הרב יצחק זילברשטיין

החפץ חיים מצא על פי חכמתו את הפסוק שעלה בגורל הגר"א

תלמידי הישיבה לא ידעו מה לעשות – להישאר בישיבה או לברוח ממנה? החפץ חיים פתר את הבעיה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפר הגאון רבי שלום מאיר הכהן ולך שליט"א: בסערת מלחמת העולם הראשונה היה המעשה. הצבא הגרמני התקדם כסופה, שטף את פולין והתקדם לתוככי רוסיה. החזית הרוסית נכבשה, הדרכים מלאו פליטים, עיירות נשמו מיושביהם, ובראדין, מבוכה. האויב שועט קדימה, בעוד ימים ספורים תהיה ראדין בקו החזית, תחת הפגזות שני הצדדים.

מי יקבל על עצמו את האחריות לשלומם של מאות בחורי הישיבה. לברוח ולהימלט לפנים המדינה? להצטרף לרבבות הפליטים? והיכן ישכנו בני הישיבה? היכן הם ילמדו? מה הם יאכלו ובמה יתכלכלו? הישיבה במקומה יש לה ספק מזון ואפשרות להשגת הלוואות, אך בניכר, ועוד בימי מלחמה שהמחירים מאמירים והפרוטה איננה מצויה מהיכן תתקיים?

לא קלה הייתה ההתלבטות, כבדה היתה האחריות, התלבט מייסד הישיבה מרן ה'חפץ חיים' זצ"ל, והתלבט ראש הישיבה רבי צבי לוינסון זצ"ל. אבל לא היה פנאי להתלבטות ממושכת, רעמי התותחים כבר נשמעו, במרחק כבר נראו תימרות עשן המתאבכות בקו החזית.

נכנסה משלחת מטעם בני הישיבה, ופנתה לראש הישיבה: הבחורים מוטרדים ומבקשים לדעת מה ההחלטה: אם נשארים, צריך להחביא חפצים יקרי ערך מפני הבוזזים, אם בורחים חייבים הם לארוז מזון בגדים וספרים ולברוח.

פנה ראש הישיבה אל תלמידיו ואמר: אתם מוטרדים ואני מוטרד, ואף רבינו החפץ חיים כן. מה נעשה? הבה נשאל את פי הבורא יתברך, נטיל את גורל הגר"א, וה' יעזרנו.

כידוע גורל הגר"א נעשה במקרים נדירים על פי המסורת העוברת מדור לדור, ומצריכה קדושה וטהרה גדולה. בסילודין נשא ראש הישיבה תפילה שהבורא יתברך ינחהו במעשיו. פתח את התנ"ך, והנה ההוראה לפניו:

בפרשת וישלח, כשיעקב חשש מעשיו נאמר (בראשית ל"ב, ח'): "וַיִּירָא יעקב מאוד וַיֵּצֶר לו, וַיַּחַץ את העם אשר איתו לשני מחנות". כמה מאירה העצה: למחצית התלמידים יהיה קל לעבור כאן את מאורעות המלחמה, ולמחצית השניה יהיה קל יותר להסתדר בגלות כפליטים.

אך וודאי שלא יעשו דבר מבלי לקבל את הסכמת מורם ורבם החפץ חיים זצ"ל. "אלך לרבינו להודיעו על כך", אמר ראש הישיבה. בני המשלחת ביקשו רשות להצטרף, והרשות ניתנה.

החפץ חיים נשא עיניו מספרו, וראה את הבאים. עיניו אורו: "וודאי הגעתם בעניין ההחלטה אודות העתיד", פתח. "גם אני שומע את רעמי התותחים, גדולה ההתלבטות, רבה האחריות, והצדדים שקולים לכאן ולכאן. מתחילה חשבתי, שזה המקום להטיל גורל הגר"א. אך כשעיינתי בדבר, אמרתי לעצמי, למה להטיל גורל, הרי בתורה ניתן למצוא הוראה והנחייה לכל שאלה.

חשבתי, ומצאתי שלמעשה זה פסוק מפורש - הלא ביעקב אבינו נאמר: ויירא יעקב וייצר לו, ויחץ את העם אשר איתו לשני מחנות!..."

לרכישת ספרי "ופריו מתוק" מהידברות שופס.

תגיות:תלמיד ישיבהופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה