חינוך ילדים

"אמא, אבל לכולם יש!" – מה עושים עם לחץ חברתי?

איך מתמודדים עם ילדים שמבקשים משהו שיש ל"כולם"? איך מסתדרים עם המורכבות של בקשות מהסוג הזה?

  • י"ח חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התקופה שלנו ידועה כלחוצה מאד. כולנו לחוצים בזמן, בעבודה לוחצים עלינו וגם כלכלית יש לנו המון לחץ.

ישנו עוד סוג של לחץ שמשפיע עלינו מאוד. זהו לחץ חברתי. גם ילדינו נתונים תחת לחץ זה, ולכן הם באים אלינו בדרישות ומפעילים עלינו לחץ נוסף.

1. "אבל אימא, כולם נוסעים!". מוכר לכן? או אולי את המשפט הבא אתן שומעות הרבה: "לכולם יש! רק לי אין!". וזה מלחיץ. ומנגן על המצפון. כי אף אחד מאתנו לא רוצה שהילד שלו ירגיש מקופח, שונה, לא מעודכן. זה מלחיץ, כי הרבה פעמים מה שהילד מבקש ומתחנן אליו לא מוצא חן בעיניכן, לא מתאים להתנהלות אצלכן בבית, לערכים על פיהם אתן מנהלות את הבית, ואתן נכנסות להתלבטויות והתחבטויות. להרשות ולוותר על הערכים האלו? לסרב, ואז אולי באמת הילד יהיה שונה ויחיד מול כיתת ילדים שלמה? הנושא הזה מורכב  מאוד. לא נוכל למצוא לו פתרון בכמה מילים. תלוי מה הילד מבקש, תלוי מה אופיו של המבקש התורן. תלוי מה מעמדו החברתי. תלוי מה הערך שאנו מייחסות לבקשה שלו מול הערכים על פיהם מנוהל הבית. ותלוי גם מה אנחנו חווינו בתור ילדים בנושא החברתי.

2. אולי ננסה לחשוב יחד. ניקח לדוגמא את נושא הממתקים שהילדים מביאים איתם לפעמים להפסקת עשר. ואת, אימא, לא רגילה וגם לא רוצה לשלוח ממתק על בסיס יומיומי לכיתה.

אולי יש אפשרות של גם וגם. גם להתחשב בלחץ החברתי שבו נתון הילד, וגם להתחשב בדברים החשובים לך. אולי פתרון טוב יהיה לתת לילד פעם בשבוע, ביום שישי, ממתק לבחירתו. שייקח אתו וייהנה כיתר חבריו. אולי מפעם לפעם אחה"צ נאפשר לו יותר ממה שאנו רגילים. לא נלך ראש בראש עם הילד.

3. ומה עם הציווי של "לא תחמוד"? זו תהליך. המידה הזאת לא נרכשת ביום אחד. זה כמו לחזק שריר. אימון מחזק אותו. לסרב כשצריך. לא לתת רק כי יש לאחרים. אם נראה לו עד כמה אנו אסירי תודה לריבון העולמים על מה שהוא נותן לנו, יתחזק אצלו את השריר החשוב הזה.

4. מה אמרנו? "לכולם יש". לפעמים הילדים משתמשים במשפט הזה כנשק נגדנו. ה"כולם" מערער לנו את הביטחון. אם כולם עושים אחרת אז אולי אנחנו טועים. פה הבירור הוא מול עצמינו. האם המשפט הזה גורם לנו אוטומטית לסגת אחורה ולאפשר לילד יותר ממה שהיינו רוצות. בסדנאות לחינוך ילדים שבהנחייתי מבררים עם כל אימא איפה הקושי שלה. כך היא מקבלת כלים מותאמים וייחודיים לה להתנהלות נכונה עם הלחץ החברתי והמשפחתי.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות אימהות לחינוך ילדים ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד saralangzam@gmail.com

תגיות:הורים וילדיםהתמודדותחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה