טורים נשיים

אינספור טיפולים מקצועיים אך הפחדים פשוט לא נעלמים: הטור של הרבנית חגית אמאייב

מה עושים אם הולכים לטיפולים ולמטפלים רבים, אך החרדות עדיין נותרות בעינן? הרבנית חגית אמאייב מסבירה איך משתחררים מהפחדים למרות הקושי

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

שלום לרבנית חגית. אני בן 28 וסובל מחרדות כשמונה שנים, פחות או יותר. הייתי אצל מטפלים שונים, אך עדיין לא יצאתי מהחרדות. ראיתי בכתבה שלך בהידברות ש"אין אסור מתיר עצמו...", אבל אני מרגיש שגם באמצעות טיפול כמעט בלתי אפשרי לצאת מהחרדות... אני ההוכחה לכך.

על כן, אשמח לדעת איך ומתי מגיע השלב בו נפטרים מהחרדות באמת. תודה.

* * *

שלום לך. לאחר שקראתי את הדברים בעיון, אציין ואומר שהסוגיה שהעלית הינה מהבוערות ביותר בימינו. אין ספק ששאלתך מעסיקה רבים וטובים, המתמודדים – הם עצמם, או דרך אדם הקרוב לליבם, יום אחר יום, עם תחושות מעיקות עד כדי בלתי נסבלות, הנובעות ממחשבות טורדניות, דאגות, פחדים וחרדות, אליהם מתלווה כמעט תמיד אדון דיכאון.

אציין ואומר שאני מקבלת פניות רבות של אנשים ונשים, השוטחים בפני את המציאות המרה, זו המעידה על כך שלמרות כל הניסיונות "לצאת מזה", הם מוצאים עצמם שוב ושוב מסתחררים בתוך אותה מערבולת מאיימת, המציפה את ראשם בדמיונות ודאגות, המכווצת את גופם המתוח והדרוך, התוקפת ומפרה את שלוות נפשם, ה"מספרת" שאין שום סיכוי שבאמת אצליח להיפטר מבעיותי.

אם כן, טרם ניגש לעוד סוג של טיפול או מטפל, אותו עדיין לא ניסינו, עלינו להכיר במספר עובדות:

1. אין בעיה שאין לה פתרון! והרי אין הקב"ה מעמיד אדם בניסיון שהוא איננו יכול לו. מה גם שמביאים חז"ל שמאז ומעולם, הקדים הקב"ה תרופה למכה. מה שאומר שיהיה מה שיהיה, "אין ייאוש בעולם כלל" (ר' נחמן מברסלב). אולם עלינו להיות סבלניים, סלחניים ומכילים כלפי עצמנו, וכלפי תהליכי החיים שעלינו לעבור.

2. חשוב שנדע שכל "היאחזות" בדפוס שלילי המלווה אותנו, הינה תוצר של "רווח" שיש לנו, בלא מודע, מאותו הדבר. מחקרים רבים נערכו בעניין, והללו מוכיחים שנפש האדם מביאתו למצבים ולהתנהגויות לא נעימות, רק משום שיש לה תועלת מכך. לדוגמה: אדם מתאשפז שוב ושוב בבתי חולים, עם בעיות רפואיות שונות ומשונות, רק כדי לזכות ביחס חם ואיכפתי מהצוות הרפואי. הבעיה נפתרת לאחר שאותו אדם עובר טיפול רגשי מעמיק, וזוכה להחלים משלל מחלותיו, הנפשיות והפיזיות (זוהי סיטואציה אמתית מתוך אחד מאינספור המחקרים בנושא).

אם כן, עלינו לנסות להכיר מהו אותו הרווח שמופק מהמצב הבעייתי, כדי שנוכל להתחיל לחפש דרכים חלופיות לקבל את הצורך הבסיסי החשוב, זה העומד מאחורי הקלעים.

3. אין דבר העומד בפני הרצון! על כן, כל שעלינו לעשות זה להחליט לפעול ככל שביכולתנו, על מנת להוציא מן הכוח אל הפועל את פוטנציאל החיים הגלום בתוכנו. כוונתי היא למעיין-עד הנובע ומבעבע, המכיל אינסוף חלקים ומרכיבים חיוביים ונעימים הקיימים בתוכנו, מעצם החלק אלו-ק שנפח הקב"ה בכל יהודי ויהודי.

4. אם עדיין לא מצאנו את סוג הטיפול או המטפל/ת המאפשרים לנו לשחרר את מצוקות נפשנו, אין זה אומר שאבדה התקווה. אני יכולה להעיד מניסיוני האישי, שעד לרגע בו הגעתי למטפלת הנפלאה שלי, זו שסייעה לי להתמודד ולהתגבר על שלל המשקעים שצברתי ושליווני בחיי, נחלתי הרבה מאוד אכזבות ומפחי נפש, מול אנשי מקצוע שלא התאימו לצרכי הספציפיים. ויחד עם זאת, נשים רבות ששלחתי אל אותה מטפלת, הרגישו שהן "לא מתחברות", למרות ההתלהבות הגדולה שלי.

כלומר, גם אם נדמה שכבר חרשנו את אזורנו בחיפוש אחר אנשי מקצוע מתאימים שיסייעו בעדנו להתיר עצמנו מבית האסורים, ועד כה העלנו חרס בידנו, עלינו להבין שזהו בדיוק המבחן שלנו – האם נתייאש ונוותר על עצמנו ועל זכותנו להגיע אל שלוות הנפש, או שנתחזק ונתחשל, ונמשיך לחפש את הדרך אל האושר. אני יכולה להעיד שגם ברגעים הקשים ביותר, בסיעתא דשמיא גדולה, ועל אף הנפילות הגדולות שנחלתי בין לבין, זכיתי להמשיך ולתור אחר האבדה, עד שלבסוף מצאתיה. אם הצלחתי אני, פשוט וברור לי שכל אחד יכול!

5. מחשבות טורדניות, פחדים וחרדות הם לעולם תוצר של ניסיון עקר לשלוט במצב, או לנהל את המציאות. אם נשנן לעצמנו  כמו במנטרה, את העובדה שאין שום מציאות כלל, היה הווה ויהיה, בלעדי רצון ה' יתברך, אולי נתחיל לקלוט שכל ניסיון שלנו "לנהל את העניינים" רק מכניס אותנו לתסבוכות גדולות ומעיקות, ואזי נזכה לישועת ה' כהרף עין.

וכמובן שסגולה גדולה ועצומה לעניין זה מובאת בספר "נפש החיים", מדברי ר' חיים מוולוז'ין:

"ובאמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה להסיר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו ולא יעשו שום רושם כלל, כשהאדם קובע בליבו לאמר (בכל יום ובכל זמן):

הלא ה' הוא הא-לקים האמתי ואין עוד מלבדו יתברך שום כוח בעולם ובכל העולמות כלל! והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו.

ומבטל בליבו ביטול גמור ואינו משגיח כלל על שום כוח ורצון בעולם ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא, כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל".

6. השיטה היעילה והמוכחת ביותר לטיפול מקצועי בחרדות, זוהי שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, הנקראת CBT (Cognitive Behavioral therapy). טיפול בשיטה הקוגנטיבית-התנהגותית, אצל איש/אשת מקצוע טובים ומומחים בנושא, אמור להביא להקלה משמעותית תוך זמן קצר.

לסיכומו של עניין, כשם שאדם שחלה בגופו לא יוותר ולא ינוח עד שימצא מזור למכאוביו, בדיוק באותו האופן יש להתייחס למכאובי הנפש. אל לנו לוותר על הזכות לחיות חיים טובים ומאושרים, רק משום שעוד לא מצאנו את שאהבה נפשנו. לשם כך עלינו להיאזר בסבלנות רבה, בעיקשות ונחישות, באמונה גדולה, בתפילות והודיה על כל רגעי הטוב והמוטב, והוא יתברך יובילנו אל דרך הטוב והישר, ובעזרת השם נזכה לראות ישועות גדולות ועצומות, לעבודתו יתברך.

ברכה והצלחה עד בלי די!

חגית אמאייב

חגית אמאייב הנה יועצת בכירה מטעם מחלקת שלום בית בהידברות. לפניות למחלקה - 073-222-1310 או במייל shimonb@htv.co.il

לרכישת הספר וקלפי הטיפול של הרבנית חגית אמאייב בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:פחדיםחרדותהרבנית חגית אמאייב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה