מעניין

מה גורם לבני האדם לפחד מנחשים? מחקר חדש מעלה סברה מפתיעה

חוקרים ניסו לבדוק מה גורם לבני האדם לפחד מנחשים ועכבישים. לשם כך הם בדקו את מידת ההתרחבות של אישוני תינוקות שנחשפו לתמונות אלו. הממצאים שגילו הפתיעו אותם

  • י"ז חשון התשע"ח
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים ממכון מקס פלאנק לקידום המדע בגרמניה מעלה סברה מפתיעה בנוגע לפחדים של בני האדם מנחשים ועכבישים. על פי המחקר, הפחד מולד ומטרתו להגן עלינו מסכנות שונות בטבע.

החוקרים, שחפצו לבדוק האם הפחד מוטבע בבני האדם בשל האפשרות שבעלי החיים הללו עלולים להזיק להם, או שמא הוא מושפע מהסביבה והתרבות השולטת. על מנת לבדוק מי משתי האפשרויות היא המדויקת ביותר, החליטו החוקרים להשתמש בקבוצת תינוקות – שעדיין לא הספיקו להיות מושפעים מסביבתם בנושא זה.

במהלך המחקר, חשפו החוקרים תינוקות בני חצי שנה לתמונות של נחשים, עכבישים, דגים ופרחים. במהלך הניסוי, כאשר התינוקות יושבים על ברכי הוריהם, מדדו החוקרים את מידת התרחבות האישון של התינוקות, כך שיצליחו לזהות באיזו מידה מיוצר המוליך העצבי נוראדרנלין המעורר את מנגנון "הילחם או ברח" (fight-or-flight).

המסקנה היתה חד משמעית: כאשר צפו בתמונות של עכבישים, האישונים של התינוקות התרחבו ב-0.14 מ"מ, בהשוואה ל-0.03 מ"מ כאשר היה מדובר בפרחים. בניסוי השני שהשווה תמונות של נחשים עם דגים, ההבדלים היו קטנים יותר אך החוקרים מעריכים כי הסיבה לכך נבעה מהעובדה שמדובר בבעלי חיים שמעוררים תגובת יתר בכל מקרה. ולמרות זאת, עכבישים ונחשים גרמו להתרחבות האישונים הגדולה ביותר אצל התינוקות.

החוקרים הסבירו כי "שינוי בגודל האישונים הוא סימן חשוב להפעלת המערכת הנוראדרנרגית במוח, האחראית לתגובות מתח. כלומר: אפילו התינוקות הקטנים נראים מפוחדים מקבוצת החיות האלו".

מה גורם לתינוקות לפחד מנחשים ועכבישים? על פי סברת החוקרים, הפחד הוא מולד ומטרתו להגן על האדם מסכנות. "בדומה לפרימטים אחרים בטבע, גם אצל בני האדם קיימים מנגנונים במוח שמאפשרים לנו לזהות אובייקטים כמו עכביש או נחש ולהגיב אליהם מהר מאוד". כלומר: הפחד והרתיעה שבני האדם חשים מיצורים אלו נובע מכך שהם מסוכנים, לעיתים ארסיים ולרוב מפיצי מחלות. חכמתו המופלאה של הבורא טבעה באדם את אינסטינקט הפחד, על מנת שיגיב בהתאם ויינצל מהסכנה.

תגיות:פחדעכבישים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה