פרשת ויצא

פרשת ויצא: יש אלוקים במקום הזה

אצל יעקב התורה מדגישה גם את לשון ה"יציאה" וגם את לשון ה"הליכה". מה אנחנו לומדים מיציאתו של יעקב ומדרכו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ידועים דברי הרמב"ן, שכל מה שאירע לאבות האומה, סימן הוא לבנים ולדורות הבאים: "אומר לך כלל, תבין אותו בכל הפרשיות הבאות בעניין אברהם יצחק ויעקב והוא עניין גדול, הזכירוהו רבותינו בדרך קצרה ואמרו, כל מה שאירע לאבות סימן לבנים. ולכן יאריך הכתובים בסיפור המסעות ושאר המקרים, ויחשוב החושב בהם כאילו הם דברים מיותרים אין בהם תועלת, וכולם באים ללמד על העתיד" (רמב"ן פרשת לך לך, י"ב, ו').

לימוד לעומק של כל "סיפורי" האבות הוא בעצם "מפה" להבנת מציאות החיים שלנו כיום, במישור הכללי ובמישור האישי.

*

רבקה רוצה להציל את יעקב מפני חרבו המונפת של עשיו, ולשם כך היא מצווה עליו לברוח לחרן: "וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי וְקוּם בְּרַח לְךָ אֶל לָבָן אָחִי חָרָנָה" (בראשית כ"ז, מ"ג). רבקה משתמשת בלשון "ברח". גם ההפטרה של פרשתנו פותחת במילים: "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם" (הושע י"ב, י"ג).

מעניין לראות, שכשפרשתנו מתארת את יציאתו של יעקב, היא איננה משתמשת במונח "בריחה": "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה" (בראשית כ"ח, י'). יעקב יוצא, יעקב הולך, אולם לא מוזכר שהוא בורח או נס על נפשו.

יותר מכך, הפעם הראשונה שהתורה מספרת על מישהו שהלך לישון באופן "מאורגן", היא אצל יעקב – "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כ"ח, י"א). יעקב לקח מאבני המקום כדי לשים מראשותיו, חלם חלום והקיץ משנתו ("וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ" – כ"ח, ט"ז). התורה מספרת על אדם הראשון ועל אברהם אבינו שנפלה עליהם תרדמה. תרדמה זוהי שינה זמנית או כפויה (לדוגמא, כשמישהו נרדם על הספה אומרים – הוא נרדם על הספה. כשאדם הולך לישון באופן מסודר אומרים – הוא הלך לישון. גם המילה "וייקץ" – או יקיצה, משמעותה יקיצה טבעית כאשר אדם ישן מספיק והגוף מרגיש שהוא מסוגל להתעורר ולתפקד בשנית).

נמצאנו למדים, שיעקב יצא, הלך ואפילו ישן, אולם לא מוזכר שהוא ברח.

הזכרנו בעבר את דבריו הנפלאים של ה"בית הלוי" על המילים: "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה" (בראשית כ"ח, י'), שבפסוק מוזכר שתי לשונות – יציאה והליכה. מה ההבדל בין "יוצא" ל"הולך"?

ה"בית הלוי" מבאר כך. ישנן שתי סיבות עיקריות הגורמות לאדם ללכת ממקום אחד למקום אחר. גורם אחד הוא עצם היציאה מהמקום הראשון, בגלל סיבה כלשהי המכריחה אותו לצאת משם, למשל – איום על חייו, שלא משנה לאדם לאן ילך, העיקר לא להישאר היכן שהוא כעת. הגורם השני הוא לא עצם היציאה והעקירה מהמקום הראשון, אלא ההגעה למקום השני, משום שהוא צריך להיות במקום השני לרגל עיסוקיו או עבור כל סיבה אחרת.

אצל יעקב התורה מדגישה גם את היציאה וגם את ההליכה, משום שקיימות שתי סיבות שונות להליכתו של יעקב. עצם היציאה, על פי עצת רבקה אמו, אשר נודע לה על כך שעשיו חפץ להורגו, ומבחינת רבקה העיקר שיעקב ייצא מביתה ופחות חשוב להיכן ילך, בבית הוא לא יכול להישאר. סיבה נוספת היא ציוויו של אביו יצחק, שלא ידע על כך שעשיו רוצה להורגו והוא ציווה עליו ללכת לארם כדי לקחת אישה מבנות לבן (כ"ח, א') ללא קשר לעניין עם עשיו. אם כן, אצל יעקב, גם עצם היציאה הייתה תכלית בפני עצמה בגלל ציווי אמו והאיום על חייו, וגם ההליכה לארם הייתה תכלית בפני עצמה, כדי לקחת משם אישה בציווי אביו. אלו דבריו של ה"בית הלוי".

ניתן אולי להוסיף ולומר, שיעקב מלמד אותנו דבר נוסף וחשוב מאין כמוהו – יעקב מגיע לתובנה מדהימה ש"אכן יש אלוקים במקום הזה, ואנכי לא ידעתי". אצל יעקב, מה שחשוב זה לא רק היציאה או ההגעה, אלא גם ההליכה עצמה. הדרך עצמה. "במקום הזה".

יעקב מלמד אותנו שאין דבר כזה "לברוח". האדם היהודי נישא בכל רגע נתון על כפות ידיו של הבורא. "אִם אֶסַּק שָׁמַיִם – שָׁם אָתָּה! וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל – הִנֶּךָּ. אֶשָּׂא כַנְפֵי שָׁחַר, אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם, גַּם שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי וְתֹאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ. וָאֹמַר אַךְ חֹשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנִי, גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָ, וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר, כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה" (תהלים קל"ט).

יעקב מחבר את עצמו לשורש, ולכן הוא מתפלל גם בדרך הלוך מבית אביו וגם בדרך חזור אל בית אביו. יעקב מתפלל בדרך, כי גם הדרך היא המקום.

על המילים "ויפגע במקום" כותב רש"י בשם המדרש (רש"י כ"ח, י"ז), שהר המוריה נעקר ממקומו ובא להיכן שיעקב היה. כל אחד יכול להחיל קדושה ולהעניק משמעות בכל מקום בו הוא נמצא.

עם ישראל נמצא תמיד במצב של "יציאה" או "הליכה", ועליו לזכור את מה שגילה יעקב – יש אלוקים "במקום הזה". ידיעה זו החזיקה את יעקב בגלותו, והיא גם שאמורה להחזיק את עם ישראל בעודו בגלות.

בכל הדרכים ומול כל האויבים – "יש אלוקים במקום הזה".

תגיות:פרשת ויצאיעקב אבינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה