חגם ובחרו בירושלים, שכבר היתה מפורסמת בעולם כעיר קדושה ליהודים ולנוצרים".

איך ייתכן שהמוסלמים ממשיכים להכחיש את הקשר היהודי לירושלים למרות הממצאים הארכיאולוגים?

"הם יגידו לך שכל ההוכחות הארכאולוגיות הללו הן זיוף אחד גדול. ואי אפשר לומר שהשקרים הללו לא מצליחים להם: הם הצליחו לגדל דור שלם להאמין שכל הציונות היא זיוף ומעולם לא היו יהודים בארץ ישראל או בירושלים. מבחינתם היו כאן רק בדואים נוודים..."

העימות שנערך בין קידר והשייך הסורי נערך בצילה של החלטתו של נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ להכיר רשמית בירושלים כבירתה של ישראל ולהתחיל בהעברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים. ההחלטה הזו, אומר קידר, עוררה זעם רב ורגשות קשים בעולם המוסלמי, שכן בעיניהם הצהרה זו מרחיקה אותם מחלומם על השמדת המדינה היהודית. למרות זאת, קידר לא צופה בעיות לטווח הארוך בעקבות החלטת טראמפ.

"כל הסיפור הזה יישכח עוד כמה שבועות. גם כשטראמפ יעביר בפועל את השגרירות – יהיה שבוע אחד של הפגנות, וזהו. סביר שבמקרה כזה גם מדינות אחרות יתחילו להעביר את השגרירויות שלהם, ובכלל כבר זה לא יראה כמשהו יוצא דופן. הבעיה היא באו"ם, שם יש שלושים מדינות מוסלמיות שמצביעות כגוש אחד כנגד כל עניין ישראל. ויש גם את קטאר ששופכת כסף על קידום הנושא של המלחמה למען ירושלים".

היו דיבורים על כך שההחלטה תפגע בקשרים העדינים בין ישראל וסעודיה.

"סעודיה התבטאה נגד ההחלטה כי אין לה ברירה. היו שמועות בעולם הערבי כי טראמפ התייעץ עם הסעודים לפני ההכרזה והם לא התנגדו. הם היו חייבים, לפיכך, לגנות את ההחלטה בפומבי. אבל האמת ששיתוף הפעולה שלהם עם ישראל יישאר אותו דבר, ושהם לא באמת מצטערים על מה שטראמפ עשה. אסור לשכוח שמבחינתם ירושלים היא פשוט תחרות בלתי רצויה למכה..."

אחת הסיבות שיכולת להופיע בהצלחה כזו באל ג'זירה זו הערבית השוטפת שלך. אתה לא מרגיש שחסרים לישראל אנשי הסברה דוברי ערבית?

"בהחלט. אני יכול לומר שאני מופיע הרבה בכלי תקשורת ערביים ואפילו פלשתינים כי הם רוצים לדעת מה חושב הימין הישראלי, ורוצים לשמוע את זה ישר מפי הסוס. ובאמת אין יותר מידי ישראלים שמדברים ערבית כמו שצריך. הצרה היא שיש בארץ הרבה התנגדות ללימודי ערבית, מה שלא מוצדק בעיני. הרבה ספרי קודש חשובים כמו חובות הלבבות, הכוזרי, וחלק מספרי הרמב"ם נכתבו במקור בערבית, ואני יכול להעיד שאפשר להבין אותם בצורה הטובה ביותר כשקוראים אותם בשפת המקור..."

תגיות:פלסטיניםעימותהסברה ישראליתד"ר מרדכי קידר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה